|
|
|
|---|---|
|
Hej! Ja, lådan är manuell till att börja med. Detta fenomen har hänt vid tre tillfällen hittlils under ca 300 mils körning. Första gången stod jag på drive thru´n och skulle köra fram till luckan då jag som vanligt trampar ner kopplingen och ska glida fram till luckan men plötsligt från ingenstans så dunkar det till i hela bilen, från växellådan. Vad i helvete!? Exakt vad jag tänkte, växel som jag hade lagt i hade lådan kastat ut med kraft. 1:an växel. Andra gången det hände var när jag skulle köra in i en rondell under samma förhållanden. Låg fart, precis lagt i första växel, dunk från växellådan och växelspaken befinner sig i neutralläge. Efter de första två gångerna misstänkte jag att jag kanske inte hade trampat ner kopplingen riktigt eller så, men jag är noggran på att trampa ner kopplingen helt. Men men. Efter de 2 första gnger så M-testade jag bilen mest för skojs skull. Hardyskivan såg bra ut och växellådan kändes fin tyckte den gamla gubben. Men, ikväll när jag körde ut från jobbet, ca 5 min efter att jag startat motorn så inträffade detta igen. När det dunkar känns det i kroppen och jag kan lova att det inte känns bra. När detta fenomen uppträder verkar det finnas något samband: 1. Bilen har stått en stund på tomgång, ett par minuter oftast. 2. Endast 1:ans växel som detta drabbar.. 3. Aldrig problem med att få in växeln efter att lådan spottat ut den. 4. Spelar ingen roll om växellåds oljan har hunnit nå drifttemp eller ej. 5. Händer enbart vid start samt precis när man lättar på kopplingen för att komma iväg. För övrig har bilen rullat 195500 mil (ca) och bilen är sv-såld, miltalet är verifierat. Vidare så känns själva växellådan bra att växla med, lite trög när oljan inte hunnit bli varm men sedan fungerar allt perfekt. Dock lite glapp i sidled, ej endast 3:ans växel utan alla har ett visst glapp i sidled. Kopplingen är bra. Skulle uppskatta om ni som har någon kännedom om vad detta kan röra sig om kunde upplysa mig lite! För själv har jag varken läst eller varit i kontakt med likartade problem. Kan ju tillägga att det är inget som påverkar körningen alls utan jag vill veta vad som är fel, för ett system som fungerar ska inte uppträda sådär. Tackar på förhand! | |
parolof |
skulle kolla upp bussningarna i länkaget, det dyrare felet kan vara en sliten skiftgaffel som gör att 1:an inte går i riktigt |
|
För att kolla upp bussningarna i länkaget antar jag att man inte behöver demontera lådan ? Men om det rör sig om en sliten skiftgaffel, då måste man ta ner den va? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.