AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.037

SMG 1 Problem!

To
2
TobbeC
M3 Cab - 99
Skulle behöva lite hjälp. Undrar om någon annan här på forumet har varit med om samma sak.

Var ute o körde igår, inga problem alls med smg lådan. Men sen stängde jag av bilen för en stund.
När jag skulle starta den igen gick den inte igång. Blev lite orolig. På instrument panelen där man ser vilken växel man har i står det att den ligger i ekonomi läge och växel 3 plus ett utropstecken. Sen lyser också ett gult kugghjul med ett utropstecken i. Lådan är helt låst. Jag hör att hydraliken går igång men lådan är trög går inte att få växlar. Hur jag än drar i lådan står den fortfarande på växel 3. Fick till slut igång bilen fast lådan står i läge 3 med utropstecknet fortfarande. Skulle testa o köra en runda. Händer inget med displayen när man växlar men det är precis som den håller på att dö innan den får i nästa växel. Inte kul alls, och nu är man lite orolig.

Skulle vara tacksam för svar.

Mvh Tobbe
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Välkommen till forumet !

Låter inget vidare det där.. Prova att koppla bort batteriet
en stund och se så den inte bara har hängt sig
men om inte det hjälper är det nog bara att ta den till närmaste
BMW verkstad..

Om du har instruktionsboken för SMG-lådan så vet jag att det fanns ett speciell del om felkoderna och vad dom betydde.
Dom står mao inte i den vanliga instruktionsboken utan det ska vara den speciella för SMG´n..

Lycka till..

Mvh Jimmy
Pe
53
PeeGee
BMW i4 -24
TobbeC,

Det där känner jag mer än völ igen, och jag vet hur du känner dig. Stötte på samma patrull i min M3'a en gång i tiden, och har du instruktionsboken för SMG'n sås tår det dör väldigt kortfattat vad felkoden betyder. Om jag inte minns helt fel så betyder E3 att lådan lagt sig i ett serviceläge, och i detta läge lägger den sig för säkerhetskull när den känner att något inte stämmer. Jag vill minnas att det även innebär att den inte växlar alls eller på alla växlar, bara för att skydda lådan så mycket det går.

Det troligaste är att hydralpumpen inte har tillräckligt med tryck för att växla. Det kan förmodligen bero på ett antal anledningar men i mitt fall berodde det på att ett relä höll på att packa ihop. Detta var tyvärr något som inte BMW lyckades hitta så det gick så lång att min elmotor som sköter kopplingen brändes, vilket resulterade i att BMW ville byta hela SMG-hydrauliken....kostnad 25.000:-.

Mitt tips är, lyssna på SMG-enheten så att du verkligen hör att pumpen laddar upp trycket (surrande ljud). Detta gör den så fort du öppnar förardörren eller vrider tändningen. Gör den inte det så har du hittat orsaken till E3-läget. Kolla då relät, har du tur så är det relät även i ditt fall och då har du precis sparat 24.930:- för det kostar ca 70:-.

Lycka till!

/ PG
La
70
Lasses
Z3 2,8-97
E3 - Normale Weiterfahrt. Einzeine Gänge können evtl. nicht mehr angewählt werden.
Jag är usel på tyska men det är vad instruktionsboken säger kanske någon kan översätta.
MVH Lasse
To
2
TobbeC
M3 Cab - 99
Man tackar för välkommandet.

Var inne på BMW idag och dom gjorde en felsökning. Felet som kom upp var att magnetventilerna upp och ner var det strul med. Och nu undrar jag om det kan stämma.
Saken var det att när de skulle köra in bilen i verkstaden för helgen så funkade lådan utan problem, den var inte seg eller nåt sånt och det var inga problem att få i växlarna. Konstigt!

PeeGee
Det problemet du beskrev lät väldigt likt mitt. Men om det nu är magnetventilerna räcker det med att byta relä och kontrollera batteriet?

Lasses
Översatte det lite snabbt och det betydde "Normalt ingen problem med att fortsätta, En utav kuggarna i lådan kan eventuellt inte användas mer"

Mvh Tobbe

Ps Skulle vilja veta lite mer utav er.
Pe
53
PeeGee
BMW i4 -24
TobbeC,

Saken är den att när mitt problem uppstod så förstod jag ganska snabbt att BMW's kunskap om SMG-lådan var lika med noll, dom hade verkligen ingen kunskap om den alls. Nu var det ett antal år sen och det var den första SMG'n som hade, så det är säkert bättre nu. Det jag vill säga är att till mig sa dom att det kunde vara både det ena med det andra så det är bara att byta hela enheten. När jag sedan låtit Jürgen Weise ta en titt på det hela kunde han konstatera att det var var den elmotor som pumpar trycket som bränts sönder. Anledningen (relät) hittade jag faktiskt själv när problemen kvarstod. I mitt fall fungerade den också av och till när relät började strula, det var så jag hittade det. Hörde att relät klickade märkligt och när jag knackade till på det så började pumpen ladda och det var bara att köra vidare.

Batteriet tror jag inte ger något att göra nåt med, BMW bör har "resetat" det när du hade bilen inne.

Däremot skulle jag lyssna efter pumpljudet som sagt, kolla att den verkligen pumpar upp tryck.

/ PG
cane
Japp, har varit med om liknande - låt JWR titta på den, BMW solna var totalt borta, och bytte tex växelspaken(!) helt i onödan. Sen när det var lagat så blev bilen stående en vecka till medan de kliade sig i huvudet - efter konsultation med Tyskland fick de lära sig att SMG lådan ska nollställas i DIS efter service.... ultra sunkig kunskap i svedala.
Bl
41
Black Sheep
M3-SMG-97
325-TD-94
Har jag också nu åkt på ett liknande problem. smg lådan lägger sig i e2 samt visar varningstrianglar, ibland gårt det sedan att få i växel, men den hoppar ur o går fram o tillbaks så tills, man lyckas få i Nollan igen. Har inte velat ta den på en åktur sedan detta började idag.
sedan låter det väldigt konstigt framifrån. också
Förut var det bara precis så som ni sa,att man hörde ett surrande ljud, när trycket ökades. Nu låter det högt o konstigt, klunkande. klonkand, låter inte all bra.

Skall köra, eller bärja bilen till BMW nästa vecka o se om de kan hitta felet
Wo
159
WoX_
Bmw 530D M-Sport Touring 2006 "WoX Edit"
kan säga som så om JWR så verkar det vara den mest oseriösa fima mankan ha med att göra ?? eller vad ska säga så här istället... får man kontakt så verkar det bra.. har försökt ringa maila mm i 2 månader utan svar.. kan ringa dem och det är upptaget sedan vipps provar igen... toner går fram men inte FAN svarar någon ??? kanske är så att de är TONDÖVA ??

WoX

Hellre en kråka i näsan än en SKATA i sängen !!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.