|
|
|
|---|---|
|
Har en E39 som rullat ca 5000 mil som har problem med vibrationer vid inbromsning mellan 120 - 90 kmh. Bytte skivor fram vibrationerna försvann helt men kom tillbaka efter ca 400 mil. Skivorna slår sig alltså efter 400 mil, frågan är vad detta beror på. Har läst de flesta inlägg här på forumet i detta ämne men blir ändå inte klar över vad problemet är. En del hävdar att dåliga bussningar i dragstävorna (Casterstagen) kan ge upphov till sådana vibrationer som i sin tur resulterar i skeva skivor. Men då jag med nya skivor inte kände några vibrationer alls borde ju framvagnen vara frisk, eller? Om bussningarna till casterstagen är dåliga då flyttar sig hjulen mer än normalt bakåt vid bromsning. Skulle detta då kunna ge skevhet i skivorna? I så fall hur kan skivorna bli skeva av en rörelse av hjulet i bilens motsatta färdriktning - ok, belägg och skiva sitter ju som ett paket och rör sig tillsammans. Har haft bilen uppe på lyft och känt på hjulen kan inte känna något glapp dock kan man om man tar i allt vad man orkar pressa hjulet 2-3 mm bakåt. En liten rörelse måste ju accepteras men är 2-3mm normalt? För övrigt är hjulen balanserade och hjulinställning gjord. | |
|
Många nya bromsskivor är skit. Jag har svarvat om alla mina skivor och resultatet blev kanon. Många verkstäder får tillbaka bilarna efter några hundra mil för att dom nya skivorna har slagit sig och då måste dom svarvas om för att få dom bra igen. //Stefan |
|
|
Tjenare, Har inte haft det här problemet på min BMW men tidigare hade jag en V70 som efter 4000 mil började vibrera så som du skriver. Jag trodde att det var skivorna fram men på Bilia menade de att problemet var bak. Detta pga att man så sällan aktiverar bakbromsarna och då hänger sig klossarna på något sätt och gör så att skivorna slår sig. Med andra ord så byttes skivorna bak och jag fick tipset att göra en tokhård bromsning i veckan så skulle det nog inte bli några problem sedan. Hade inte kvar bilen så länge efter det så jag vet inte vad utfallet blev. Tycker dock att det är för jäkligt att man ska tvingas bromsa hårt för att bibehålla funktionen. I mitt fall borde de bromsningar jag gjorde räcka eftersom det var en Turbo och jag nyttjade Turbon ganska ofta (=hårda inbromsningar). Minst 6 cylindrar!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.