|
|
|
|---|---|
|
Undrar om någon expert kan råda mig om följande bil. Har hittat en M5 -02 i Tyskland som har en stor defekt. 6:e cylindern fungerar inte(motorn fungerar i övrigt). Lek med tanken(värsta scenariet) att jag behöver lyfta toppen, byta kolven och alla ventilerna. Vad kommer detta att kosta mig? 40 000? Räcker det? Priset på bilen som gått 12 000 mil är 155 000 och den ä extrautrustad för 80 000. Om det lagas, kommer en kolv att gå för mig 1000 mil senare? Tips och råd hur jag ska tänka. Kan va en bra affär för det behöver inte vara det värsta som ska göras vid. | |
|
Om nu en kolv gått så är troligen flera till skadade skulle jag tro, har du nån aning om varför och när det hände? |
|
|
Det är möjligt att kolvarna endast säljs i sats så är det till m3 3,2 enl. min bmwhandlare, priset till m3 var 14400:- och den har ju bara 6 kolvar. Ring en bmwverkstad och kolla priset på delarna du tror är sönder, fundera också på varför den gått sönder, kanske vanskötsel. Räkna inte med att 40000 räcker specielt länge om du öppnar en M motor. MVH Lasse |
|
|
Vad kostar en utbytesmotor/begagnad motor? Får du något för din skadade motor i utbyte? PRUTA på bilen! / J BMW - För att det känns rätt! |
|
|
Länk Gammal skit blir ingen glad av! |
|
|
Det finns så många bra M5:or till överkomliga priser så jag avråder dej att lägga dina pengar på en som defenetivt är defekt. Såg en motor på en BMW-verkstad i våras som hade skurit på en cylinder. Det slutade med en utbytesmotor och massa timmar på en dyr verkstad. Notan inkl ac-fyllning och bes. gick på över 200 papp.inte min bil utan en 08-bil som hade maskinskadeförs. Turn on - tune in - flat out |
|
Grubbe |
Tänk inte ens tanken. Det finns billigare BRA exemplar här hemma i Sverige redan. Prova ring åp en M5:a idag. Dom kastar den bokstavligen efter dig. |
|
Men å andra sidan så var ju detta en 02:a. Inte så vanliga i sveriga. Och så är de klart mycket dyrare en en 99:a. Byter han motorn själv så kan det nog vara lönsamt. /Lidberg |
|
|
Precis som Lidberg skriver får man inte blanda ihop de billigaste 99:orna (som snart inte kostar mer än 150') med en -02:a. Är du händig eller känner någon som kan ta sig an ett motorbyte till rätt pengar kan det nog bli en hygglig affär om bilen i övrigt är fin. Men man undrar ju varför motorn pajat. Tyvärr kan du ju inte provköra bilen för att upptäcka ev andra defekter. Kalkylera med en utbytesmotor för 60-80' och kostnad för motorbytet. Och några tiotusentalskronor för arbete (om du inte gör det själv) och övrigt fix på bilen + importkostnader på ca 10'. Du är snart uppe i 250' totalt. Har du tur kan motorn gå att reparera för rimliga pengar, har du riktigt otur är det mer än motorn som tagit stryk på den bilen. En bil för en gamblare som gillar höga insatser. |
|
| Om det verkligen är bilen du vill ha så lär du komma billigast undan genom att köpa en fin beg.motor från en skrot i Tyskland och få den bytt före import.Har sett motorer med låda från ca 4000 euro.Men det är väl alltid föknippat med en viss risk så fort man tar sig an ingrepp av den här storleken. | |
|
Hmm...svårt val men jag skulle avråda. Det kan vara mer fel än just den kolven och den kan ha orsakat fler fel. Kostnaden?...på en BMW-verkstad blir kostnaden enorm. Jag tror inte ens att dom skulle göra det utan avråda dig. Glöm att bara byta kolven...det är ett helvetesjobb. Sätter du i en utbytesmotor så är risken stor att du ändå får 99:ans motor. En utbytesmotor i en 02:a, gör enligt min uppfattning till att andrandsvärdet t.o.m kan vara sämre än på en 99:a. Visst kan en nyare utbytesmotor med full dokomentation göra saken lite bättre. Men slutkostnaden lär bli absolut minst 80.000 kr. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.