AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.212

Fönsterhiss och lyktglas till e46

pa
31
patrik_k
316i -01
Jag undrar om det är vanligt att elhissarna på e46 går sönder. Det verkar som ett plastclipp eller glidskenan till rutan har gått av.(det är vad jag har hört, ej kollat själv). Rutan går normalt en tredjedel sedan går den väldigt segt och motorn får jobba hårt. Detta kostar ca 2500 att laga på BMW. Någon som gjort det själv ?

Sen har jag sett att glasen på lyktorna "spricker" på e46. Det är inte stenskott utan det verkar som ljuset alstrar värme i kombination med en massa annat så att det spricker (krackelerar är väl bättre beskrivning). Går det inte att byta bara glasen ? Hela satsen kostar ju 3000:-, vilket är lite väl saftigt. Någon som reparerat eller bytt för billigare peng.

Dessutom verkar rostskyddet på BMW suga så både huv och baklucka måste bytas på en 4 år gammal bil.

Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Du har precis nämnt några av de vanliga felen på E-46.

Jag vet fler som har haft problem med rutorna.

Jag har själv såna lyktor du beskriver men inte så farligt. Funderar på att byta båda och sätta dit angeleyes istället för orginal vid senare tillfälle. Vet ej om man kan byta bara "glaset".

BMW får ta en titt på min huv och baklucka när dom gör Inspektion 2. Skrämmande att se hur en "ny" bil drabbas så fort. Fast det började redan från fabriken...

Knirr och knarr hör man lite överallt. Körde nyss ner nackstödet på passagerarsidan i botten för att det gjorde en massa väsen. Säkert kan man åtgärda dom här problemen med simpla medel men ändå! Det ska inte låta...

Hoppas E90 håller högre kvalitet!
"Glasen" finns lösa för 300-400 kr/st om jag inte missminner mig.

Elhissarna verkar vara ett sedan/touring problem då jag aldrig läst om en Ci som haft det problemet.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
pa
31
patrik_k
316i -01
Ne lyktorna är väl inga problem egentligen, än.
Kan dock tänka att besiktningen skulle kunna klaga. Folk som kollar på bilen brukar även anmärka på stenskott vilket är irriterande då man inte orkar förklara.

Vet ni vart man kan få tag i glasen ? Dom ser ju ut som vanliga insatser.

Se upp för galvaniskt släpp. Små små bubblor som kan misstagas för stenskott. Har sett bmw med konstiga lackskador. Verkar som bmw har problem att jorda chassin när dom målar dom.

pa
31
patrik_k
316i -01
Dom vill heller inte byta de svarta plåtarna som sitter vid rutan (b stolpen) då det inte tillhör karossen. Ok att dom bara kostar 200 kr/st men ändå. Har ochså setts rosta på nästan alla äldre e46.

gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
Angående fönsterhissproblemet;

Fick häromdagen problem med att stänga förarsidans ruta. Den stannade halvvägs med ett knak, samtidigt som den tippade något framåt.

Om jag med handkraft hjälpte till att tippa tillbaka rutan (hålla ner den i bakkant) gick den sakta upp. Tvåhandsoperation av elhissad ruta s.a.s.

Det känns som att det är en liten plastdetalj som pajat. Någon som råkat ut för detta och vet vad det är?
Ha
285
Hampus__
E46 323Ci
Jag har en 323 coupe E46 där elhissen till bakrutan gått sönder. Vad kan sådant kosta? Var förbi på en BMW verkstad där jag fick velande svar, "vi måste felsöka mm" men materialkostnad och service för att byta hela hissen borde dom väl veta tycker man.

Ingen som lagat/bytt ut bakre fönsterhissen på coupe? (vet inte vad rutan heter, fönsterhissen trycker rutan utåt iaf)
Har också problem med min fönsterhiss på förardörren.
Någon som bytt den?
Ska plocka ner dörrsidan i helgen å kolla å försöka hitta en på en skrot eller ny beroende på pris.

Om det finns nån som bytt får han gjärna beskriva hur och om det va svårt.
pa
31
patrik_k
316i -01
Tänkte precis plocka ner min pasagerar ruta. Tror det går att göra en hemalagning med plast eller liknande. Men ni som haft nere dörren innan får gärna komma med tips. Hittade bara två skruvar under underarms stödet. Är det bara att slita ur resten och köpa nya ploppar ?

BMW gissade på att det skulle kosta ca 2500-3000 utan att ha undersökt det. I mitt fall verkar det som en guide skena gått av. Fönsterhissen funkar men går snett och trögt. Använder jag den så är det garanterat att den fastnar för gott :)

På min gick passagerarrutan en dag plötsligt snett, sitter någon form av metalliserad plast som fäster vid rutan mot wiren som drar den upp/ned, denna hade hoppat ur läge och verkade nött så om man tryckte dit den så hoppade den bara lös vid första manövrering. Uppfattade först inte att det var plast så jag gick och hämtade elsvetsen och tänkte dutta fast wiren i denna så den satt ordentligt. Blev lite förvånad över att det rök så förbaskat och när röken lagt sig insåg jag att det inte var metall utan plast:-) Men men resultatet vart över förväntan(för en gångs skull när man gör något förhastat!), plasten smälte på plats ordentligt av värmen från svetsen och wiren sitter på plats fortfarande och fönsterhissen funkar utan problem. Detta var två somrar sedan!

/ Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.