|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Nån som har chiptrimmat sin 540? Är det lönt? Bränsleförbrukn. hästar, andrahandsväde osv? | |
|
hejsan! jag har chippat min 540ia och jag blev väldigt nöjd. Det var jörg som chippade den för 2500kr vilket jag tycker är väldigt billigt. Länk Enligt programmet han hade så skulle den få 315hk Men mitt tips är att fixa in en turbo eller två :P För du kommer att tröttna på 315hk Du kommer att villja ha meeeeeeeeeeeeer! |
|
|
ja då jag har chip i min 540 och det är kanon jwr i tyresö! //norda |
|
|
De finns de som tycker att det inte blir någon skillnad som haft det monterat på sina bilar. Tror det beror på de olika tillverkarna. En del kan säkert suga rätt rejält, men jag fick mitt via TURBOCENTER och är mycket nöjd. De fixade även en programvara från BMW till växellådan som justerar växlingen i förhållande till varvet/hårdhet osv. Klockrent. Jag är även nöjd med mitt Ferrita system på bilen. Tror att kombinationen av dessa moddar gör att bilen blir något kvickare. Dock inte lika stor skillnad som att chippa en bil med turbo... DANNE Min bil: Länk |
|
|
jag körde en 540i 6vxl med chipp förra heglen (vet inte vilket chipp) .men min va mycket vassare och den e helt org. Jag skulle aldrig köpa en chippad 540 ,för räcker inte den motorn till utan chipp skulle jag leta fel. MvH Micke |
|
|
www.itsfun.nu MVH / Jacob |
|
robert pentén |
någon mer som har jörgchip installerat? |
|
lugn nu. är dte möjligt att höja från 286 till 315 med ett chip i en icke turbomotor? låter väldigt bra det. hellre GasHäng än RattGlapp. |
|
robert pentén |
mjöligt eller inte så vågar jag köpa det, någon annan som testat? |
| 30 hk tror jag inte på men 10-15 möjligen om det är lite tid nerlagt på mappningen. | |
robert pentén |
skulle ni gå till qvarnis eller han jörgen? |
|
qvarnis vill bara väldigt modest tillägga att han anser det omöjligt att få ut mer än knappa 300 hk (299) från originalets 286. Tyvärr är det så att i chipbranschen ska den ena vara värre än den andra, jag undrar ibland vart det ska sluta och när kunden ska börja ifrågasätta uppgifter som är fullständigt gripna ur luften. Är det någon som vill ha jätteffekteuppgifter ska ni inte höra av er till oss;) MVH/ Qvarnis |
|
robert pentén |
=) vettigt sagt faktiskt |
|
Man brukar säga - om man vill vara optimistisk - att en sugmotor normalt kan ge upp till 10% effektökning. Om man tar 540ns 286 hk och lägger till 10% = 28.6 får man 314.5 avrundat till 315 som fallet ovan. Jag tycker det låter som en smidig skrivbordslösning och inte något man mätt fram. My 2 cents;) MVH/ Qvarnis |
|
|
Min 540IA var chippad när jag köpte den från Tyskland och skall ge 3oo+hk mot orginal 286hk är inget man direkt märker, däremot så är automatlådan oxå omproggad och bilen känns riktigt rolig, jämfört med orginal. Jag tänkte fortsätta med bättre flöden med luften genom motorn, som öppnare luftfilter (kall luft) och öppnare avgas system, katalysatorer, grövre rör & extraktror grenrör. Ngn som vet vart man kan köpa exktraktor/Headers? Länk Blinka med blåljusen... om du vill rejsa! |
|
| Vilken låda och årsmodell kan man programera om på? | |
robert pentén |
och vad kan det kosta? |
| Jag hade tänkt att åka till Qvarnis och chippa min vid månadsskiftet. Skulle ha gjort det förra året men det gick inte som jag ville med leveransen av bilen. Jag tror inte heller på några fantastisiffror utan är mest nöjd om jag kommer ner något i förbrukning och får några få hästar till. | |
robert pentén |
precis min tanke :) så man kan säga att man har 300hk och inte 286 ;) hoho |
|
Hej qvarnis, är du nöjd med drivaxlarna i porschen? jag var med o härdade dem med stor inlevelse.. Brukar inte va lika kul o härda propelleraxlar o tandläkarutrustning...:) |
|
|
Går det att chippa en 540? Uppenbarligen.. Är det värt det?? Det beror på var du är ute efter Effekt HK: Troligen en ökning som Qvarnis anger.. kanske runt 300.. det är 5% det. Effekt NM: Troligen lite mer än 5%.. närmare 7% om det är en bra mapp. Se till att luftfiltret är fräscht! Bränsleförbrukning: Samma.. du kommer att gasa mer med chiptrim.. Chippet sänker lite och du gasar lite mer.. ett nollspel. Dock sänks förbrukningen om frugan kör. Hållbarhet: Modest uttag med 5-10%.. Min 320D har fått 15-20% mer hästar och vrid genom trimmning och min motor och automatlåda funkar fortfarande kanon. Andrahandsvärde: Säg INGET om chippet. Få uppskattar att någon annan trimmat en bil de skall köpa. "trimmad" hjälper mest om du skall sälja en -99 318i med 32.000 mil på mätaren till en finnig 19-åring. Helst skall ju bilen ochså vara toksänkt och med blåa ljusdioder överallt.. Nåja.. //amullo --- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.