AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.571

getribenotprogramm , hjälp!

Da
256
Davici
BMW 745 e65
Har precis köpt min första 750 -95
I check displayn står de "getribenotprogramm" , har läst i instruktionsboken där står de funktionsstörning för lådan , lådan beter sej väldigt underligt dessutom...
Någon som har haft samma problem och lämnat in på verkstad och fått en nota på detta ???

Tacksam för svar !

Mvh Richard
Hej Richard,

Med stor sannolikhet så är det så att din låda är i nödprogrammet.
Då driver den bara på tredje växeln och backen om jag inte missminner mig. Syftet är att minimera skador på lådan och det kan vara en massa olika orsaker till varför den är i detta läget.
Ett fel är det iallafall och att kunna sia om en kostnad blir svårt då det kan vara i princip vad som helst.

Da
256
Davici
BMW 745 e65
Jag läste faktiskt i intruktionsboken att den bara skulle köra på 4:an eller 5:an men jag tror inte min bil gör det. Tror att han kör på alla växlar faktiskt.. bilen varvar nämligen bara ca 1700 varv i 115 km. När man kör i sportläget så beter sej lådan inte så...
INnan jag köpte bilen så var killen inne på bmw med den o felsökte den, dom på bmw sa att de inte var så allvalrigt.. dom översatte de till någon magnetkoppling nånting... Men jag tvekar verkligen på med tanke på hur lådan beter sej, jag tror iaf att de är allvarligt , kändes inte som om bmw i linköping visste riktgt vad dom pratade om (enligt säljaren)
Kan lådan rasa om man fortsätter ? Kan det vara dom där omtalande plastkulorna ??

Går det nollställa en sån här bil ? (så att allt börjar om från början)

FInns det verkligen ingen mer som haft detta problem ?
Mvh Tacksam för hjälp
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Nollställa genom att lyfta av batteripolen under en ½-timme kan fungerai vissa fall. Oftast så beror "getribe prg." på ett dåligt laddat batteri vid start, men kan även ha andra felkällor så som def. givare i lådan. Råder dig att besöka närmaste verkstad med utrustning för felsökning för detta ändamål, om nollställning samt friskt batteri inte fungerar. Finns fö. mycket att läsa om detta fel om du anv. sökfunktionen i detta forum för att få vägledning.

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Min E38 Länk
Da
256
Davici
BMW 745 e65
Tack för svaren !
menar du på att ett dåligt batteri kan göra så lådan växlar konstigt ? Det som är konstigt är ju att i boken står de att den ändast använder en växel när detta fel händer , men min använder alla växlar . Största felet är att den börjar rycka som f*n från 55 till 70 km/h sen är edn normal , och när man ligger i 70 och sen bara släpper gasen och ska glida ner till 0 så hugger den som satan , känns som om den vill växla ner men att de inte går (men den gör de till sist iaf)
Dom på bmw sa att felkoden var 2 magnetlyft eller liknande och visste inget mer än så. Ska åka in till bmw på måndag så får dom titta på det... misstänker att notan kommer bli dyr :(
Har ju precis köpt bilen o allt.
Har sökt i forumet och hittar inget heller.

Mvh Richard
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Med din senaste felbeskrivning så tror jag inte heller på dåligt batteri som felorsak. Men om lådan går in i nödprg. vid start så kan det däremot vara det. Du har mail!

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Min E38 Länk
Visa användare
63
sexybeamer
bmw 320 -88 cab
felet oftast att den felkoden dycker upp är givarna vid bakhjulen sitter på varje sida som känner av hur hjulen snurrar och snurrar ett däck snabbare än de andra och inte givaren kan läsa det får du den fel koden... givarna kostar typp 2000 st mvh micke
Mi
8
Mickael
730iA -92 (V8)
har samma typ av fel på mina E32a... när jag köpte den så stod de "getribenotprogramm" på displayen. men de försvann sen, de står aldrig så nu mer.. men nu funkar inte nåt av körprogrammen, bara ekonomi. men den går skitbra annars.. växlar hur bra som helst, har tänkt att lämna lämna in den på en Bmw verkstad nu så att dom får kolla vad de är för fel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.