AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
8.598

3,5 liter, coca-cola, Östermalm

Sida 1 av 4
Scenario: Du har just varit ute och tryckt på lite och känt hur kär du är i din bil, hur bra den svarar och hur bra den hanterar sig på vägen. Du försöker hitta en bra väg hem och hamnar... på Engelbrektsgatan. Och där var det bilar. Många bilar blir det. Då händer det.

Tempmätaren rusar ett midnattslopp på en halv sekund. Allt blir rött. Det hinner gå 10 sek och jag funderar på 130.000 saker samtidigt. Finns liksom ingen stans att stanna. Så jag stannar ändå.

Det går rätt bra, glider upp jämsides med ett par läckra källsorteringsburkar. Way to park a BM.

Den verkar rätt soft, avstängd. Men hur ser det ut egentligen? Hinner inte tänka tanken. Det kommer redan kolsyreis upp från motorhuven. Snart ska stjärnan äntra scenen. Var är discoljuset? Fel av mig. Det är ju fullt solljus och fem hundra bilar passerar mig varje minut. Fyra hundra förare tittar nyfiket.

Upp med motorhuven. Ja men visst. Det är showtime. Vatten strilar vackert ur en av de tjockare tarmarna som sveper in i motorblocket. Det gurglar vackert som en vårflod i Burma en tidig dag i augusti.

KOK!

Håller mig på behörigt avstånd, as to not wet myself. Topplocket, topplocket... hur ska det gå? Det sitter kvar.

Går sedan en liten promenad, så långt man vågar mitt i Sthlm mitt på dagen mitt bland det bepansrade P-jägarförbandet. Det är inte långt det. Lustigt nog hittar jag en vattenkanna, jättefin, som står ställd invid en av återvinningssköldpaddorna. Den tar vi. Känns lite som om man spelar Myst eller något, fast i verkligheten. Var är då vattnet, någon fontän i närheten? Ingen sådan lycka.

Det tar en timme, sedan kommer mitt ex, hon har lånat med sig sin papperskorg från jobbet. Beväpnad med den stiger jag ut i trafiken. Hamnar på ett El Piatto-lyxcafé. "Jo jag har en prekär situation" säger jag, innehavaren ser ut som... å nej, inte en till som ska beställa morotskaka uppiffad med sill. Men det är inga problem och hinken fylls med vatten. Kluckar tillbaka med den till bilfan.

Mitt bland estradörer och esplanörer och förare av BMW-bilar modell "mycket nyare" än min finfina 735i av 1989 års modell.

Använder sedan fyndet, tillbringaren, och döper så mitt motorblock i långsamma svep. Vattnet in i vattenbehållaren. Glurr plusch popopopo låter det i motorrummet. Har kollat tempmätaren innan, nere på blått vid detta laget.

Snabeln som går in i blocket, den korta tjocka längst fram på vänster sida, har en liten spricka. Där spirar vatten. Men jag måste verkligen flytta bilen. Så jag kör hem till Kungsholmen. När jag parkerar så... kokar den igen. Ger den ett bistert leende, stänger motorhuven och går hem.

Nu är frågan... hur går man vidare? Jag hade ju en så fin plan om att få en jättefin 735:a. Fixa däcken och kanske lacken, bromsar och annat. Nu kom ett ångande motorrum i vägen för alla sådana lekar.

Köra ut den på föräldrarnas landställe och ställa av den på obegränsad framtid? Eller fixa själv? Kan man det? Tekniskt lagd men inte med direkta motorkunskaper.

Kanske finns någon BMW-entusiast där ute som har lust att komma förbi på en fika och ta en titt? Bor uppe i Stadshagen.

Tack på förhand för allt som kan epiteras hjälp, medkänsla, empati.

This was not what I needed, liksom. Ekonomin genomgår för närvarande absolut nollpunkt och jag genomgår själv en separation. Givetvis ska bilen börja begära extra uppmärksamhet just då.

Någon som vill köpa den kanske?
Du kanske skulle bli författare och humöret verkar ju inte helt kört i botten...Hoppas det löser sig.

/Udo Dirkelsniff

Länk
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Inga idéer, men jag köper gärna ett ex av din nästa roman, för det där var väldigt kul skrivet.
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Detta var fan det bästa, roligaste och mest poetiskt formulerade inlägg jag läst på forumet på flera år.... hahaha vad glad jag blir! =D

Admin! detta borde få ett pris!

Bentleymannen, ditt problem är nog inte så stort! I bästa fall köper du en ny snabel, kan inte kosta mer än nån hundring eller 2.

Har motorn tagit skada, vilket jag tvivlar på mtp disn snabba reaktion så kan det bli dyrare. Men det får du se när du bytt slang...

underbart

Tackartackar! Fint med lite medkänsla och uppmuntring. Fick ett väldigt trevligt mailsvar från min morbror också;

".... hu .... det ger mig minnen från skitig overall i Alingsås 1978. Jag fick byta topplockspackningar stup i kvarten på BMWar som kokat.

Hur det ser ut idag har jag ingen aaninging om, då var det livsfarligt att få kokande BMW-motor. Toppen var i aluminium och motorblocket i gjutjärn. När det kokade slog sig toppen och det började pissa in i cylindrar mm.

Men som sagt, vet ej vad som gäller idag.

På den tiden kunde man se det genom att det bubblade i kylvätskan när motorn gick på tomgång och kylarlocket var avskruvat. Det kommer då gaser från cylindrarna. Det kan också synas olja i kylvätskan.

Alternativt läcker det kylvätska till vevhuset och då blir motoroljan grå.

Vad som orsakat det är oklart men en läckande slang kan ju vara upprinnelse till mycket.
Låt oss hoppas att det är allt och att bilen går bra sedan.

Håller tummarna för dig!"

...han jobbade på BMW back in the day. Men en 89:a kanske är lite bättre rustad mot vatten-attackförband på illvilliga upptåg.
-Bjudko-
Du har block av järn och top av aluminium. Du behöver nog inte oroa dig, har kokat bmws förut och alla har klarat sig utom en som jag körde torr på vatten i flera km. Du kan tejpa slangen så länge och köra och köpa ny.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kul med lite "riktiga författare" här :)

Till problemet>>Min vagn(735iA) kokade o gick på rött för den f.d. ägaren,just den lilla krokiga kylarslangen hade gått sönder på den också(ett väldigt vanligt fel på M30)...Den notan gick enligt mina kvitton på 7500kr på en BMW verkstad 2003(fick visst 1500kr i rabatt också dvs 9' kostade egentligen alltihop)..

Det enda som gjordes då var i princip byte av topplockspackning+planslipning av topp..

Så du kan säkert ha klarat dig från sprickor och ett komplett toppbyte i värsta fall..Bottendelen klarar sig i princip "alltid" från skador i dylika fall.

Nåväl..Lycka till i "bestyren" framöver måste man ju säga.

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tilläggas bör att han körde "några kilometer" med tempmätaren på rött...INTE bra på en M30,därav kostnaden.
Eventuellt så har du bara lite luft i systemet men risken finns nu naturligtvis att också din toppackning "gått".

Mvh Janne.
Jag vill börja med att tacka för ett fantastiskt välformulerat och underhållande inlägg, som verkligen förgyllde denna varma härliga men likväl förbannat tråkiga eftermiddag!!! TACK! :)

Angående bilen så tror jag inte att du lyckats rasa toppen/topp-packningen såtillvida att du lyckades stänga av motorn så fort du såg att nålen gick upp i det röda fältet.

Tycker att du ska se det positivt: om bilen är i bra skick i övrigt, tänk så många underbara mil ni kommer att få tillsammans med en ny frisk topplockspackning, vattenpump, termostat och fläktkoppling :) Kanske ska du ställa av henne några månader, köra något billigt riskokande skräp sålänge, och ta fram henne renoverad och fin till våren?

Jag önskar Dig lycka till och ser fram emot att få följa dina framtida bravader!

Mvh,
Kalle
_______
E38:an: Länk
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Byte av slang och luftning kan du fixa själv med förstklassig assistans här på forumet.
Ni är så snälla, det är härligt att vara här! Alltid lika roligt att vara här Werner... så att säga. Läste om luftning, verkar ju vara lugnt bara man hittar någon egen liten gaza-remsa att stå på så ingen kärring sticker ut huvudet från 3:e våningen och ropar "satans miljöbov och kapitalistsvin!". För den är ju fin trots allt, bilfan. Det är liksom inte Svensson att köra BMW, hur gammal den än är. Svensson kör rostig Polo, och utrustar den eventuellt med hundhår. Ska fixa ny slang, glykol och lufta systemet. Sen får vi 'la se. Finns det några andra känsliga punkter man ska passa på att kolla? Är det bra att hälla i "magisk självreparerande vätska" från Biltema eller är det lurendrejeri?
bentley,

Undvik att hälla allehanda "magiska vätskor" annat än glykol och vatten i bilen. Då är det bättre att förse magen med magiska vätskor från Systembolaget (som det tydligen heter i Stockholm) eller Border Shop i Puttgarden (som vi skåningar brukar kalla stället där man köper sprit).

Går kylarfläkten när bilen står still och är varm? I så fall är iaf (visco-)fläktkopplingen intakt = en sak mindre att byta ut.

Mvh,
Kalle
_______
Tackar!

Fläkten går när bilen startas, inte efteråt. Den har aldrig kört igång efter drift så att säga. Så då låter det trasigt med andra ord? Säker på att den ska dra igång av sig själv på en 89:a? Gjorde den iofs på min alltid asvarma Saab 99 EMS -76...
bentley,

Fläkten ska gå igång av sig själv när motorn är varm. Fläktkopplingen är av visco-typ, det vill säga att den innehåller en vätska som blir tunnflytande vid högre temperaturer och därvid låter fläkten snurra. Om fläkten inte börjar snurra fastän motorn är varm (och rent av överhettad) så är fläktkopplingen defekt.

Mvh,
Kalle
_______
Paap Reeder
bentley ...!
Som sagt underhållande inlägg.

Din och min M30 har ju det nyare snittet på topparna j m f med E3áns och E12-ornas dito så jag tror inte att det är så farligt.
En rejäl kokning skall dom tåla vilket exvis inte 3,0- toppen gjorde.

Det hela handlar ju om tidskonstanten. Hur länge körde du med koket??
Kom tempnålen upp på rött innan du stängde av eller kom den dit efter att du stängt av??

Jag uppfattar din berättelse som om det handlar om mycket korta tider ... typ max 1 min ... så jag tror det är ok.

MVH /// Paap R
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Min korta tjocka slang framme vid vattenpumpen sprack lite så det börja läcka. Kosta cirka 75 kr och byttes på parkeringsplatsen hemma, efter en påfyllning och luftning av systemet var allt normalt igen. I mitt fall hann dock aldrig tempen börja öka innan jag upptäckte läckan.

//Magnus

Men om det handlar om en investering på 75:-, varför vågar ingen pruta på bilen och ge mig ett skambud? ;-) Finns nog tyvärr risk att det här kommer bli betydligt dyrare. Det där med att fläkten inte går igång när bilen är avstängd verkar ju tyda på att felet inte är så bagatellartat.
Note to self: Nu blev det tyst... ;)
bentley,

Det är omöjligt att göra någon kostnadskalkyl före vi vet om topplockspackningen har gått eller ej. I bästa fall kostar det 75:- och lite jobb, i värsta fall har du kört sönder toppen totalt och kommer behöva köpa en ny/beg planad topp. Spannet ligger mellan 75:- till 10 000:- beroende på hur allvarligt skadad din motor är. Har du kollat ifall du har mycket "grädde" i motoroljan? Olja i kylarvattnet? Avgasdoft ur kylaren/expansionskärlet?

Mvh,
Kalle
_______
Jag hoppas då i alla fall att vår författare hamnar på en kostnad runt 75:- jag :-)
Lycka till med lagningen!

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW!
Japp, det där med avgasdoft känns tyvärr igen. Så har det varit sedan jag köpte den, märkte ingenting då naturligtvis. Det är bara när man kallstartar bilen och samtidigt kör fläkten som lite avgasdoft känns uppe i styrpulpeten. Eller ja... "bara", det är ju inte alls kul naturligtvis. Då har vi tre misstänkta gärningsmän i dramat hittills då:

1. Liten spricka i tjocktarm vä fram.
2. Fläkt går ej när bil är avstängd.
3. Avgasdoft från motorrummet vid kallstart.

75:- var nog priset för trisslotterna som gav vinsten... som gav mig råd att fixa ovanstående.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.