|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena, Någon som åtgärdat "standardfelet" rost som orsakas av simbassängen innanför tankluckan? Har sökt här och hittat många som har problemet, men ingen verkar ha löst det. Vill höra om någon verkstad i närheten av Sthlm som gjort detta och vad det kan tänkas kosta innan det sprides sig utanför luckan. | |
|
Bmw fick betala omlackning på min. (Garanti) /Lidberg Gammal skit blir ingen glad av! |
|
| Det gör de väl knappast på en -97. | |
| Jag fick min åtgärdad på garanti/goodwill ,men jag tror inte problemet orsakades av vatten som låg kvar.På min bil kom bubblorna underifrån,inget hål i lacken.Dåliga svetsfogar+dålig oljebehandling/kitt.Nu har bakluckan börjat också.Tycker att en bil i denna prisklass borde va bättre. | |
|
Har lagat rost där på min kärra,den övervikta plåten i tank-locks-baljan är en av världens smartaste lösningar.Rost skyddet på E39 är lika bra som en Opel från 80-talet. mvh 528:Länk |
|
| Har ingen rost i tank i tankluckan dock i bagageluckan. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Såg en garantilagning av BMW, de har slipat ned, kittat en tjock sträng och lackerat. ///MVH Hasso Länk |
|
Tror det är min bil Hasso menar. Det blev ordentligt gjort men det var petigt att det var inom tiden för den 6-åriga rostskyddsgarantien. Tiden räknas från det datum bilen är uttagen. Turn on - tune in - flat out |
|
|
Jag var med om något liknande i samband med en omlackning på min 528:a (en lurk som orsakat en parkeringsskada - smitning!). Hur som helst så gjorde de något i stil med det Hasso beskrev. Kraftig nedslipning, möjligen en tunn kittning eller motsvarande - och därefter lackning. Det blev faktiskt riktigt bra men jag vet inte hur länge det kan håll. Men det skadar knappast att försöka göra något åt det. På min nuvarande e39 gäller det att torka, torka, torka i samband med all tvätt och allt regn! Och hittills ser det mycket bra ut. Rekommendationen är väl att passa på i samband med något annat, typ motorhuv eller liknande. "Framkörningskostnaden" på lackering är ju knappast billig, även om färgkulörerna inte är dödsviktiga innanför tanklocket. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Stämmar att det var din bil Mora, men jag menade inte att det var dåligt gjort bara konstaterat hur det såg ut, och jag har sett det förut, bra att veta hur det ser ut för ev bilköpare som letar E39. ///MVH Hasso Länk |
|
Bara att slipa ner och grunda med bra skydd, sedan fuskmåla lite...Tar 20 minuter. Har hållt i flera år på min. Rostskadorna vid tanklocket är en bagatell jämfört med eländet att få rost i dörrar. |
|
|
Man skulle ju vilja "skära" av lite av den övervikta plåtkanten för att endast få ren plåt innan man geggar på något, men känns lite sådär att använda vilkelslip vid tanklocket. Man kommer inte åt bra med blästern heller. Nog för att man torkar efter varje tvätt, men har det en gång börjat så blir det ju bara mer.... |
|
| Glömde förresten säga, bilen skall för att laga lite vandaliseringsjobb, verkstaden ville ej slipa rosten vid tanklocket och lacka på, skulle de fixa det så kapar de ur plåten och sätter dit ny, tyckte det lät som en fruktansvärt dum lösning. Ingen som har haft en verkstad som gjort något åt det och kan berätta vad det kostar ungefär, gissningar gör ju ingen glad. | |
|
Märkligt. När jag hade min gamla 528:a inne så var det inga problem för lackfirman att attackera rosten vid tanklocket. Tvärtom så var de oerhört sjyssta och gjorde ett bra jobb. Dessutom bakade de in det i övriga jobbet. Det var en av BMW rekommenderad verkstad så jag antar att de hade sett liknande skador tidigare. Nu hade väl jag lite tur i oturen eftersom de skulle fixa parkeringsskadan, så de "bakade" väl in det i det som fakturerades försäkringsbolaget. Jag betalade bara en schablon för smitningsskadan. |
|
| Lassessons billackering i Eskilstuna, lite långt för dig att åka BMWGUS antar jag. Se annars www.lassessons.se - rekommenderas! | |
|
Hej, jag skall få rosten på min 5-serie fixad på huv och tanklocks skarven på Måndag 31/10, huven byter de ju ut men innanför tanklocket så måste det ju lackas på plats. När jag pratade med RS bil idag sa han att de skulle lacka hela skärmen bak vilket jag absolut inte vill, hur har de gjort på era ? Det borde ju gå att maska och lacka endast "tanklocks hålet" eller ? Mvh Sibbe Länk Länk |
|
|
På min ena E34:a "den sämre;)" fanns det rost innanför tankluckan, det kunde åtgärdas utan att någon lackering av skärmen, så har det inte kommit någon rost utanför falskanten så är det ju onödigt med lack av skärm, om dom nu inte är så hårdhänta att dom delar på plåtviket?! Men om nu dom lackerar skärmen borde det vara lättare att få det bra i och med din M5:a hellackades förra året?! Vad gör man för att hindra detta? In med rostskyddsmedel på insidan? Tänker på min fars 530iA-01 som är rostfri, men nu kommer den få uppleva sin första Svenska vinter. Mvh Stephan |
|
| Det beror naturligtvis på hur det ser ut. Men inte skall du behöva lacka om hela skärmen. Min lackfirma gjorde det inte och det blev bra. | |
|
Ja förvisso lackades merparten av bilen om förra året så man borde inte få problem med nyans skillnader men jag skall ändå försöka få dem till att bara lacka innanför luckan eftersom det inte är mycket rost vad man kan se... Hur man skall förhindra detta, torka torrt jämnt efter tvätt och regn alternativt be någon duktig att dränera "baljan", bmw's konstruktörer måste haft en ordentlig skiva dagen innan de ritade detta. Mvh Sibbe Länk Länk |
|
|
Jag vaxar numera även på insidan av dörrarna/instegen och innanför tankluckan, får nog ha en kurs med far, för att hans 530:i ska fortsätta se bra ut;) Annars blir det nog en till Audi nästa gång. Mvh Stephan |
|
|
Måste säga att din 540iM var jäkligt fin, vilket skick ! Mvh Sibbe Länk Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.