AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.377

Knak och klonk på E46

zo
10
zolti
318i -00
Var på semesterresa på kontinenten nyligen. Efter varje körpass när man kom in för tankning eller mat knakade det ordentligt när man vred på ratten och mycket klonkande från bakvagnen... lät som en väldigt gammal missskött Dacia från Rumänien ungefär... klonkar gör det där bak när som numera, det räcker med lite ojämnheter bara. Bilen är en 318i -00 som inte gått 7000 mil ens. Krängningshämnarstagen är bytta fram.

Läste i en annan tråd att det kan vara fjäderbensfästena bak som klonkar, för krängninshämnarstagen kan inte klonka där bak, det är ju gummi och inga kulleder där.

Varför knakar det så mycket framme när man styr efter längre körningar? Längre körning verkar vara mer än 30-40 km i ett sträck...

För övrigt har jag bytt dörrstoppet i förardörren 2 ggr, en gång på garantin efter bara några månader och så bytte jag själv nyligen. Xenonstyrenhet har också bytts på garantin... Tycker inte att kvalitén är som den borde vara, inte gämfört med mina tidigare BMW.
Bm
8
Bmw skadad
325 Coupé E36
Klonkandet från bakvagnen är troligtvis svingarmsbussningarna bak.(länkarmen slår mot karossen)
Man kan byta den själv,se till att märka upp hur fästet sitter innan du tar bort.(bakvagnsinställning)
Bussningen bankar du bort med mejsel och hammare förstås...
Smörj den nya med tvål och knacka in den.
Det är ett ganska enkelt ingrepp.
Knaket framifrån kan vara en knakande kulled.Lägg dig under och lyssna,kan vara från nivåregleringen till strålkastarna.
Bi
261
Bil_Med_Wingar
Bmw 520d F11 - 2012
Har du stora tum på dina fälgar fram samt bak !!?? kan vara så att fram fälgarna är så pass breda fram så att de slår i när du svänger ,,,,annars så instämmer jag med ( Bmw skadad )

BMW - Bil Med Wingar
zo
10
zolti
318i -00
Tack för tipsen. Jag har inte så breda hjul och det knakar bara efter en längre tids körning. Igår hörde jag knaket igen och den tycktes komma från höger sida och det är ju där nivågivaren sitter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.