|
|
|
|---|---|
|
Hej på er Har ett problem.. kan inte bestämma mig om ja ska köpa en e46 eller e39.. Ja vill ha körglädje och komfort och där passar väll båda in. Kör mkt lång körning (iaf ca 4000mil/år, och när ja är hemma leker ja gärna på isbarnan. hade en impreza innan men de blev lite högljudt och dyrt i drift. Så fråga. kan man hantera och leka med en 528 tex på snö/asfalt? Och hur mkt skilljer komforten mellan 3 och 5 serien tack till dig/er som svarar mvh | |
|
Mycket långkörning = e39. Komforten är mycket högre i e39 än i e46. Den senare är roligare att köra, men e39 är ett vardagsrum vid jämförelse. Särskilt om du kan hitta en med komfortstolar. Lekfaktorn är rätt hög i en e39 också. |
|
|
E39 är tystare och trevligare med större körglädje (beror väl i och för sig på motoralternativ). Jag kör hellre min åttaåriga E39 än nya E46:an... /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
Länk /Udo Dirkelsniff Länk |
|
| Vilken innebörd olika personer lägger i ordet körglädje kan säkert variera. Min uppfattning avviker tydligen från Udos. Jag tycker att E46 är betydligt körgladare än E39 (såvida vi inte pratar om M5). Men hur du väger komfort mot körglädje är en ganska personlig fråga. Dessutom tror jag prisbilden idag är mer gynnsam för E39 än för E46. | |
|
Vi har både och i familjen, och jag kör båda sorter rätt lika mycket och jag skulle i alla lägen välja e39:an. Nu har ju jag en 530 och e46:an är en 316 så det är ju rätt stor skillnad på motorn. Men framför allt är det ju tystare och bekvämare med den stora. Allt beror ju på vad man gillar och vilka behov man har och även vilken plånbok man har. Men båda är finfina bilar så det är väl bara till att pröva sig fram. Jag vet ju vad jag valt om jag var i din sits. Lycka till! Fransosen |
|
|
Tack, ja de lutar nog åt 5serien. Ge gärna tips om ni hör att nån med en fräsh e39 ska sälja. tack å hej |
|
| om man bortser från vissa faktorer som att E46 är en mindre. lättare och roligare bil än E39, så är det så att köper man en 5a, precis vilken som helst och jämför med motsvarande årsmodell och modellserie av en 3 serie så får man helt enkelt mer bil för pengarna om man väljer 5an. Det hra alltid varit så och verkar så förbli. Den enda fördelen med E46 är att det är en mindre smidigare bil med roligare köregenskaper samt i vissa fall en lägre bränslekostnad. Trots lägre inköpspris för en 3serie mot motsvarande 5 serie så står den sig bättre som begagnad, det beror på att 3serien har alltid varit populär hos såväl unga som äldre pga sina härliga köregenskaper och lätta vikt som gör att en del ser den som ett GTI-attribut fast med i vissa fall bättre prestanda och definitivt komfort. en 5serie, här E39 som jämförsobjekt är faktisk klart bättre, lägre ägandekostnader (något), betydligt mer komfort och en ledigare atmosfär, lägre motor+vägljud, krocksäkerhet (kanske). Man kan se E39 som lite av en "vettig och förnuftig bil" som tål att jämföras i förnuftighetsfaktorer med både volvo, saab mfl samtidigt som den kan erbjuda så mycket mer. E46 är bilen som står för mer köregenskaper utan behov av att lasta eller frakta så många personer. | |
| En E39 med M-Sportpaket II, där får du både sport och komfort i samma bil. Lite Kinderägg över det hela. ;) | |
|
tänk efter nu, du är 22 år självklart skall du köpa en 46:a. gubbil kan du köpa när du blir äldre. dä ä ju bara att kolla åldern på dem som förespråkar 39:an så förstår du ;-) |
|
|
Et annet alternativ: En faceliftet E46 (2001 +) 318d/320d/318i/320i...Touring...med sportsseter, klimaautomatik, manuell gearkasse (låda) og max 16" felger med 205/55-16 dekk. En relativt billig BMW med bra komfort og med en fornuftig effekt til skandinaviske veier :) "Freude am Fahren" - BMWCCN #5553 |
|
| Vid 22 år är det "självklart" att du skall köpa en E30 eller E36 med M-pkt. E46 är gubbabilen för dom med ålderskris. ;) | |
svavelvinter |
är e46 en gubbabil? jisses :) |
| Kör du långkörningar så köp en E39 med sportchassi,den är mycket finare att åka i.Har själv en M3 E46 och en 530DA Touring med stora M -Paketet.Kanske inte lika roligt att köra 530D men väldigt bekvämt att åka långt med och faktiskt ganska så kul med detta M sportchassi.Men smaken är som sagt olika jag tycker att du skall prova både E46 och E39 och bilda dig en egen uppfattning vad som passar dig.MVH DANNE | |
|
haha gubbabil e det väl fan inte! ElpimpmyrideO: Om du tycker att min bil e fin så kan den vara till salu om du vill ;) allt är till salu för rätt pris :) Vet i fan vad jag kan begära för min bil :( ???? Min vackra Länk Mvh Dragolito |
|
| E30 - för oss med barnasinnet kvar | |
|
Kanske ska avsluta tråden genom att säga att ja köpt en bmw 528 för 2 veckor sedan, med all tänkbar utrustning. Och kunde inte vara nöjdare. tack för tipsen |
|
|
Jag är mycket nöjd med min 325:a E46, sportig med ändå högst komfortabel vid långfärder. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.