|
|
|
|---|---|
|
Hjälp önskas kring däckval till en M3 E36. Jag är sparsam med milen (ca 300 mil/år) men kör ofta ganska inspirerat med hård kurvtagning när tillfälle ges. Dock ej bana ännu. Så jag söker ett däck med fin kurvkänsla och stabila däcksidor. Jag pririterar torregenskaper före våtegenskaper eftersom jag mest kör vid fint väder och kan ta det lugnt vid regn. Därför tror jag själv mera på ett "stabilt" mönster med större släta gummiytor framför de uttalade v-mönstrena med stora spår. Har läst en del på Tirerack (Länk samt Rejsa (Länk. Dessa funderar jag bl.a. över: Dunlop SP Sport Maxx Bridgestone Pole Position s03 Kumho Ecsta MX (KU15) Samtliga har goda kurvegenskaper enligt läsaromdömen på Tirerack. Dunlopdäcken får jag till hyffsade priser hos en trevlig lokal handlare. Har minst kurvstabilitet av de tre enligt Tirerack men ändå en hög poäng. Bridgestone, ja det är ju välkänt märke och de verkar få goda omdömen överallt. Kanske lite dyra beroende på var man köper. Kumhodäcket finns konstigt nog ej bland premiumdäcken på t.ex. Däckonline men får goda omdömen av flera på Rejsas forum och enligt deras r-däckslista så är det ett gatdäck som gränsar till r-däck. Verkar därför mycket intressant. Dock har jag läst ett foruminlägg som menar att de känns mera flexibla och har mindre styrrespons än Bridgestonedäcken fast minst lika bra fäste. Hjärtligt välkomna med synpunker/tyckande/erfarenheter! | |
|
Jag hade sattsat på ett bra r-däck utan att tveka...dom utklassar allt vad "preimium" däck innebär. Jag är mkt nöjd med mina nuvarande avon zzr /Pelle |
|
|
Ok! Har övervägt r-däck men är de inte en slant dyrare än de flesta gatdäck? Vill gärna hålla mig kring max 2000kr/däck. Ge gärna en grov uppskattning av prisbilden. Vad kostade dina? Dimension? (Jag tänkte välja 225/45-17 fram resp. 245/40-17 bak). (Fälgarna är 7,5x17 resp. 8,5x17). |
|
|
Jag har S03 på min E36 och de funkar kanon, allt från vanlig körning till Nurburgring, enda nackdel är att de slits hyggligt fort. /// mstrutsen |
|
|
Med viss träff rabatt så gav jag 8000:- för 4st 205/50/15 zzr via förenade bil i Malmö /Pelle |
|
|
Till "mstrutsen": Ja de verkar väldigt lovande! Fungerade de bra direkt från början eller krävdes lite inkörning? Till "Pelle Persson": Ok. Då är nog 17" en aning dyrare. Får nog bli bra gatdäck ändå. Kör ju långt ifrån bantempo på allmänn väg ändå även ifall man gasar på stundtals. Därför är jag tveksam till om r-däck kommer upp i sådan temperatur att de verkligen kommer till nytta så att säga. Kör du enbart allmänn väg eller är det även bana? |
|
|
Jag har annvänt dom till både och på min 318is... Nackdelen när man kör gata är att däcken aldrig kommer upp till arbetstemp men jag vill ändå hävda att greppet är bättre än vad man får i ett sportigt däck. /Pelle |
|
| Ett bra tips är att köpa ett porsche klassat däck, då får du ett däck som är markant mer sidostabilt än dess vanliga motsvarighet. Tex finns dunlop 9090 som är en porsche variant av dunlop 9000 samma mönster men annan stomme och det är stor skillnad på däcken vad det gäller stabilitet. Kolla upp om bridgestone s03 finns i porsche version i så fall är det säkert ett mycket bra däck. | |
| Jag håller med Pelle Persson om att ett R-däck ger mer grepp än ett vanligt sportdäck, även på gata, då r-däcken inte fått upp temperaturen. Ju varmare däcken blir desto större blir fördelen för r-däcken. Mina erfarenheter av R-däck på gata kommer dock från sommartemperaturer. En kulen höstdag kan det kanske vara annorlunda, men lägger du bara 300 mil/år blir det väl mest fina dagar antar jag. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.