AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
970

skall exportera M3 till finland som race bil!

Ji
139
Jima
M3 93:a
någon som vet hur jag skall gå tillväga om jag skall exportera bilen till finlad men den skall itne registreras där, utan användas som banbil?

//jImmy
Gå in på www.tulli.fi

Min M5 i svenska E39 M5 registret
Länk

Ji
139
Jima
hittar inget om hur man exporterar, om bilen skall användas som banbil och inte registreras?!

//jimmy
Tror inte du hamnar betala nån skatt på bilen om den inte ska registreras...

Ring tullen och hör för säkerhets skull dock:)

Länk

Ji
139
Jima
frågnm är ju hur jag skall kunna avregistrera bilen här i sverige, utan att ha något skrotintyg eller intyg från finland om att den är dittagen?!

//JImmy
Alltså intyg får du säkert från tullen att bilen kommit in i Finland. Men om tex jag skulle köpa en "garage drottning" skulle jag köpa en bil från Sverige och alldrig betala nån skatt, för jag skulle få ha den i garaget, eller var som helst, men inte köra med den...

Länk

Ji
139
Jima
då måste den som importerar bilen till finland alltså gå till tullen när han kommer hem med bilen!, blir det inte massa kostander för honom då?

//JImmy
Jima: tänk på att du avregistrerar bilen i Sverige.

Ska du ta bilen till Finland, eller kommer köparen till Sverige?

Om köparen kommer hit så köper han eller hon en avregistrerad bil. Sen resten, men införsel till Finland väljer ju köparen själv om den ska registreras eller inte.

Har för mig att det finns möjlighet att avregga en bil via reg-beviset.
Tillägg till ovanstående inlägg:
Det finns något som heter nåt i stil med "fordonet skall ej mer användas som registreringspliktigt". Slå en signal till svenska Vägverket och fråga dem! De har svar på allt möjligt.
Ji
139
Jima
tack så mycket för alla svar, måste nmju typ fungera på liknande sätt som om jag skulle bygga om bilen till banbil här i sverige då skall den ju avregistreras då med..:! får slå vv en signal...

köparen kommer hit, du tror inte att man skall behöva få ett intyg av svenska tullen att den gått iväg!?

//JImmy
Ji
139
Jima
borde väl vara precis som att avregistrera en bil man skall ha till bana här i sverige?

//JImmy
Du får gärna berätta hur det går. Alltid kul att veta vad myndigheterna ger för svar...
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
när han tar över bilen till finland så måste den igenom tullen och där skrivs det papper på att den tas in till finland. Dessa räcker som bevis för att bilen lämnat landet och bilen kan avregistreras med dessa.

När jag exporterade min M5:a till finland så tog jag bilen till stockholm och körde köparen till hamnen där jag plockade skyltarna, sedan så faxade han tullpappren till mig och jag avregistrerade bilen.
Ji
139
Jima
blev ingen affär sålde bilen i sverige istället, vågade inte lita På att han skulle faxa pappren till mej, samt att han inte tänkte tulla den, eftersom han bara skulle ha den på banan...

//JImmy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.