AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
917

525 eller 530

Visa användare
259
danl
525i -04 (E61)
Är tvingad att byta bil nu då företaget jag jobbar för har ett krav att man inte får ha en bil som är äldre än 5 år.
Har varit mycket nöjd med 523an så det lutar åt en nyare 5 serie.

Provade en 525-02 i veckan, kändes bra men också väldigt lik 523an, ingen direkt skillnad i prestanda.
Vad tror ni om en 530? Ganska stor skillnad på pappret med 230 istället för 190 hästar men hur stor är skillnaden i verkligheten?

MVH/Dan
523-00
Skillnaden är stor, mycket mer must och bottendrag i trelitersmotorn! Satsa på 530i, så kommer du uppleva att du bytt upp dig och inte bara bytt :) Framförallt: provkör själv!

Mvh,
Kalle
_______
E38:an: Länk
Visa användare
259
danl
525i -04 (E61)
Det var precis det jag ville höra!

Nästa fråga blir manuell eller Automat?
Har en automat nu och all logik säger att jag borde fortsätta med det.

När jag har tittat på annonser så dras jag på ett konstigt sätt till bilar med manuell låda. Visst är det väl mer känsla i att köra en 530 manuell? Sen är ju en manuell 530 lite billigare än en automat... (kommer garanterat att ångra mej när jag hammnar i den första 5 timmars kön på nån av Londons motorvägar..)

MVH/Dan
523-00
Du som bor/jobbar i London ska utan någon som helst tvekan ha automatlåda! Håller med om att det är mer känsla och kontakt med bilen mer manuell låda, men som boende i en STORstad och dessutom van vid automat kommer du att svära högt vid varje rödljus. Jag för min del hade inte brytt mig om jag hade manuell eller automat i en 530i, båda har sina förtjänster för mig som bor "på landet" :P

Mvh,
Kalle
_______
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Som stadsbo ska man ha automat...
Visa användare
259
danl
525i -04 (E61)
Jag vet ju att ni har rätt och det blir säkert en automat, saken är bara den att när jag kör flickvännens Vauxhall Astra(manuell) så känns det mer som riktig bilkörning...

Tänkte förresten titta på denna i morrn:

Länk

MVH/Dan
523-00
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
När flickvännen kör din 530 manuell så önskar du att du valt automat ;)
Gu
600
Gunnar530
740iA -01 (Okt -00)
Jeep GC Limited 4,7L -01(Sep -00)
Av erfarenhet vet jag att STORstad kräver automat ;-)

/Gunnar
/Länk
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Gubbigt med träinredning :))
Visa användare
259
danl
525i -04 (E61)
Hade hellre haft en med aluminiuinredningen och gärna en Sport med 18 tums paralelleker men man kan ju inte få allt.
När flickvännen fickparkerar så är det ganska praktiskt med 16 tums ballongdäck...

Det har ju hänt mer än en gång att hon växlat från 2an till 1an i tron att det var 3an på Vauxhallen så automat är nog lugnast..

Är det bara jag som tycker att standardskinnstolarna har drag av billig 80 tals skinnsoffa med dom pösiga kanterna?
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Ska det va en engelsk bil så måste det ju vara automat hur fan skulel man kunna växla med vänstern ? Går ju inte....

Sportstolarna e snyggare än skinnfotöljerna tyckre jag.. men som sagt.. man får inte allt...
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
danl: Jag håller med dig om skinnstolarna, samma med E38, de är faktiskt en av anledningarna till att det blir dkw a8 istf en E38, skinnet är skitfult! Trodde jag var själv i världen med att tycka så :P
Visa användare
259
danl
525i -04 (E61)
525an jag provkörde i veckan hade grått skinn av "myssoffatyp", Tyckte min gråa tyginredning kändes riktigt modern efter den turen.

Det går faktiskt att växla med vänsterhanden, känns väldigt konstigt i början men man vänjer sig...

inredningen i upplänkad bil ser verkligen oharmonisk ut pga rattenn placering. Urk säger jag bara!

Jag tycker att interiören i den länkade bilen var vrålsnygg!

Mvh,
Kalle
_______
Visa användare
259
danl
525i -04 (E61)
Tänkte avsluta den här tråden med att berätta vad det blev.
Var inne hos en firma idag och blev övertygad om att provköra en 525D-02
Hade inte alls tittat på Diesel innan men efter en test var jag såld, vilket gott bottendrag + att det finns en del på toppen.

Så jag letade efter en 530 automat och så blev det en 525D manuell...

MVH/Dan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.