AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.477

När kom antispinn och antisladd som standard på E39?

We
192
Wengen
528iA-98
Från vilken årsmodell kom antispinn och antisladd som standard på E39.

/Wengen
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
ASC+T har väl alltid varit standard på sv-sålda E39:or.

DCS kom som standard för modellår 01 för sv-sålda E39:or, men fanns som extra utrustning redan tidigare.

__
///M som i Mugge.
We
192
Wengen
528iA-98
En kollega till mig håller på att kolla på en 523Touring-99 (svensksåld) där säljaren påstår att det är antisladd på bilen.
Han har dragit ut en utrustningslista från BMW på bilen, men där finns ej angivet någon option på DCS.

/Wengen
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag har förstått det hela som att:

ASC = Anti-spinn
ASC+T = Anti-sladd

Vad DSC (Dynamic Stabillity Control) = Avancerad Anti-sladd

Så om jag har förstått det hela rätt så har alla sv-sålda E39:or Anti-sladd.

Står det ASC på knappen vid mugghållarba fram under klima panelen så har bilen ASC+T annars står det DSC.

__
///M som i Mugge.
ASC=Antispinn, när ett hjul tappar fästet så bromsas effekten (motormässigt) tills båda hjulen börjar snurra lika fort igen dvs när greppet är återfunnet.

ASC+T= samma funktion som ovan men med Traction vilket betyder att bakbromsarna hjälper till att återfå fästet när ett av hjulen spinner.

DSC= Är mycket riktigt ett Dynamiskt stabilitetssystem.
Stora skillnaden är att detta arbetar för att förebygga sladd, med en gyro som håller koll på hur bilen är i förhållande till vägen, samt en givare som känner rattutslag osv.
Detta system bromsar även alla 4:a hjulen indivduellt till skillnad från ASC+T. Den dynamiska stabilitetsdelen är alltså något som arbetar med ASC+T för att förebygga sladd oavsett hur den uppstår, inte bara pga hjulspinn.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
ASC förekommer som jag fattat det på sena 80 tals tidiga 90 tals bilar (E32,E34(??)) senare E34 och E39 har alla ASC+T om jag fattat det rätt även om det bara står ASC på knappen...

Kan ju söga det att ASC+T funkar suveränt vintertid och det är sällan man får läskiga bakvagns kast dock kan ju inte ASC+T häva understyrning vilket DSC kan...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.