AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
710

Sossarna vill höja trafikförsäkringen.

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Gick ute med samma förslag och plussade på med alkolås också
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Dom e fan helt sjuka tycker jag,är det inte tillräckligt dyrt för oss bilister redan??

hjorten
Ange gärna källa eftersom sånt här ofta är tolkat i egenintresse, precis som i den liknande tråden om moderat-förslaget.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Okay......

Länk
Alkolås tycker jag är ett utmärkt förslag och då framförallt för dom som har åkt fast för rattfylleri. Men personligen så skulle jag kunna tänka mig att installera ett sådant (även om jag aldrig skulle kunna komma på iden att köra rattfull), det kan ju vara bra att testa sig dagen efter.
Men däremot så är jag lite fundersam kring höjningen av trafikförsäkring, samtidigt som jag tycker att dom som "utnyttjar" försäkringen ofta samt dom som får många böter (har själv blivit av med körkortet och få några fortkörningsböter, så jag är inte laglydig precis) borde betala en högre premie. Men samtidigt kan det ju drabba oskyldiga, att få sin bil stulen av några nötter kan man ju inte alltid rå för och då kan man ju bli felaktigt drabbad.

Micke
Tackar! :)

Är det inte märkligt att samma förslag som (s) och LO kritiserade när det framfördes från borgerligt håll helt plöstligt är bra när det framförs av de egna?

Alkolås-förslaget tror jag dock enbart är av godo för alla som vistas i trafiken.
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Klart att trafikförsäkringspremiens storlek ska baseras på föraren och dennes beteende. Som det är idag är det ju bilen och ÄGAREN som är grund för premieberäkningen, vilket tex leder till att "farsan får stå för försäkringen".

Men att för den skull låta försäkringen betala i st för sjukförsäkringen vid personskador verkar mest som ett försök att pressa mer pengar ur oss bilister. Eller sänks den sjukförsäkringspremie som våra arbetsgivare betalar in? Knappast! Eller ska slalomåkare behöva en extra försäkring för skador vid utförsåkning? Persson tror ju han får mer fart på Sverige med fler statliga/kommunala jobb och en sån här förändring torde ge några hundra nya administrativa jobb i den offentliga förvaltningen. Men nästa höst har vi ju möjlighet att påverka...

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Mycket kan man skylla sossarna för (det mesta, faktiskt) men förslaget att trafikförsäkringen ska stå för de trafikrelaterade sjukvårdskostnaderna kommer från de borgerliga.

Detta har försäkringsbolagen länge tryckt på för men sossarna är dead against eftersom det på sikt kan öppna för privat upphandling av akutsjukvård.

Annars kan ju vi Stockholmare se fram emot biltullarna som införs vid årsskiftet. Så bra att katten sover i idet då!

Don't dream it, drive it
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Jag kan tänka mig något av följande.

1 Hög skatt och får egna avgifter

2. Låg skatt och höga egna avgifter

Men nu försöker sossarna kombinera världens högsta skatt med höga avgifter.

Allt för att betala för att vi har så få som jobbar. Fram för lägre skatt och fler jobb.....
Är det sossarna eller moderaterna som vill höja. Hjälp mig i förvirringen.

Länk
Xicaxo
man blir så förbannad...

Inte nog att bensinen, försäkringen och reperationerna är dyra, nu ska skatten bli dyrare oxå.

fan man får snart sälja bilen och köpa en cyckel.. (bmw såklart.. hehe)

sänk skatten på lönerna så kan jag gå med på att de höjjer lite här och där.. så den som jobbar har råd iaf...

- flyttar snart utomlands
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.