AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.420

Hur hårda ska nya stötdämpare vara?

Sida 1 av 2
Ma
442
Marcus.
335i E92 M-tech -10
523i -07
Beställde ett par bakstötdämpare av Gerth av märket supersport24.

Har aldrig klämt på ett par bakstötdämpare förut, men vart förvånad över att dessa var så pass lätta att trycka ihop.

Är inga problem att med händerna trycka ihop dämparna, tycker det verkar lite väl lätt med tanke på vad bilen väger.

Bilen är dessutom sänkt ~40mm. Ska det vara så eller har jag fått fel?
Fr
72
Fraggen
330 coupe e46 -01
Alltså, dämparna ska gå å trycka ihop, däremot fjädrarna har du gjort det bra om du lyckas me handkraft:) Dämparnas uppgift är att dämpa fjäderrörelserna så inte bilen studsar osv..
Ma
442
Marcus.
335i E92 M-tech -10
523i -07
Hehe ok då är det väll lugnt :)

Vart bara så förvånad, visst trodde inte att det var som ett par fjädrar, men inte så här lätt! Går ju nästan med fingerkraft
Ma
442
Marcus.
335i E92 M-tech -10
523i -07
Jämförde nu med den andra stötdämparen, och de är helt olika.

Den första kan vara jättelätt att trycka ihop och i vissa lägen extremt tung. Sen utvidgas den väldigt långsamt och stannar upp helt efter 2/3

Den andra är ungefär lika hård i alla lägen och utvidgas rätt fort, 3-5 sekunder kanske
Xicaxo
hehe.. helt slut med andra ord.. bytta själv mina dämpare bak.. blev helt andra kör egenskaper/komfort
om du vill se stötdämparnas funktion på ett bra sätt så montera enbart fjädrar bak och sänk sen ner bilen och studsa den så ska du få se på jänkefjädring :) jag trodde att min e30 skulle hoppa iväg när jag gjorde så...

anledningen till att jag gjorde så var att jag fick fel bakfjädrar av gert och han sa till mig att montera enbart fjädrar bak och se om det blev lika fel då, för att kunna se om det var fjädrarna...fick nya direkt och jag rekommenderar att handla av honom, väldigt seriös och snabb!

MVH
Johan K
Ma
442
Marcus.
335i E92 M-tech -10
523i -07
Xicaxo:

De jag jämförde var alltså de 2 jag köpt, helt nya

Verkar som den ena är ett måndagsex :)
parolof
nya stötdämpare ska luftas, håll det nedre fästet mellan fötterna och dra sedan kolven upp och ned en 10-15 gånger, från bottenläge till toppläget och se om det blir bättre, annars är det fel på den. Håll sedan dämparen lodrät tills du monterat den, behövs inte göras dock om du har köpt gastrycksdämpare!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Marcus:

Det låter onekligen som om den ena dämparen är dålig om det är en gasdämpare, om det inte är gas utan "vanliga" oljedämpare så ska man göra som parolof skriver.

Blir den inte bättre så är den ena kass.

Mvh
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Hm ring till stötdämparservice i Örebro och fråga dem vad de tycker om Gerth's grejor :-) Tyvärr har de fått in fabriksnya sänkningssatser där bakdämparna varit helt slut, dessa grejor är tillverkade i Sydafrika och håller låg kvalitet helt enkelt!
Ma
442
Marcus.
335i E92 M-tech -10
523i -07
Har dragit den in och ut flera gånger, men samma fel.. Jag beställde gasdämpare, men kan ju hända att jag fått fel där med. Hur ser man lättast skillnad mellan gas/olja?
Ma
442
Marcus.
335i E92 M-tech -10
523i -07
Nån måste väll veta hur man märket skillnad på gas/olja?
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Det är olja i gasdämparna också, svårt att se skillnad, det enda som indikerar vad det ska vara brukar stå på etiketten på utsidan av stötdämparen. Jag märker ingen skillnad mellan BMW originaldämpare och gasdämpare vad det gäller trögheten när man drar ut och in dämparen, däremot kände jag stor skillnad mellan BMW original och sachs sportstötdämpare, sportstötdämparen är mycket trögare att dra ut och drar sig tillbaka snabbare också.
Le
169
Leffe75
Audi A4 2,0 TFSI Quattro avant -09
Marcus.
Var köpte du dina stötdämpare?
Hittat dessa dämpare på Länk
Är dämparna bara skräp eller?
Synpunkter efter att du monterat eller returnerat.

Är nämligen ute efter ett väghållningskitt till min 330

//Leffe
Varför köpa massa konstiga namn på stötdämpare/fjädrar när det går att få riktigt hög kvalitet om man lägger till ett par kronor?

Många utav Gerth`s dämpare är gjorde i sydafrika, därav så håller de inte lika hög kvalitet som ex Sachs Bilstein. Man får ju vad man betalar för, jag skulle inte köpa några billiga dämpare om jag hade en 330. Hade jag däremot nån gammal bil typ E30 så hade jag nog köpt hos Gerth.

Ma
442
Marcus.
335i E92 M-tech -10
523i -07
Leffe75:

Jag köpte mina dämpare av Gerth, hittade annonsen här på forumet. Dämparna var ju riktigt billiga, 1100 tror jag för båda bak. Än så länge är jag fakitskt riktigt nöjd, tycker de funkat väldigt bra, spec. med tanke på priset.

Här är hans hemsida, Länk och här en annons på powerbörsen Länk

Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
När jag plockade bort mina Bilstein bakdämpare (till 3.0S -72) i somras hade dom gått 12.000 mil. Jag skulle dels byta dammskyddet och dels blästra och måla fjädrarna.

Om jag lade hela min vikt på att skjuta ihop en av dämparna så tog det gissningsvis 10 sekunder eller mer innan kolven var helt insjuten. Sedan åker dom själv ut till full längd men även om jag tog i "för kung och fosterland" för att dra ut den till full längd igen så tog det säkerligen mer än 10 sek.

Min erfarenhet säger mig att en dämpare som lätt "nästan med fingerkraft" kan skutas in och ut är defekt eller åtminstone är riktigt dålig!

Jag har fått för mig att skillnaden mellan gasdämpare och vanliga oljedämpare är att gasdämparen själv åker ut till full längd medan oljedämparen stannar kvar i vilket läge som helst (tex fullt ihoptryckt). Jag har ett flertal nya original BMW oljedämpare här hemma och alla ligger på hyllan ihoptryckta utan att vilja åka ut.
Någon fler som har samma erfarenhet som jag?

Per L
Al
119
Al*
325(320) -91 Turbo
Jag har samma kit å det är de sämsta jag nånsin lagt ner en krona på, dum som jag var trodde jag att man kunde få nått vettigt för så billig peng.
Kan bifoga lite bilder på praktexempel mina polare skrattat åt i somras :)

citat "alltså daniel du har fan SÄÄÄÄMST dämpare å väghållning av alla men ändå åker du snabbast! *trycker till fram på bilen så hela skiten studsar några gånger.*"

Sen var juh ena fjäderbenet fram felkonstruerad , de hade svetsat skålen aningen snett. de var rätt snyggt gjort.

Länk
Länk

fast visst, kör man till å från konsum funkar de säkert.
Le
169
Leffe75
Tror det lutar åt nåt mellanting.... fått priserna från en firma i sverige. Lutar nog åt Jamex-prisklassen, om man nu inte får tag i bättre dämpare på ebay till ug samma pris:)
För Jamex är väl inte bara s.k.i.t?? eller?

Dubilidu!
Håller med, visst vill jag inte montera alltför dåliga prylar på min BMW, men någonstans går ju gränsen, hade funderat på priser runt 5-6000 kr, men då man ser dessa satser så måste man ju rådgöra med expertisen:-) o kolla om det är nåt att ha:) Har tidigare monterat 2 bilstein satser på mina E34:or (blev mkt nöjd!) men då tror jag priserna låg runt 7000 kr, tycker att uppemot 10' är för mycket pengar, någonstans måste jag dra gränsen, vill ju gärna få dit en Eiserman dämpare och lite andra styling prylar:) Och börsen är inte hur stor som helst...:(

Det som talar för Bilstein och HR är att dom sänker inte alltför mycket. 35/20, 25/20, tycker jag verkar lagom.

Bilstein 35/20
9495:-

H/R 25/20
7995:-

Jamex 40/30
4995:-

Varför tror du andra företag snackar skit om gerts grejer? För att sälja sina egna förståss.
Le
169
Leffe75
Vet inte hur många av dessa som säljer själva men svårt ändå att blunda för "att man får det man betalar för" sen i slutändan är det ju ens egen plånbok o tycke som bestämmer vad man vill ha för grejor.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.