AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
512

Ljud i BMW 535i

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Hej,
Hoppas ngn kan hjälpa mig. När jag starta min BMW och kört ca 2-10 meter så låter det ett lite mysko ljud f¨ån vänster sida av instrumentpanelen, eller snarare strax ovan den vänster. Det surrar liksom i ca 1-2 sek, samma sak händer när jag stannat och slagit av motorn.
Är det någon som vet vad detta ljud är?

För övrigt är kan jag bara säga att den är helt underbar.
Visa användare
294
Tiny
540iAT -98
Har du färddator???
Har för mig att högtalaren för den sitter under instumentpanelen... kan vara den som är trasig.
Du har inget plingande ljud när något är trasigt??
Fullständigt normalt, har alla bmw från den tiden. Det är motorerna som styr fördelningen av fläktlyften som ställer in sig vid start och ställer sig i "0" läge vid avstängning. vad tidigare inlägg bygger sitt på är upp till honom men jag kan med 100% garantera att jag har rätt.

Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den!
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
TAck för svaret.
Låter mer vettigt med fläkten än med datorn får jag säga. Men, jo, jag har haft plingande ljud då och då, speciellt ni i vinter när det blir kallare:-) Men det ljudet kommer inte från där mitt surrande kommer från.

Och tobbz: Tror banne mig jag behandlar den bättre än mig själv...
Visa användare
294
Tiny
540iAT -98
Ber om ursäkt.... Var tillfälligt sinnesförvirrad... Hade just kommit hem från jobbet
Ber om usäkt
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Fel,Fel,Fel!
(Ursäkta messerschmitt fasonerna, men så här är det med ljuden ni hör):

Det du hör från vänstersida är en servomotor som påverkar torkararmens fjädertryck mot rutan, (på vänster sida). I centrum på torkararmens axel, sitter en ståltapp som påverkas upp och ner av servomotorn, (ca: 8mm). Tappen påverkar en hävarm som spänner torkararmens fjäder. (Om du lyfter på torkararmens plastlock, ser du hävarmen och på den en insexskruv som man justerar grundfjädertrycket med.
Funktionen är följande: Med avslagen tändning har torkaren bara grundfjädertrycket. När du kör fortare än ca:10km/h spänns fjädertrycket. När du spolar minskas trycket tillfälligt och när du slår av tändningen återgår torkaren till grundfjädertrycket. (Prova att lyfta torkar-armen från rutan när du varit ute och åkt, utan att slå av tändningen. Jämför sedan när du slagit av tändningen).
Spjällen för luftfördelningen inne i bilen hör du istället som en sekvens av olika "surr" vid påslag av tändningen, samt upp till ca.30s efter att tändningen slagits av.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.