AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
837

325tds -93 vad är felet?

Jo
17
Jorekore
325 TDS -93
2000 TI -66
Hej.
Det är så att den är ruskigt slö före den börjar bygga laddtryck, är alla så?
Den är chipad, 2½" från turbon, sportfilter och 1,2bars laddtryck.
Även ett till problem, varannan gång man startar den när den är varm så står varvräknaren i botten men tomgången pendlar kraftigt upp o ner, va kan det bero på?
Brukar även vara lite svårstartad när den är kall, kan starta och stanna ibland 2-3ggr innan den går riktigt.

låter som att det är ställverket i pumpen som börjar ge upp.
mycket vanligt på tds bilar före -95

Jo
17
Jorekore
325 TDS -93
2000 TI -66
Är de bara att renovera pumpen då eller måste den bytas? kostar ju massor att byta..

man måste byta ställverk
men pumpar går att hitta begagnade men se till att dom är renoverade då

Jo
17
Jorekore
325 TDS -93
2000 TI -66
pumpen min är renoverad för ca6000mil sen, så den borde väl vara hyffsat frisk kanske?
Vad kan ett nytt ställverk kosta? och vars sitter det, måste jag isär med hela pumpen?

ställverket är det som sitter på pumpen
när den börjar bli slut så brukar tomgången pendla

Jo
17
Jorekore
325 TDS -93
2000 TI -66
Snabba svar:)
får ta och lämna in den på felsökning för jag blir inte klok, den går bra annars direkt den fått lite laddtryck..
vad jag märkt är att glödgar jag den när den är varm så händer det alltid att den pendlar i varv och räknaren står på 0rpm.

Ska försöka få låna en original styrbox och se om det blir bättre, sen så dog den igår kväll i ett rödljus bara helt plötsigt men startade direkt jag vred nyckeln..
Den drar mycket soppa också tycker jag, enligt mätaren så ligger den på ca0.9 på landsväg i 90-100km/h

läman den på felsök så ser du ju vad felet är
men jag tror av egna erfarenheter att det är ställverket.
lycka till med bilen

Jo
17
Jorekore
325 TDS -93
2000 TI -66
Kanske en dum fråga, men hur kollar jag komp på en diesel? bort med spridarna eller glödstiften?

Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
du måste ha en komp klocka och du gör det genom att ta bort spridarna.

pumparna på tds är väldigt dåliga 25 30 tusen mil brukar de gå sönder

Åk långt och brett eller åk av...
Visa användare
152
perantoniohansson
TDS 525 -93 e34 touring
750i -91 ,Alfa V6, Superkart, mm mm
Jag har samma problem och skall nu gå till botten med att laga felet BILLIGT och inte byta pump eller ställverk. Nästan alla dieselmeckar utgår från att vi ägare inget kan och rekomenderar en ny pump men jag vet att dom själva brukar försöka fixa den slitna kolbanan i ställverket. Det hade dom inte gjort om det inte gett utdelning.
Jag har skaffat ett extra ställverk och skall ta mej fan fixa detta skitfel.

Jag har startat ett Forum nu för just detta och ev blir det ett mektips också. Länk
VÄLKOMMEN

perantoniohansson
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.