AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.562

Är det soppapumpen som strular?

Em
6
Emma_T
325i Touring -89
Hej kunniga BMW-vänner, jag behöver hjälp med analys innan jag börjar skruva.

Bilen hackar till, ganska oberäknerligt men allt oftare.

Så här ser symptomen ut:

1) Till en början ryckte den till bara ibland efter en kall natt, så jag tänkte det var fukt någonstans bland el-delarna.

2) Numer rycker den till vid framför allt hård acceleration, men inte alltid då heller. Smyger man upp i hastighet märks ingenting och det är fortfarande inga problem att susa runt i 150+.

3) En gång, på E4:an i marschfart, kändes bilen helt strypt. Gaspedalen ner i botten flera gånger utan svar... Men efter att ha växlat ner och gasat ur blev det som vanligt igen.

4) Senast lät det som om favoritbilen hade en 'tupp i halsen' ganska länge efter kallstart. Fick köra ur och till och med stanna motorn innan det liksom släppte. Kan inte förklara det bättre än att den hade 'något i halsen', annorlunda (diesel-liknande) ljud och inte lika pigg.

5) Sen länge är den knepig att starta ljummen. Jag har läst här på det förträffliga forumet att det skulle kunna vara backventil, retuslangar och andra problem med bränslepump och system. Tror någon annan att problemen hör ihop?

6) Om jag skulle välja mellan mjuka och hårda ryck är de nog lite mjukare än vid ex dålig tändpole, men det kan vara en efterkonstruktion i min hjärna eftersom jag redan tror att det är soppa-problem. Jag önskar innerligt att någon med större erfarenhet kan få min blick att klarna så jag inte börjar skruva och byta grejor i helt fel ände.

Har gjort:

Bytt tändstift (NGK ZGRA 5), luftfilter och nu sist även soppafilter. Hör och häpna - efter byte av bränslefilter tyckte jag allt blev VÄRRE?! Kan det vara grus i pumpen/bränslerör som lägger sig ännu mer illa efter att jag tryckavlastat systemet?

Eftersom jag bor i stan, men ändå gärna hittar felet själv, vill jag inte börja skruva ur bränsletanken på måfå (måste ändå få ihop bilen innan nästa städnatt...). Så all kunskap är VARMT välkommen.

Hur kan jag analysera närmare?

Mycket tacksamt
/Emma

P.S. Har mätt på coilen som mår helt bra.

hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Hej!
Tror det kan vara relät,eller pumpen som håller på att ge upp.Börja med att kolla upp relät.Knacka på det när bilen är igång så lär du märka om det är fel på det.

hjorten
Em
6
Emma_T
325i Touring -89
Tack Hjorten. Dessvärre stannar inte bilen när jag knackar till bensinpumpsrelät vilket jag hoppats på. Det kanske inte var så enkelt i alla fall. Kan man kontrollmäta på relät själv, tro...

Vet någon med sig om det är ett djävulsjobb att byta soppapumpen som sitter i tanken? Eller hur man mäter/lyssnar sig till att den är vaj innan man börjar söla?

Emma

El
338
ElNiko
325iT-92
Bytte min pump för inte så länge sedan, det tog väl en eftermiddag, men svårare än så var det inte. Det jobbigaste är att du måste lossa golvmattan lite för att komma åt pumpen, men väl där så är det inga konstigheter. Om du vill kolla pumpen kan du koppla loss bränsleledningen från fuelrailen och bygla reläet, sen kollar du hur mycket soppa/s du får från pumpen. Hur mycket soppa pumpen ska leverera står i din haynesbok (för en sådan har du antar jag), där står även vilka stift som ska byglas.

/Niklas
Gör ett komptest.
Gör ett komptest.
NF
440
NFd
325im -87
Det var en bra felbeskrivning, det borde ju göra det lättare
att gissa felet. Men bränslefel och tändningsfel brukar överlappa
varandra. Mager bränsleblandning gör det svårare för tändningen
och svag tändning har svårt att tända lite rik bränsleblandning.
I allmänhet brukar bilmotorer vid gaspådrag ha hårdare ryckningar vid tändningsfel och klenare ryckningar vid
bränsleproblem som mager bränsleblandning.

Din beskrivning av svårstartad vid ljummen motor får mig att
gissa på tändningsproblem, ström till tändspole eller tändkabel,
spricka på tändfördelarlock.
Att motorn rycker efter en kall natt verkar också vara tändningsproblem.
Att bilen går att köra 150+ tyder ju på att du får ut minst 100
hästkrafter ur motorn och då måste bensinpumpen vara
tämligen frisk.
Det är väl rätt värmetal på tändstiften, på tal om dieselljudet.

Kanske det går att se något överslag runt motorn vid kolmörker.

Nisse
Em
6
Emma_T
325i Touring -89
Ja, ska nog testa att mäta hur mycket soppa den ger, via bygling. Men motorn går ju liksom bra 50% av tiden och särskilt vid tomgång. Det är när man drar på som den ganska ofta hackar till. Jag blir tokig.

Tändspolen har helt OK efter mätning...

Komptest kanske vore nåt, fast ärligt är jag nog ganska vilsen.

/Emma

Em
6
Emma_T
325i Touring -89
Så var det fixat!

Min favvo-meck Dennis i Jordbro (BRM Verkstad) kände direkt att det var elektriskt och kollade förstås kablarna vilket jag förträngt i min insnöade övertygelse om att det var soppa-problem.

2 (!!) tändkablar hade oändligt motstånd och med tanke på det är ju BMW oslagbart. Kör som en ganska hygglig gud trots Ohms lag. Kanske överslagen träffar rätt tändstift ändå.

Så NfD - du hade rätt på min (kugg)fråga. Tack för hjälpen, alla.
/E

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.