|
|
|
|---|---|
|
Holder på at bygga en m10 motor med följandende delar: -2 liter vev från 02 -ppf H-profil staker -smidda JE stempler 7,8:1 -precision sc34 turbo -mls pakning -enem turbo kam -nya orginal vippor -själportat topp -spearco ic hur mycket laddtryck kan jag köra på utan att något går sönder, och hur mycket effect kann jag vänta att få? | |
|
om du o-ringar blocket ska det inte vara nå problem att ladda 2bar med dom där specifikationerna, förutsatt att du har ett styrsystem som håller ORDENTLIG koll på både tändning och bränsle. aggregatet räcker väl till runt 500hk om jag inte missminner mig. så kan du bara leverera bränsle till det och resten (plenum,luft in/avgaser ut, tändning mm, mm) räcker till så finns det ingen anledning att du inte ska plocka ut där i krokarna. lycka till!! |
|
|
Varför menar du att jag måste o-ringa när jag har mls packning? Det stämmer att turbon skall räcka till ca 500hk. BMW Andreas sa att den har bäst verkningsgrad mellan 1.5-2.5bar. 2.5bar hördes extremt ut! Har data sprut, och skall laga ett ordentligt plenum och avgassystem. Vi får se hur det tar i väg |
|
|
Du ska INTE o-ringa om du ska åka mls packning, däremot kan jag fixa en fin cnc-fräsning av ditt block så att en 5mm bred kant runt cylindrarna sticker upp 5 hundradels mm över resten av blocket, mitt M10 block har vi fräst så på jobbet, så program finns färdigt, om det är nödvändigt vet jag inte, men det skadar ju aldrig att gardera sig=) bilder på b.l.a. mitt block finns på Länk I övrigt verkar det som en stadig bottendel som säkert hänger med upp emot fyrsiffrigt om allt lirar som det ska, problemet med M10 är att få flöde ur toppen, mkt knepiga att porta enligt min erfarenhet, men förmodligen kommer begränsningen att sitta i turbon... |
|
|
Jag satsar på en driftsäker motor, och inte max effekt. Skal bruka en 1.8i topp, kanalerna ser ganska bra ut originalt i den, och jag har fixat till en del på dom och i förbrenningskammarene. Har satsat på bara ordentliga saker till motorn, så hoppas att den holder länge. Hur mycket portning är det snack om för att nå 450hk? Vet nån hur mycke en getrag 260 kassa från 528i pallar? |
|
| ? | |
| hva? | |
|
Kört med en e12 Topp från 1974.. Vad e det som e nackdel egentligen ? om man gemför med en 318 i topp. MIN E12 turbo har inte haft en enda temperatur topp.inge spik.9:0 komp. brytare. men min 318 i turbo va så jädrans känslig? (fråga) är inte olje kanalerna större i en e12 topp. |
|
| Jag vet inte om oljekanalerna är större på e12 toppen, har inte haft problem med min 1,8i topp med 250hk. Tror jag har en e12 topp jag kan samenlikna med. Jag minns att kanalerna innsug/avgas var mycke finare i stöpen på 1,8i toppen. Det ä samma störrelse på ventilarna, og 1,8i toppen har något større förbrenningsrum. Har kört med 9,5:1 i komp på min 1,8 motor | |
|
problemet med orginalkanalerna är att de är för stora för ventilstorleken, så det bästa är att bya till större ventiler och plasta/svetsa upp insugskanalen lite, annars räcker det med att snygga till taket lite i insug och sen fixa lillradien lite, men som sagt gröper man mkt så är risken att man försämrar flödet ganska stor... för 450hk så ska man inte behöva göra mer än snygga till lite, förutsett att man har en lämplig kamaxel, vet ej mkt om enemkammen, däremot är dr schrick 304grader en mkt fin gatkam för det effektuttaget... |
|
|
Enem kam: >Duration 284 grader, 11,2 lyft vid 0-spel. >Med 108 graders nockvinkel är ventilöppningen på ÖD 2,2 mm. >Bascirkeln på kammen blir 25,0 mm, annars går den inte att montera. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.