|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| RS2:LC6:an har ingen eq | |
|
Hewi, Nej jag vet och jag skrev "LC6 eller någon annan modell med EQ" som t ex DQS eller EQS. Länk Länk /RS2 |
|
| Hittar ingen sida på nätet som beskriver vad dom olika funktionerna i service menyn gör. Nån annan som vet? | |
|
Kan inte utantill vilka funktioner som finns. Om du skriver lite om vilka val som finns i menyn så kanske det går att luska ut ändå. FP |
|
|
På Länk under tips & tricks / Navigation så finns menyn med i tips nr1(nav service mode and tv upgrade) men dom vet inte ngt om vad dom olika menyerna kan och inte kan göra. Jag funderar på om det kanske finns ytterligare en meny för radion? Har dock inte hittat ngt. |
|
|
OBM (on-board monitor) increment sensor har ju nåt med hur många steg osv roterande enkodrar eller upp/ner knappar stegar med. T.ex 20 steg/varv eller 10 steg/sek osv. Fast jag är inte övertygad att det är i denna servicemeny man skall hitta loudnesskontroll osv, möjligen hur mycket lodness skall verka och vid vilka nivåer osv. Den vanliga användaren skall ju inte vara i dessa menyer och rota, det kan ju ställa till det ordentligt om man inte vet vad man gör. En Blaupunkt som jag har i en bil har dessa funktioner och mera därtill (just angående loudness) direkt i en undermeny som användaren är tänkt att veva runt i, inte heller så lyckat kanske. Det förvånar rätt mycket om det inte finns nån inställning osv om loudness om den reglerar så pass mycket som du beskriver. Tyvärr känner jag inte till din modell, du behöver säkert en användarmanual om du inte redan har en för att kunna utnyttja funktionerna. Fanns förr att ladda ner hos bmw.de dock osäkert om det fortfarande finns de tjänsterna nu, annars kan du alltid köpa boken hos BMW, den är inte så himla dyr. FP |
|
| Jag har instruktionsbok till radion men där står det inte ens att den har loudness! | |
|
OK, bets me då. Har du snackat med andra som har samma utrustning? FP |
|
|
Olika modeller har olika funktioner i service menyn. Jag antar att du har en C33 Business/Proffesional RDS MID Radio i din E39. /RS2 C33 RDS Radios Service Mode: SN: Serial Number SV: Software Version GAL: Speed sensitive loudness level (can be set from 1 to 6) Signal Strength Level: Verifies tuner/antenna effectiveness ("F" signal strength from 0 to 14) DSP: Digital Signal Processor (0 or 1) TP-V: Traffic Program selects volume for traffic announcements (function is not applicable to the US market) Display Check: LED display test Tuner Area Selection: Selects market area: Europe, USA, Canada AF: Alternative Frequency (function is not applicable to the US market) |
|
| RS2: Nej , jag har enl utrustningslistan Proffesional-radio dvs 16:9 skärm fram med kassette bakom , navi och tv , cd-växlare och radio modul bak och inget original slutsteg. | |
|
OK jag missade att du har Professional Navigation med Widescreen On-Board Monitor. Då har du antagligen en BM53 Business/Proffesional RDS Radio i din E39 om den är tillverkad 02/2001 eller senare. /RS2 Procedures to Enter the Radio Service Mode ------------------------------------------------ BM53 with Widescreen Monitor prior to 9/01: 1. Turn the radio on. 2. Within 8 seconds, press the 'INFO' button. 3. From the Info screen, select RDS (choose PTY on E38). 4. Press and hold the BM control knob (right side knob) for at least 8 seconds. 5. Scroll through functions using the station search buttons "< >". 6. Turn the radio off to leave the service mode. BM53 with Widescreen Monitor after 9/01: 1. Turn the radio on. 2. Immediately press and hold the 'SELECT' button for at least 8 seconds. The screen will switch to Service Mode. 3. The screen will now show the serial number of the radio. 4. Use the "< >" buttons to select the desired service function. 5. Selections for the desired service function can be made by using the radio station preset buttons #1-6. 6. Turn the radio off to leave the service mode. BM53 RDS Radios Service Mode: ------------------------------------ 1. Serial Number: Displays the radio serial number. 2. Software version: Displays the radio software version. Displayed as (calender week, year, version). 3. GAL: Speed-sensitive volume control. The speed sensitive volume control can be adjusted from level 1-6 using the 6 preset audio buttons. Radio volume increases more at level 6 and less at level 1 (road speed dependent). Vehicles equipped with DSP do not use this feature. 4. Field strength and Quality (F/Q): The station currently displayed can be assessed for field strength and quality. An 'F' number (i.e. 1-15) is used to indicate the strength of the signal being received by the radio. A high 'F' number indicates a strong signal. A 'Q' number (i.e. 1-15) is used to determine the quality of the radio station broadcast including both the audio and RDS signal if applicable. 5. DSP: Digital Sound Processor. This function provides information about whether the vehicle is fitted with DSP. The value is displayed as a one (fitted) or zero (not fitted) and is communicated by the DSP amplifier via the I/K bus. 6. TP Volume: Traffic Program. Provides adjustment for traffic report minimum volume. On some vehicles this setting can also affect the NAV volume. Not used in the US. 7. AF: Alternative Frequency tracking setting. Not used in the US. 8. Area: Used to select the appropriate market setting (USA, Canada, Europe, Japan and Oceania). Adjust using the pre-set buttons. 9.Index: Display of the revision index. Note: Functions vary between models. |
|
|
Och nej det finns ingen loudnesskontroll i någon service meny så du behöver inte leta. :-) /RS2 |
|
|
Nån som vet om det finns lågnivå utgång på de bilar med navi HU & DSP ? Mvh //Sibbe Länk |
|
|
Sibbe, ja och ja - MEN operationen kräver urkoppling av själva DSP-burken, fast den är så rysligt dålig att det knappast är mycket av förlust. Se bl.a. Länk som titeln till trots förklarar hur det funkar. Dessutom Länk talar om vikten av att ha någon av de respektive apparater som diskuteras i trådens början och mitt. Åker med orignal Navi HU och tämligen välljudande ljudanläggning Mvh Björn |
|
| Tack ändå! måster ju in o kolla | |
| Funkade tyvärr inte på min ;c | |
| Jag fattar ingenting , det bör vara bm53 som jag har(före 09/01) men när jag trycker på INFO så händer ingenting oftast eller att den skiftar om till färddator , även i min instruktionsbok står det att man trycker på INFO för att komma dit där man slår av/på RDS:n t.ex. På min har jag kommit fram till av om man trycker på FM och håller den inne så kommer jag till RDS menyn. Kan det vara en program bug eller? | |
| Har också hittat beskrivningar som säger att man skall trycka på "TP" knappen ,jag har ingen sådan om det inte är telefonlurs knappen dom menar för annars står väl TP för en RDS-radio funktion. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.