AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
8.600

3,5 liter, coca-cola, Östermalm

Sida 2 av 4
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
en liten positiv sak i det hela: din fläkt är det nog inge fel på iaf.
den drivs av motorn å kan således inte snurra med motorn avstängd så den behöver du nog inte tänka nå mer på!:)

byt slang, slå i vatten å håll tummarna, är den paj så är den...
Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
Hur skulle kylfläkten kunna gå igång när motorn är avstängd? Vad skulle den drivas av? För inte är det väl elfläkt på M30-motorn?

Ett sätt att testa om fläktkopplingen är hel eller ej är att köra bilen varm, ställ den på tomgång och försök med hjälp av en ihoprullad tidning stanna fläkten. OBS Använd absolut INTE något hårt föremål för att stanna fläkten med! Akta fingrarna!

Ok, skönt det då iaf, lite olika bud på den frågan (om fläkten). Förvisso är det konstigt att bilen inte har elfläkt då, med tanke på den rätt så "dimensionerade" motorn, milt talat. För en innerstadsståkkålmare som mig, var hittar jag en ny slangstump bäst? Dimension ca 55 mm. Funderar på att färda mig medelst cykel till slanghökarn. Beemern får stå och kyla sig i den gassande solen så länge.
Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
BMW har med största säkerhet slangen som reservdel. Kostar nog inte mer än en hundring eller kanske två.

Kolla länken här Länk
så kanske du ser vilken slang det är samt artikelnummer.

Lycka till!
bentley,

Jag har aldrig påstått att fläkten ska gå när bilen är avstängd, utan bara när den står still (med motorn igång då, alltså) och således inte får någon kylning av fartvinden.

Mvh,
Kalle
_______
E38:an: Länk
Kan fylla på med att den här bilen nog visar sig allt mer och mer vara en riktig "lemon" tyvärr, ordet som i amerikanska bilköparkretsar innebär ~ "begagnad bil med flera små fel som dyker upp först efter köpet, försäljaren kör på skicklighet och får bra betalt för något som är mycket mindre värt".

Det var nämligen så att jag frågade om däckens status vid köpet också. "Jo, de är ju inte nya men de håller helt klart en säsong till." "Är de godkända då?" "Jo för 17, det är inga problem". En vecka senare ligger jag på motorvägen i 110 km/h, på farthållare och i fint sommarväder. Bludderbludder... vad händer!?

Punktering på ena bakdäcket. Låg i ytterfil. Det blev att göra ett par snabba filbyten och till slut ställa sig i den obefintliga väggrenen med denna stundtals monumentala stridsvagn till kärra.

Däcket ligger fortfarande i skuffen, nästan avskavt från fälgen... som klarade sig. 17". Kör på de tre kvarvarande hjulen... och håller balansen... med reservdäcket... ;)

Börjar plötsligt förstå alla som pekar på sina BMWs och säger "det är den man lägger pengarna på". Givetvis kan fel uppstå på alla bilar men man känner sig ju lite smålurad på konfekten i detta fall.

Nåväl, ska inte klaga... all innerbelysning fungerar dock. Förutom växlarnas angivning på automatlådan, men de kanske inte är upplysta på en 89:a? ;-)

Jajaja... it's a project, it's my lovely Beemer.
Kalle Hansen; tack för hjälpen men då tycker jag du var lite otydlig... :-)

See:

Du: "Går kylarfläkten när bilen står still och är varm? I så fall är iaf (visco-)fläktkopplingen intakt = en sak mindre att byta ut."

Jag: "Fläkten går när bilen startas, inte efteråt. Den har aldrig kört igång efter drift så att säga. Så då låter det trasigt med andra ord? Säker på att den ska dra igång av sig själv på en 89:a? Gjorde den iofs på min alltid asvarma Saab 99 EMS -76..."

Du: "Fläkten ska gå igång av sig själv när motorn är varm. Fläktkopplingen är av visco-typ, det vill säga att den innehåller en vätska som blir tunnflytande vid högre temperaturer och därvid låter fläkten snurra. Om fläkten inte börjar snurra fastän motorn är varm (och rent av överhettad) så är fläktkopplingen defekt."

Du måste medge att detta kan tolkas som att fläkten ska gå även när bilen är avstängd... jag frågade ju explicit det, kanske var lite otydlig?
bentley,

Växelväljarkulissen är inte upplyst på någon europasåld E32 eller E34, endast USA-bilar hade denna finess av någon anledning. Delarna för ombyggnation finns att köpa på BMW, jag har en komplett ombyggnadssats hemma någonstans, men har ingen aning om var :(

Ps. Beemer är en BMW med två hjul, en BMW med fyra hjul (bil) är en Bimmer Ds.

Mvh
Besserwisser GmbH
Wow, den byggsatsen vill jag gärna komma över! :)

Å du... det är en Beemer, för den är bara snygg på ena sidan; den med de två hela 17"-däcken... ;)
Hm! Läser igenom tråden "so far". Kanske läge att byta bilen mot en snygg BMW-keps och börja lifta med er andra i stället? ;)
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Sluta bekymra dig i förväg och byt slangen bara! Det är en skitsak att fixa och innan du gjort det så är alla spekulationer om motorns död eller inte helt onödiga tycker jag. BMW tar säkert hem slangen på en dag.

//Magnus

Haha! Jag tror nog du missar charmen i att älta och vända och vrida på problematiken här. Det är ju det som är trevligt och pysmysigt och därför man gillar forum.

Var och kollade på bilen nyss. Det är fuktigt och lite vatten kvar i vattenbehållaren. Pyser från slangen, kom luft ur den när jag öppnade locket till vattenpåfyllningen. Vrider om nyckeln till steg ett, "pong" - LOW COOLANT LEVEL - CHECK USERS MANUAL säger den coola displayen. Nu är då frågan vad man ska ha för verktyg och var man beställer slangen online. Sen kanske det bara är att tuta och köra. Ser också ut att vara olja där det ska vara olja och ingenting annat.

Vad tror ni den lilla bensinlukten som kommer ibland kan ha för ursprung då?
Kuwait kanske;-)

/Udo Dirkelsniff

Länk
Ah, du knäckte gåtan. Men men men... i min kupé, uppe i kontrolltornet, när man kallstartar med fläkt igång... was is es?
öj
164
öjebyn
BMW Z3 M roadster
BMW M5
BMW M3
735ia
Bentley
Om jag vore du skulle jag försöka sälja mitt ex istället för bilen, och på så sätt få pengar att laga den...

///Peter
Nu ska vi se, biltema har ju slangar som nog skulle kunna passa. Någon som har en kvalificerad gissning om vilken av dessa som borde kunna göra jobbet?

Länk
Sådärja pöjkar, nu ska inte denna tråd behöva bli mer långrandig än så här, får beklaga min inkompetens och tacka för alla goda råd. Nu är slangen bytt, hittade en på Micro som passade utmärkt. Det löste problemet som smutt, nu stiger temperaturen inte över mittenstrecket. Problemet var helt enkelt att allt vatten läckte ut där på Engelbrektsgatan på Övffre Östermahlm och därför blev bilen överhettad.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Soft
Visa användare
834
don-salvatore87
G31 520d xDrive M-sport -21 Sophistogrå Brillianteffekt metallic
Får gratulera!
Sagolik läsning - och jag känner igen mig. Skrev några rader om mina vedermödor: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.