|
|
|
|---|---|
|
Mellan 2500 rpm och ca 3000rpm Kommer misständningar.Går hur fint som helst annars. Har provat att skifta det mesta.Från box,stift,tändspole,tändkablar,lock,rotor,sopparegulator,pump, givare,mm Har i stort sett gett upp nu,Kan ju finnas nån här på forumet som råkat ut för nåt liknande. Åkte även till BMW för diagnos,men dem fick ingen kontakt med boxen. Mvh Magnus | |
|
För den som är intresserad så hittade jag felet tillslut. När motorn togs ur för att sättas i min gamla 02 banbil,så såg jag att ca 15 kuggar på startkransen var nernötta. Nu sitter ett annat svänghjul där och bilen går kanon. Mvh Magnus |
|
Paap Reeder |
... jo även 745:an räknar väl kuggar till Motronicboxen typ som min M30 gör. Alltid kul när det löser sig. MVH /// Paap R |
|
Guldstjärna till dig som berättade hur det löste sig! Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Hej! Har tändningsproblem jag med. Bytat allt utom givare. Noll tändning. Passar givare från övriga e23 till 745i-85. Vad på svänghjulet ger givarna signal? Kan denna gå sönder. DVS kan man behöva byta svänghjul? Tacksam för hjälp. 1 år sedan jag körde. Mvh Mats |
|
|
Samma knäppa trigger på mina porschar... Det är två givare, en som mäter hur många tänder på startkransen som snurrar förbi och en annan givare som mäter på en liten skruv i svänghjulet om ger en puls per varv för att få tändning och insprutningen rätt. Något modernare vagnar har bara en givare som kan strula, den mäter på ett så kallat 60-2 trigghjul istället. På porschen är det cirka 1kohm resistans i givarna och kör man på starten och mäter växelspänning i "tandräknar"givaren ska man få några volt och en frekvens på några hundra Hz. Gårdagens porschemätaning gav 8,5V och 440 Hz, dvs 440/130 tänder *60 sekunder = ~200 rpm när jag körde på startmotorn :-) //Magnus |
|
|
Tack! Tycker du det är rimligt att givarna kan gå sönder efter en misslyckad starthjälp. Den hjälpsamme kopplade startkablarna fel. Jorden röd för omväxlings skull. Är det en rimlig förklaring att givarna tagit skada? |
|
|
Jag tycker inte det borde skada givarna, men jag skulle kunna tänka mig att en del annat kan stycka med som generator och databox. //Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.