|
|
|
|---|---|
|
På amerikanska saiter rekommenderas alltid Zaino, är det någon som vet hur hållbarheten är på dessa produkter samt om de är motståndskraftiga mot salt under vintern? /A | |
|
En dum fråga kanske, men vad är det ?? MvH Thomas |
|
|
Vet inte riktigt , men läs själv! Länk |
|
|
Hej ! Jag känner inte till Zaino-produkterna, men har själv fastnat för Meguiar's som numera kan köpas på närmaste Microbutik. Även Meguiars är en amerikansk produkt, och hittills har jag varit väldigt nöjd med de produkter som jag har köpt. Jag vet inte om Zaino kan köpas i Sverige, annars så känns det som om fraktkostnaden i sig kommer att göra affären rejält dyr. Om du vill ha mer information om Meguiar's så har de ett toppen forum på www.megiuars.com. mvh Manor |
|
porta |
Jag vet bara att Zaino hyllas som en av de mest hållbara "lackskydden" i staterna. Dock så är jag lite skeptisk till hållbarheterna på de flesta amerikanska lackskydd. Har funderat på att köpa zaino men valde istället Menzerna Full Molecular Jacket som nästan skall vara i zainoklass. Håller just nu på med ett test mellan Menzerna FMJ, Meguiars polymer sealant 20 samt lahega sealwax 36. Ska bli intressant att se vilken som håller bäst under en svensk vinter. Zaino är tveklöst den en av de dyraste "sealants" i staterna med ett pris på ~60$ per liter. Amerikanerna är bortskämda med billiga produkter. Man kan dessutom inte köpa direkt från zaino Usa, utan man måste gå genom deras europahandlare i England eller Tyskland. Där kostar en flaska Z2 som innehåller 237ml £15.95 el 20,95€. Dyrt? En aning men jag måste testa och se hur de håller mot t.ex. autosmarts silverseal mfl. |
bustorp |
Inga amerikanska produkter är nog testade för vårt klimat eller VV:s saltprodukter. Risken är väl att man blir duktigt besviken efter några vintertvättar. Jag inbillar mig att europeiska eller i a f skandinaviska produkter är att föredra för den som åker året runt här i landet. "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
porta |
Dessutom så skall man lägga lager på lager på lager när man har Zaino enligt uppgift. Så jag håller med Bustorp. Dock ska jag se om Menzerna FMJ håller måttet. Hej föresten =) |
| Ok, tack för synpunkterna | |
bustorp |
porta: Bra att du testar. Det kanske kan bli en hit, vem vet? Någon gång kan nog även jänkarna........... "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Hej, Har använt Zaino på min 323Ci under 3 år nu. Bästa skydd jag hittat hittills. Behandling på hösten räcker lätt en hel vinter. Efter vintern (i slask och salt med tvätt 1 ggr i veckan) pärlar sig vattnet fortfarande i små fina droppar. Speciellt om du lagt ett antal lager (brukar ha på 2-3) innan jag på våren strippar allt (med Zaino clay bar), polerar med Einzett och 2-3 nya lager Zaino. Djupet i glansen ökar med antal lager (upp till 3 i alla fall). Lättskött men lite dyrt. Trots namnet är Zaino inte någon polish utan enbart lackförsegling. Lättarbetat, ett lager går på 20 min. Se bara till att förarbetet är gjort ordentligt. Jag har bestält både från Tyskland och England. |
|
porta |
Du använde dig enbart av Z2 och deras clay eller? Det var riktigt dyrt att köpa från England eller Tyskland. Ska försöka få tag i en flaska Z2 då jag har en kompis som bor i Usa. Hur länge räcker flaskan, den är väl bara dryga två deciliter? Har själv Menzerna FMJ på bilen jag kör just nu och den skall väl hålla ungefär samma standard som Zaino. De är iaf de två som skall hålla bland de bästa av lackskydden på andra sidan pölen. Har inte tvättat bilen sedan jag applicerade det, blir intressant att se hur den ser ut efter en ordentlig tvätt. |
|
porta: Min hela procedur ser ut som: 1. Tvätt med Yes (avlägsna all gammal wax/glaze/z2 som kan finnas kvar). 2. Clay Zaino Z18 3. Tvätt Zaino Z7 4. Polish Einszett (gul/grön eller röd efter behov) 5. Tvätt Z7 (förberedelse Z2) 6. Z2+Zfx 7. Zaino QD Z6 8. 6-7 efter tid och behov (normalt 2-3 ggr) 9. därefter Z7/Z6 vid behov, eventuellt Z2. Har även skaffat Z8 men inte testat än. Z2 räcker länge..... Problemet är att inte lägga på för mycket. Z2 flaskan borde räcka till minst 15-20 lager. Köp deras applicator som är till stor hjälp. Länk har mycket info om hur man bäst och enklast använder Zainoprodukterna. Min största erfarenhet i samband med att jag började använda Zaino är att en behandling med clay bar gör underverk på en lack. Ytan känns helt ren och glaslik efteråt och borgar för att du har ett utmärkt underlag att börja med (polish och konservering). För övrigt förstår jag inte resonemanget att amerikanska medel inte skulle vara gjorda för tuffa tag (=salt). Norra delarna av USA använder salt och har minst lika tuffa förutsättningar som vi. Lycka till! |
|
|
DanJo: Att tvätta med YES är ingen höjdare. På med kallavfettning, microavfettning och därefter bilschampo utan vax...det är mitt tips. Jag gillar också resultatet efter clay:ning. Själv har jag kört med "lera" från Meguiar's. mvh Manor |
|
|
I och för sig är Yes-behandlingen lite onödig eftersom jag clayar och eventuellt polerar också. Men ingen större skada heller eftersom skyddet återställs med Zaino Z2. På cabben använder jag inte Zaino (behöver inte skyddet) utan polerar (Einszett) och lägger på lite Sonax wax och eventuellt lite 3M IHG (Imperial Hand Glaze). mvh DanJo |
|
porta |
Känns som bökigt att lägga en massa lager på lager, använder du alltid deras quick detailer efter du har applicerat Z2? Vad fick du pynta för en flaska Z2? Vilka produkter bör man köpa om man skall testa zaino? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.