|
|
|
|---|---|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Min AC funkar perfekt upp till + 21,5 C (utetemperatur). Vid temperaturer över det så fungerar den bara i några minuter allt beroende på hur kallt jag vill ha. Om jag sätter på +19C så tar det längre tid och kör jag på fullt så tar det kortare tid innan den lägger av. Vid temperaturer under +22C så fungerar den klockrent dvs kompressorn startar med jämna mellanrum och vid stillastående så går AC fläkten igån efter en stund. Det är fullt med gas. Min tanke är att det vid högre temperaturer blir "för varmt" = högt tryck = systemet stänger av. Vad jag inte kan klura ut är varför det funkar vid 21,5 och inte 22 om det vore en givare så borde den var trasig även då. Eller är det som så att temperaturen i systemet ej kommer upp tillräckligt högt? Någon som har tips då jag är helt lost på sådant? Bilen är en E34 med "manuell" klima. Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
Njuren |
Ingen aning faktist undrar själv varför dagens klima inte håller måttet.Hade du inte en 540 innan? BMW - i nöd och lust? |
|
Funkar det bättre om du kör fortare (=mer kylning)? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Njur. Hade en 540 men ville byta då jag hade haft den i 2 år. Ville ha en nyare 540 men upptäckte helt plötsligt att E34 är en jädrigt snygg kaross. Har tittat runt på otal 540 men alla har varit mer eller mindre "lik". Letar vidare och då ffa efter M5 T. Fastnade för 520n (så länge) pga av skicket. Han jag köpte av hade en 540 som ej föll mig i smaken medans 520 var i superskick och extremt prisvärd :) Erik. Hastigheten spelar ingen roll dvs det funkar ej bättre vid högre hastighet. Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
|
Jag drar slutsatsen av att trycket blir för högt, svårt att säga exakt vad det är, men det kan bero på att systemet t.ex är överfyllt, alltså för mycket gas, systemen i bilar är ganska känsliga om man fyller för mycket, är bilen dessutom konverterad, så kan kondensorn vara för liten (dock fungerar det ändå). Går fläkten så sitter nog inte felet där, är kondensorn smutsig? testa rengör med vatten isåfall. Kan även vara luft i systemet som orsakar detta pga. ev. dålig vacuum körning? //Simon |
|
Systemet är konverterat och kondensorn ny = ej lortig. Har gjort rent kupegivaren i helgen och har även testat utetempgivaren (fungerar fint) (om de nu har med det hela att göra) Det övriga får jag återkomma med. Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
| Jag tror att systemet fryser pga att torkfiltrer är dåligt. | |
Har iofs upptäckt en ny sak idag. Kylfläkten till motorn är nog kass eller snarare den viskoskoppling som finns. Om jag tar tag i fläkten så kan jag sätta den i rotation hur lätt som helst. Jag har för mig att den skall vara väldigt trög. Likaså när jag gasar så snurrar den med samma speed. kan nog vara som så att fartvinden funkar för att kyla ned mediet upp tills det är 21,5 grader men över så räcker det inte då fläkten är kass. Kan jag vara rätt ute? Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
|
Du är nog kanske rätt ute, finns ju bara ett sätt att testa, att byta kopplingen, men har inte bilen gått nå varm i övrigt? //Simon |
|
Jo! Den har haft lite tendenser nu på senare tid därför kollade jag hur det stod till med viskoskopplingen. I bilköer så började nålen vandra uppåt. Likaså om jag ligger i 160+ en stund så börjar nålen att röra sig. Någon som har tips på hur man får loss fläkten? Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
|
Jag brukar ta lös den med en stor blocknyckel, ett kraftigt snabbt ryck och den är lös. //Simon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.