|
|
|
|---|---|
|
Hej, Vad tycker ni man bör betala för ett set med begagnade 17-tums vinterhul med odubbade Nokian däck (6-7mm) till E46? Dimensionen på däcken är 225-45-17. Fälgmodellen är dubbeleker modellen som ingick i M-sportpaketet till E46 och skall enligt annonsören vara i mycket fint skick. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-) | |
|
6 - 7 000 kr? /Rickard |
|
|
Fräscha M68:or som det låter som du syftar på bör ligga i 6-7 kkr klassen precis som föreslås ovan. De kan skall tänka på med M68:or är att bakfälgana är bredare än framfälgarna. Kör man då med samma dimension runt om, i detta fallet 225/45/17 så kommer den 8,5 tum breda bakfälgen tar i trottoaren innan däckets fälgskydd gör det. De 7,5 tum breda framfälgarna funkar dock klockrent. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
wendtan: Tack för denna värdefulla information, vad är då lämplig dimension för bakdäcken? Räcker det med 235 eller krävs rent av 245 bak? Jag har nämligen planer att köra med vinterpuckarna under denna vinter för att sedan sätta på sommarsulor i lämplig dimension till våren... mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-) |
|
|
Orginal är ju just 245/40/17 på den fälgen Länk men på vintern så skulle jag för framkomlighetens skull helst köra med 225/45/17 runt om. Du får helt enkelt undvika trottoarerna :) Nej, men de bör gå bra o köra 245 bak och 225 fram, jag gjorde ju det på mina M68:or första sommaren med Pilot sport 1. På vintern vet ja dock inte riktigt hur de kommer bli. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Jag har för mig att det också fanns någon variant på den M68 som var avsedd för vinterhjul till M3. I så fall lär nog ET vara fel för din bil, men troligtvis är det inte någon sådan uppsättning du har på gång. Har den suttit på en E46 som del i sportpaketet är det högst troligt just de dimensioner som wendtan talar om. För vanlig E46 skall ET vara 41 fram och 50 bak på M68. Och 245/40 bak samt 225/45 fram fungerar väldigt bra. Jag har just den kombinationen på M68 (G-Y Eagle F1) och är nöjd med dem som sommardäck, för vinterbruk skulle jag nog, likt wendtan, avråda från 245 bredd. | |
|
Det visade sig vara ett set av just de hjulen som "Nockenwelle" talade om, dvs M3E46 vinterhjul med fel ET. Undrar vad man hade man gjort utan detta eminenta forum :-) mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-) |
|
| Sicken otur att hjulen inte passade. Men om du klämmer på riktigt smala vinterdäck kanske det funkar även med fel ET, fast då får du ett redigt "tysk-stuk". | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.