AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.036

Hur går det köra med automat på vintern?

Fundrar på att köra min 525:a med automat på vintern, är det något att rekomendera eller ska man satsa på en gammal 320 eller 318 med manuell låda o ställa 5-serien under vintern.

vad tycker ni, funkar automat bra på vintern?
Jag har m20 motorn med 4 stegs automat.

En gång BMW alltid BMW.

Min bil.
Länk
BmwMutte
automat fungerar utmärkt på vintern
En kompis på stod att han läst i vi bil ägare att 5 serien skulle ha väldigt lätt att släppa specielt 525 o uppåt både med manuell o automat.
Men som jag upplevt min bil hittills så är den väldigt kursstabil och det är nästan svårt att sladda med den på grusvägar. förvisso så är ju snö o is lite halare än grus men så stor skillnad ska det väll ändå inte vara.

En gång BMW alltid BMW.

Min bil.
Länk
li
14
linkab
745IA 1985
Självklart - jag har kört med automatlådor sedan 1970 och det har alldrig varit problem.
Med diffspärr, antislad och numera stabliceringsprogram funkar detta bra.

Visa användare
51
Pekka Olson
Volvo V60 -12
Z3 Roadster -01
Hänger på körteknik också. Om man kör i ett halt uppförslut och automaten plötsligt får för sig att växla ned kan det lätt spinna loss. Bäst då att köra med låst växelläge när det går.
Upplevde inga problem med att köra automatväxlat förra vintern. Vinterläget funkade ypperligt trots att bilen hade varken diffbroms eller antispinn/antisladd.

Får se hur det blir nu i vinter om man ger sig ut...med adaptiv låda och ASC+T, borde vara rätt idiotsäkert.

Mvh,
Kalle
_______
E38:an: Länk
Jag bor i vinterland (11mån vinter och 1mån dåligt skidföre)och har aldrig upplevt det som något problem med automat. Jo föresten i vissa extrema fastkörningssituationer samt med släp kan manuell vara en fördel,men det är så få tillfällen så att jag ser ingen anledning att välja bort automat.
Inga större problem, kan kännas lite ovanligt när man får ställ och instinktivt vill frikoppla.

No More Limits!
Gu
600
Gunnar530
740iA -01 (Okt -00)
Jeep GC Limited 4,7L -01(Sep -00)
Jag kör med dubbfritt och det går bra, gäller att ha antispinn inkopplat.

/Gunnar
/Länk
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Inga problem med automat på en e34 på vintern, och jag tycker att e34 är jätte stabil på vinterväglag.

Vad man ska vara försiktig med är kombinationen automatlåda, vinter och farthållare.

//Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.