|
|
|
|---|---|
|
Från vilken årsmodell kom antispinn och antisladd som standard på E39. /Wengen | |
|
ASC+T har väl alltid varit standard på sv-sålda E39:or. DCS kom som standard för modellår 01 för sv-sålda E39:or, men fanns som extra utrustning redan tidigare. __ ///M som i Mugge. |
|
|
En kollega till mig håller på att kolla på en 523Touring-99 (svensksåld) där säljaren påstår att det är antisladd på bilen. Han har dragit ut en utrustningslista från BMW på bilen, men där finns ej angivet någon option på DCS. /Wengen |
|
|
Jag har förstått det hela som att: ASC = Anti-spinn ASC+T = Anti-sladd Vad DSC (Dynamic Stabillity Control) = Avancerad Anti-sladd Så om jag har förstått det hela rätt så har alla sv-sålda E39:or Anti-sladd. Står det ASC på knappen vid mugghållarba fram under klima panelen så har bilen ASC+T annars står det DSC. __ ///M som i Mugge. |
|
|
ASC=Antispinn, när ett hjul tappar fästet så bromsas effekten (motormässigt) tills båda hjulen börjar snurra lika fort igen dvs när greppet är återfunnet. ASC+T= samma funktion som ovan men med Traction vilket betyder att bakbromsarna hjälper till att återfå fästet när ett av hjulen spinner. DSC= Är mycket riktigt ett Dynamiskt stabilitetssystem. Stora skillnaden är att detta arbetar för att förebygga sladd, med en gyro som håller koll på hur bilen är i förhållande till vägen, samt en givare som känner rattutslag osv. Detta system bromsar även alla 4:a hjulen indivduellt till skillnad från ASC+T. Den dynamiska stabilitetsdelen är alltså något som arbetar med ASC+T för att förebygga sladd oavsett hur den uppstår, inte bara pga hjulspinn. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
ASC förekommer som jag fattat det på sena 80 tals tidiga 90 tals bilar (E32,E34(??)) senare E34 och E39 har alla ASC+T om jag fattat det rätt även om det bara står ASC på knappen... Kan ju söga det att ASC+T funkar suveränt vintertid och det är sällan man får läskiga bakvagns kast dock kan ju inte ASC+T häva understyrning vilket DSC kan... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.