AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.516

325 E36 -93 går dåligt över 5000rpm!

*H
23
*Henrik*
320 iC -93
Har ett irriterande problem som kvarstår fast jag bytt ett antal delar; lambda,lmm,spjällgivare,tändstift, samt kollat vacuum slangarna.
Bilen är svårstartad både kall och varm samt att tomgången kan lämna vid 1100-1500rpm ibland och efter en stund gå ner till normalt på nytt. Vid gaspådrag över 5000rpm så rycker bilen till och hackar och knycker en stund för att sedan gå bra under 5000rpm på nytt.

Kan tomgångsmotorn inverka på gången på högre varvtal eller kan det vara någon givare som t.ex. kamaxel eller vevaxelgivare??
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
testa byt soppafiltret...
*H
23
*Henrik*
320 iC -93
Har redan bytt soppafilter!
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Har du nollat boxen efter att du bytt lambdan då??

Testa det om du inte redan gjort det.

Men det verkar som att motorn får i sig tjuvluft, har du felsökt med startgas?
NF
440
NFd
325im -87
Tomgångsmotorn och tjuvluft påverkar inte motorn vid större
gaspådrag.

Nisse
*H
23
*Henrik*
320 iC -93
Jo har nollat boxen flera gånger samt gått igenom varenda slang och allt verkar vara i skick.
Har beställt tid till BMW service tills torsdag så får se vad felet är?!

Måste nog iallafall byta tomgångsmotorn ännu och se om det hjälper.
*H
23
*Henrik*
320 iC -93
Tomgångsmotorn rengjord och tomgången blev bra men problemet med högre varvtalen finns kvar ännu!
parolof
vid de varvtalen när den misständer, är det vid både full gas och om du låter den varva upp på halvgas på typ 2:an eller 3.an?
*H
23
*Henrik*
320 iC -93
Jo det händer vid båda tillfällen, eller man når ju egentligen aldrig varvtal 6000-> då den börjar hacka och misstända vid 5000 och man blir tvungen att lätta på gasen.
Då man drar från 2:an eller 3:an så händer detta också.

Märkte idag då man for till jobbet och körde jämngas så kunde den knycka till emellanåt.
*H
23
*Henrik*
320 iC -93
Nu behövs här hjälp på allvar, bilen kom nämligen tillbaka från auktoriserade bmw verkstan utan att felet hittades! :(

De kollade felminnet = inget fel
Tändspolarna mättes upp = inget fel
Bränsletryck ok ~3bar
Lambda samt avgasvärden bra
Kompression ok
ventilerna ok
Lmm ok

Enda som de konstaterade var att styrenheten kan vara sönder, det kom nämligen ca 10% oförbränt bränsle genom när den kördes vid 5000rpm och det borde vara noll % på en katalysator bil sade dom.
Alltså de kom fram till att bilen får helt enkelt för mycket bränsle så enda de misstänkte var styrenheten som styr detta.

Så nu år det väl bara att hitta en passlig styrenhet att pröva med, man vill ju inte byta bilmärke heller!
parolof
ok, låter som dom hittat ett fel. men kan det "lilla" extra oförbrända orsaka misständningar? Men gör som du tänkt så kan du ju utesluta styrboxen.
NF
440
NFd
325im -87
Om en motor hackar som beskrivits är det ett stort fel någonstans.

Nisse
kan likagärna vara nån kass tändspole ändå, en uppmätning behöver ej betyda att en spole är helt hundra, utan det är under belastning som t.ex. en spole kan "faliera" då det krävs mycket mer av den

___
Mvh
Patrik N.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kamaxelgivare som pajat kanske? Det låter som nåt elektriskt helt klart.

Mvh
*H
23
*Henrik*
320 iC -93
Då var problemet löst! :)

Styrboxen var sönder, har nu en nybegagnad styrbox och det funkar kanon!

Tack för hjälpen iallafall.
Visa användare
75
lustgas
320 touring -00
325 -93
325 -92
316 -90
Hejsan.. Kan jag prova en styrbox från en 325 91 i min 325 92a. Är det nåt jag ska tänka på när jag byter? är det bara att ta bort polerna från battarier, Plugga ur styrboxwnn och byta och sedan provköra? :)

MVH Jens
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.