AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.317

Går det att kontrollera miltalet?

Im
14
Imolaröd
728iA-96
325i cab -94
Kan man koppla upp sig på datorn och se bilens verkliga miltal och vara 100% säker på det? E38
Jag kan inte svara på hur BMW har det men på vissa bilar kan man kolla med datorn hur många timmar motorn gått och på det viset få en hint om miltalet.

Der schönste Wagen von allem
Vad jag förstått av alla trådär här om detta ämne är det omöjligt att bli till 100% säker men med ett test på BMW-verkstad eller M-test hamnar man i alla fall runt 90%

Där mäter dom displaydatorn, LMM-modulen samt gör en del andra kontroller samt går igenom skicket på bilden och värderar om allt verkar stämma

Detta borde man ju egentligen göra på alla lite mer värdefulla bilar man köper tycker jag så vi slipper alla rötägg med skruvade bilar

Dessutom brukar ju sådana rötägg "hängas ut" rätt rejält här på Autoforum om det gäller en skruvad, krockad eller på annat sätt fuskad BMW vilket jag tycker är kanon.
Visa användare
156
Marcus M2
2002 (turbo) -75
635(3,8)kompressor -83
728ia -98
1602 -75
1802 -72
I mitt fall gick det även att se att service indicatorn var nollad exakt enligt servicarna i boken.

Länk
Marcus M2: Gjorde du det på BMW eller M-test ?

Funderar på att få min bil testad nämligen
Visa användare
156
Marcus M2
2002 (turbo) -75
635(3,8)kompressor -83
728ia -98
1602 -75
1802 -72
Den var på M-test först vet ej om dom kollade det där. Bmw ska du vända dig till dom gör det för några hundra.

Länk
Paap Reeder
... affärer är affärer.

Så här TROR jag ... utan att veta annat än vad man genom åren sammanställt i minnet.

För ca 1000-2000 euro så finns det "fixare" som gör om mätarställningen så att absolut ingen kan eftersöka något.

För 100-200 euro fixar man till det så att det "syns" på en BMW programsökning.

För 50-100 euro byter man instrument och det kan köparen upptäcka själv.

Ju längre in i chipen man skall desto dyrare blir det.

OO BB SS ... att det inte bara är vårt märke som "utsätts" för dessa fiffel i samband med import.

MVH /// Paap R
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Absolut säkraste sättet är föregående ägare och att kolla bakåt på garantiservicar via tyskland på en import, ett intyg från BMW att dom kollat med DIS är lika med värdelöst efter som dom inte på nått sätt kan se om det är proffsskruvat vilket görs innan bilen regbesiktas i Sverige.
som Paap säger allt skruvas oavsett märke import eller svensksålt.
En bil som körs mycket i Sverige kan backas till hälften inför varje besikting och servicetillfälle årligen för att hålla nere milslukandet och hålla uppe värdet.

///MVH Hasso
Länk
Mo
14
Monica
BMW 325I E36 -91
Hörde om en som kunde enbart med att sätta nyckeln i tändningslåset och vrida om, ett s k "självtest" avgöra om bilen gått längre än vad mätaren stod på. Har aldrig hört det förut, har Ni?

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Monica: Det är en skröna, har varit uppe flera gånger förut.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Mo
14
Monica
BMW 325I E36 -91
Tack för svaret!

Tyckte nog det lät lite för otroligt för att vara sant, tycker att man behöver mer utrustning vid en sådan "koll" än bilens egna nyckel, eller vad vet man, det kanske sitter i fingertopparna.....:0)

273
Pärlan
BMW 523i -96
Egentligen borde man kunna bilda sig en uppfattning om bilens mil genom att granska fronten på bilen, dvs, lyktglas och stenskott samt blästring, pedalgummi, ratt, säte, växelspaksknopp men också det allmänna skicket.

Visst går allt detta att byta ut men rimligtvis borde det inte förekomma så ofta.

Jag menar om man tittar på en taxibil som gått 30-40-50000 mil så är ser man ju på bilens yttre att bilen gått långt.

Vad tror ni/ Jonatan

BMW - För att det känns rätt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.