AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
618

behöver hjälp med topplocksmontering!

jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
håller på å skruva ihop min m106b34 å skulle gärna vilja ha lite klarhet i saker å ting...
först det här kamjusteringen.
ska styrklacken på kamdrevet vara ner till vänster(1:an och 6:ans ventiler stängda) samtidigt som 1:an och 6:ans cylindrar är i ÖD?

en annan grej jag tänkte höra om nån hade koll på: mina kolvar går typ 1mm över blockets kant och mina ventiler går stängda typ 2 mm innanför toppens kant.
det blir ju 1mm frigång mellan kolv och ventil, visserligen nån mm till med packningen(standardpackning). ska det vara så?
vill inte paja min nyrenoverade motor!:)
Tyvärr så vet jag inte.. men jag tippar på att det ska vara så som du säger, att när 1:an och 6:ans cyl är i ÖD så borde blocket vara "nollat" ( inga markeringar på svängningsdämparen?) givetvis så ska ju dessa ventiler vara helt stängda annars blir det ju inte så bra... låter dock tajt med utrymme men det är säkert rätt om det är konstruerat så :) lycka till och hoppas att nån som har nåt papper kan hjälpa dig att säkra nollningen..
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Här kan du läsa hur kammen skall monteras på en M30-motor!
Länk

Om det är lika på din M106-motor vet jag ej (har aldrig hört talas om en sådan!?).

Per L
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
visst är det M30b35 som du har?
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Om du ställt den i ÖD , (du har en markering på vibrationsdämparen som ska stå mot markeringen på den nedre kamkjedjekåpan) då ska styrpinnen på kammen vara nere till vänster klockan halv 8.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.