AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.587

Kan man ångra däckköp efter montering?

Visa användare
116
dan74
330Ci -03
Jag har lite antydan till ångest efter ett däckköp och undrar ifall det finns chanser att man får ångra sig när däcken redan är monterade?

Som bakgrund så fick jag en dimension bredare däck än jag efterfrågade för min bredd fanns ej. Nu när de monterats tycker jag det ser för "bulligt" ut. (255-däck på 8,5" fälgbredd).
Det borde du kunna göra, min far gjorde det då han ångrade sig angående bredden, dock hann han bara köra 30 - 40 mil ca. Åk och fråga, i värsta fall blir det ett nej och då har däckfirman förlorat en kund.

/Fredrik
Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
bmw har 255/35 på sina 8,5 tum
sitter på min 330:a 135 dubbeleker men det är smaksak om de passar ihop med bilen. Men bredden är nog helt rätt till dina fälgar..

mvh
Visa användare
116
dan74
330Ci -03
Enligt däckfirman skall man kunna ha 8,5" - 10" bred fälg till denna däcksbredd. Det är alltså precis på gränsen. Original sitter det 235 och jag hade tidigare 245. 245 så helt raka ut i däckssidan men dessa är mera rundade och går klart utanför fälgen. Känns som en nackdel för sidostabilitet vid hård kurvtagning och ser inte riktigt rätt ut tycker jag.
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Jag har också 255 bak på mina originalfälgar dom är 8,5", både däck och fälg är originaldimension. Det skiljer sig mellan olika fabrikat hur brett ett 255 verkligen är, kanske har du fått tag i ett fabrikat med bredare storlekar. Mina bakdäck (Dunlop) sticker iofs ut litegrann, men inte på nångot onormalt sätt, och stabiliteten vid hård kurvtagning är utan anmärkning :)

Min bil: Länk
Visa användare
116
dan74
330Ci -03
Kollade med ögonmått hur mycket däcket "putar ut" jämfört med fälgens ytterkant. Det är gott och väl 1 cm! Ser lite dumt ut snett bakifrån då fälgkanten nästan göms bakom däcket.

Faktiskt lite samma tendens fram. Där är M3 GT originaldimension 235/40-17 på 7,5x17". Oavsett ifall jag får ångra mig eller tvingas sälja privat och sedan köpa nya så får det nog bli 225/40-17 fram. Det är ju även vad som sitter på senare årsmodeller av M3 3,2 vad jag förstår enligt andra trådar här på forumet.
Visa användare
116
dan74
330Ci -03
Förlåt, 45-profil menar jag angående framhjulen. Alltså 225/45-17.
Visa användare
116
dan74
330Ci -03
Nu har jag mätt mera noggrant med en rak bit och en tumstock. Däcksidan är konvex och sticker ut lika mycket som fälgskyddskanten. Mäter man in till yttre fälgkant så är däcksidan 7mm utanför denna på hjulets utsida. Om det är lika mycket på insidan vet jag ej men det ser helt klart lite väl "maxat" ut.

Ja ja. Får höra med dem till måndagen vad de säger. Till saken hör att jag hade efterfrågat Dunlop SP Sport Maxx men fick istället SP 9000. Det här berodde enligt dem på bristande tillgång till dimensioner. Men trots modellbyte så fick jag alltså 255'or istället för 245'or bak.

Det skiljer ju en hel del på mönstret mellan dessa två så jag tycker att fel modell samt fel bredd borde vara skäl till att jag får byta.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag hade krävt att få rätt dimension och rätt mönster/modell - att blanda olika däckmodeller är som att be om problem på en BMW i allmänhet och en M3 i synnerhet!

En seriös däckfirma byter direkt till de däck du har beställt!
Kan inte de få fram däcken kan säkert någon annan lyckas med det...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
116
dan74
330Ci -03
Ja det blir mycket spännande att se vad de går för nu. Blev tipsad om dem genom en god vän.

(Det är dock ej blandade modeller fram och bak utan jag fick SP 9000 runtom. Men det är ju ändå rätt stor skillnad på dessa rent mönstermässigt så jag hade ju velat få ta ställning innan de tog hem dem!)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.