AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.507

Pris 525i e34?

su
29
suomiBMW
BMW 530i v8 -93
Någon som vet vad ungefär vad en 525i e34 från 91-93 som har gått 20 000-25 000 mil brukar kosta hos en tysk bilhandlare?
Har hittat flera på mobile.de som går loss på ca. 3000 euro kan det stämma eller är dom för billiga?

mvh Robert F
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Finns sådana i sverige också för det priset.
su
29
suomiBMW
BMW 530i v8 -93
Roffa

Jag har nog sett såna på blocket som säljs privat, vet du om de är lika billiga hos handlarna? Hur som helst borde de ju vara mindre fördärvade av rosten i Tyskland.
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Vet ej vad dom kostar hos handlarna här i sverige, har dålig koll på den marknaden. Kollar i stort sett bara privatmarknaden.

Men nog ska du kunna hitta en fin 525 här i sverige för dom pengarna iaf privat.

Provade just att söka på blocket.se

Hela sverige, bmw 525, 91-91, pris 20-30k

Hittade 65st totalt.

//Roffa
su
29
suomiBMW
BMW 530i v8 -93
Roffa

Tack för tipset. Det verkar faktiskt finnas väldigt många 525 i det prissegmentet och om det finns många borde ju chansen vara större att hitta en pärla. Jag har kommit fram till att just den modellen borde vara en bra kompromiss mellan goda prestanda och låga driftskostnader sett till storleken. M 50 motorns goda rykte försämrar ju inte saken.

Jag har siktat in mig på att importera en från antingen sverige eller tyskland. Blir väl säkert sverige eftersom det rent praktiskt är lättare p.g.a avstånd, språk o.s.v. Just årsmodellerna 91-92 är mest intressanta eftersom importskatten på dom är förhållandevis "lindrig".(ca. 2000-2500 euro)

Personligen tycker jag att dom sjukt höga importskatterna är rent hyckleri från finska statens sida. En av EU:s grundstenar är väl fri införsel av varor. Det verkar dock endast gälla sprit. Inte för att det stör mig att få ta in en årsförbrukning sprit på en gång, men nog f*n borde det gälla bilar också. Trots det lönar det sig att ta in dem från sverige, eftersom en 525i -92 kan gå loss på bort emot ca. 70 000 kronor(!) hos en vanlig finsk bilfirma.

Nåja, det gäller väl att försöka hålla BMW-drömmen vid liv. Trots att systemet gör sitt bästa för att slå den i spillror.

Hälsningar från andra sidan Bottenviken!

mvh Robert F
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Okej, var inte lite importskatt, hur mycket är det på en nyare bil då?. Ja då lär du tjäna på importera om dom kostar ~70k i finland. Lycka till med bilköpet! =)

//Roffa
su
29
suomiBMW
BMW 530i v8 -93
Roffa

Importskatten är väldigt hög, och på statusmärken som BMW brukar man ta i lite extra när man värderar dom. Skatten baseras nämligen inte på inköpspriset utan tullmyndigheten räknar ut ett beskattningsvärde på bilen. Beskattningsvärdet baseras på bilens skick, miltal, utrustning o.s.v. för att motsvara ungefär vad en liknande bil kostar hos en bilhandlare i Finland. På det här värdet räknas sedan skatten ut, på BMW brukar den vara cirka 26-30%. Man har även mage att begära 22% moms på skattesumman. Skatt på skatten alltså.

Ett exempel: BMW 528i -00,ca. 13 000 mil. Kostar 115 000 kronor på blocket. Beskattningsvärdet på en liknande enligt tulli.fi är 25669 euro. 26% skatt + 22% moms= 8139 euro. Så på de 115 000 som bilen kostat att köpa får man ännu punga ut med cirka 75 000 kronor i importskatt. Summa summarum 190 000 kronor. Trots denna hutlösa skattesumma är bilen billig jämfört med att köpa den hos en finsk handlare. Dessutom är bilarna som säljs här mycket mindre utrustade än i Sverige.

Nu är ju den här bilen int riktigt i min prisklass men visar på hur dyrt det är att skaffa sig en bil i detta land. För mig är det inte aktuellt med bil ännu på ungefär ett år, men när det blir dags är nog Sverige det bästa alternativet. Om jagt inte mot förmodan skulle hitta en billig privat här i landet. Utbudet är dock väldigt klent så det tvivlar jag starkt på.

Så gasa glatt vidare med dina BMW, och tänk på oss stackare i öster som lider av svår BMW-brist.

mvh Robert F
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
En ny bmw hos en återförsäljare i finland måste ju vara riktigt dyr då.Har du nån aning om vad nån ny modell kostar i finland?

Vet du varför detta system finns egentligen?

En begagnad M5 som jag har kan ju inte ens vara ekonomiskt försvarbart att köpa i finland.

Hur har ni det med försäkringarna är dom också dyra?
su
29
suomiBMW
BMW 530i v8 -93
Roffa

En ny BMW är ju inte precis billig här i landet. Rekommenderat pris på en standardutrustad 520i sedan är 53 000 euro, d.v.s. över 490 000 kronor.

Jag har faktiskt ingen aning om varför det ska vara så j*vla dyrt. En av EU:s grunder är väl fri införsel av varor, valuta och arbetskraft. Det verkar dock inte gälla bilar över huvud taget. Jag vet inte exakt orsaken till det men den finska staten har hittat nåt kryphål. Staten och kapitalet du vet. Vad jag vet förekommer ingen som helst diskussion om det här ämnet på riksdags och regeringsnivå så de verkar ju vara nöjda som det är.

Vad beträffar en M5 som din så är det knappast värt besväret att försöka hitta en till vettigt pris. I alla fall inte hos en bilhandlare. Dessutom är de inte sådär jättevanliga. På nettiauto.com hittade ja inte en enda M5 e34. Enda vägen om man vill ha tag i en sån är nästan import. På de få som fanns i Tullis register över importerade bilar hade skatten blivit ca. 6000 euro, 55 000 kronor på en 13 år gammal bil.

Trots de skyhöga skatterna finns här ett stort och gediget bilintresse och man ser många stylade och påkostade bilar i trafiken. Tvärtemot vad jag läst av vissa trångsynta skribenter på detta forum kryllar det inte alls av Lada, Talbot o.s.v. Bara i vår lilla stad på ca. 20 000 pers finns det åtminstone 2 M5 e39 trots deras hutlösa pris och driftskostnader.

Vad försäkringarna beträffar är jag tyvärr inte så insatt, men de lär faktiskt vara billigare än i Sverige. BMW är naturligtvis dyrare än andra att försäkra.
Men det är ju BMW.

mvh Robert F
Lo
79
Lockheed
525i Touring -94
Jag tog in min 525iT -94 till Finland i oktober 2003 och då betalade jag
4600 eur (43 000 SEK) i skatt. Importen kostade mig totalt 11000 eur
(102 800 SEK). Det var billigt i jämförelse med vad en vanlig bilhandel tog i Finland. Då kostade en 520iT -94 helt utan extrautrustning i nedkört skick ca 19000 eur (177 700 SEK). Så, ni har det bra i Sverige!
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Ni har det bra i Finland! Här i Danmark värderas bilarna också av skatteverket och tullen och sen får man betala skjortan i avgift... !! :-( Sjukt!

Som exempel kollade jag upp en V70 2,4 T (2002) med 12.000 körda mil, mkt utr - den skulle kosta 240.000 DKK att ta in i avgift!

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
su
29
suomiBMW
BMW 530i v8 -93
Sim

Roligt att det är nån som har det värre. Jag har inte exakt koll på den danska kronans kurs men det låter som det är jättedyrt.
Är det mycket höga priser i Danmark på bilarna överlag?

mvh Robert F
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Något som inte kommit fram hittils är ju att andrahandsvärdet på en bil i Norge/Finland/Danmark är så otroligt mycket högre än i Sverige. Nog för att ni får betala skjortan när ni köper bilen men å andra sidan får ni så otroligt mycket bättre betalt när ni säljer den begagnad så i slutändan kanske det inte skiljer så mycket?

Säg att man i finland köper en 520 för 500k ny, den kostar 300k ny i sverige. Efter tre år är den i sverige värd kanske 170k. Torde inte det finska priset ligga kring 370 då? Summa summarum så har man haft lika stor värdeminskning och det enda som är dyrare är kapitalkostnaden i Finland. Har jag helt fel?

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
andreas_lofgren,

räntekostnaden är allafall betydligt högre. Har svårt att tänka mig att bilar generellt i Danmark, Norge och Finland sjunker lika mycket(lite) i kronor som de gör i Sverige. Borde "Sim" veta kanske?

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Kollar man på nettiauto så ligger en 520 -02 med lite utrustning kring 35000 Euro. Problemet här är ju att det är två olika generationer så jag kanske tog ett dåligt exempel. Men jag tror ändå att skillnaden mellan Sverige och Finland inte är så stor i slutänden.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
su
29
suomiBMW
BMW 530i v8 -93
Det kan ju faktiskt hända att värdeminskiningen är lägre i Finland än i Sverige. Men det gör knappast någon skillnad om man måste låna en halv mijon kronor för att ha råd att köpa den. Dessutom är dom bilar som säljs i handeln alltid dom mest avskalade versionerna helt utan extrautrustning. Utom möjligtvis den oumbärliga motorvärmaren. De flesta bilar på blocket har ju oftast rätt mycket utrustning, medan se som säljs här möjligtvis kan ha luftkonditionering och elhissar fram. Och fortfarande kosta skjortan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.