AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.046

vinylglans på däck?

jo
202
jolar
525iA touring -95
det här kanske låter som en dum fråga men....
förstör jag däcken med vinylglans, mjukar jag upp däcksidorna med det?
-Bjudko-
Förstör gör du inte, mjukar upp vet jag inte men det döljer ev torrhet för det är lite fett.
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Varför ta risken? Det måste ju finnas nån anledning till att det finns medel speciellt gjorda för däck. Fast det kan ju vara så att det är samma i alla flaskor och att tillverkaren får oss att köpa fler olika flaskor.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
-Bjudko-
Skillnaden på vinyl och däckglans är att däckglansen är mycket fetare och ger en glänsigare yta, bra till motorrummet också.
"Bilhandlarblank" brukar det heta när däcksidorna är liak blanka som lacken ( "Kåtblank" tror jag allas vår "putsbög" Hr Olsson kallde det...)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Ca
236
Cabron
325i -06
120i -06
Det är säkert liknande grejer fast med lite olika konsistens. Läser man på "Black tyre" så kan man även använda det på lister och detaljer av vinyl eller gummi. Läser man på "Vinylglans" så man man även använda det till däcksidor.

Jag har provat båda grejerna på både däck, plast- och gummi-detaljer och tycker att det fungerat bra. Dock vet jag inte om du mjukar upp däcksidorna speciellt mycket, effekten är nog mest kosmetisk. Om du använder bilen så är det ju knappast däcksidorna som tröttnar först. Men på plastdetaljer verkar man ju kunna förhindra sprickbildning då de inte torkar ut. Man kanske uppnår samma effekt på däck?
-Bjudko-
Använder man däckglans på inredningen så kommer det bli för pimpigt.
Ca
236
Cabron
325i -06
120i -06
Jag kanske var otydlig där. Man bör inte använda vinylglans på inredningen heller.

Bortsett från att det är fult så luktar det illa och är opraktiskt. När solen ligger på så reflekterar det en massa vilket gör att det kan bli svårt att se ut.

Men på utvändiga gummi- och plastdetaljer tycker jag att det fungerar utmärkt.
Jag använder MG40 invändigt och i motorrummet, blir inte nämvärt blankt men väldigt rent samt att det doftar gott. Länk
Till däcksidorna använder jag HOT SHINE TIRE SPRAY vilket ger däcket en nydäckslook som varar iaf ett par månader. Länk

///Micke
Touringklubben: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.