AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.618

Kolla in denna! Perfekt för oss utan lågnivå?

Sida 1 av 2
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Länk
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Ingen respons?
Pris:3490kr
Xicaxo
uuuh.. för de pengarrna får du ju navigator med 4 lågnivå utgångar.. haha
Den gör väl en del annat också...
Om det endast är lågnivå som önskas så går det att fixa för några tior och uppåt.

FP
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Xicaxo: Denna är för dom som vill behålla original systemet i bilen.
Folken:Ja den har 4 kanals 30-bands Eq och aux in för t.ex mp3 , dvd. Sedan får du 8V ren lågnivå ut ur den.
Men jag håller med om att den är lite dyr.
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Billigare alternativ utan den för de förmodligen flesta BMW-modeller onödiga EQ'n: Länk

Mvh Björn
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Vad kostar den då?
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
En snabb Googling gav € 109 för två-kanalaren.

Mvh Björn
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Det var ju inte så billigt med tanke på funktionerna, + frakt ochså antar jag.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
hur bra blir resultatet?
är det att jämföra med en eftermarknads HU i bra kvalitet?

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
HFR: vad menar du med HU? Jag har själv inte testat men kanske gör det om jag inte blir nöjd med ljudet jag håller på och bygger i bilen nu och kan härleda det till dålig signal ut ur original radion.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
HU = Head Unit, alltså stereoenheten

//Simon
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Efter att fått fart på stereon idag så funderar jag starkt på att köpa JL:n då man märker helt klart att original radion justerar bas+diskant beroende på volymen d.v.s den sänker dom båda vid högre volymer för att skydda original högtalarna men med justa grejor vill man inte ha denna funktion.Jag märkte dock att det funka hyfsat om jag ställer steg och hög/lågnivå omvandlare ganska högt , det verkar som justeringarna radion gör baseras på uteffekten.
Det du noterar är snarare loudnesskontrollen som finns på i stort sett alla stereo. Inte för att skydda högtalarna vid höga nivåer utan för att kompensera vårt hörselintryck vid låga genom att höja bas/diskant vid låga nivåer. I regel urkopplingsbart och/eller reglerbart i nån av stereons menyer. Har inget direkt med hur justa grejorna är utan en normal funktion.

FP
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Finns inte med i någon meny som jag hittat.Med tanke på hur mkt den justerar ned basen vid högre volymer så är den nog inte anpassad för lite bättre system iallefall. justerar jag in lagom bas vid låg nivå så försvinner den för mkt vid hög volym och justerar jag in den vid hög volym så blir det för mkt bas vid låg volym.
Vilken stereo är det du har?

FP
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Proffesional-radio.dvs utan bmw slutsteg.
OK. Nu kan jag inte riktigt säga om det är samma som på standard Business men testa: Om du direkt efter tillslag av nyckeln håller inne M-knappen 5-8 sek så kommer du in i en servicemeny, här finns bl.a reglering för hastighetsstyrd volym mm, möjligt att du kanske har nåt om loudness där också. På Business finns ju loudnessknappen uppe på spelaren under luckan. Nånstans bör du kunna välja till/från för loudness tycker jag.

FP
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Är M-knappen förkortning för mode? Jag tycker ochså att man borde få ställa in sånt själv.
Min erfarenhet är att det kan vara väldigt stor skillnad på ljud kvaliteten beroende på vem som har tillverkat BMW huvudenheten (Philips, Becker, VDO, Alpine).

Förutom JL Audio CL441dsp så är även Audio Control LC6 eller någon annan modell med EQ ett bra alternativ.

Länk

/RS2
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Nu kom jag in i service menyn genom att gå in i set menyn och sedan trycka och hålla inne meny knappen ca 10sec.Hittade dock varken inställningar för hastighetsberoende volymen eller för loudness.Kanske finns i uppdaterade programmvaror?. Någon som vet vad OBM increment sensor och radio increment sensor är för något?Fanns i meny: onboard monitor/key features(i service menyn).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.