|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Såg nu att ovanstående skulle ha adresserats till kilroy... ber om ursäkt Jesperado! Det hade varit ytterst trevligt med en edit-funktion i det här läget... |
|
|
Hur många minns förresten att den här diskussionen ursprungligen handlade om SMÅ istället för STORA skyltar från Vägverket? Att diskutera eventuella tolkningar och personliga åsikter kring ordet "paragrafryttare" kan vi kanske ta i en separat tråd? Jag tror inte trådskaparen får så många fler svar på sin fråga, om diskussionen hela tiden styrs in på den här återvändsgatan. |
|
kilroy |
Skrivet av Rille idag: "Att diskutera eventuella tolkningar och personliga åsikter kring ordet "paragrafryttare" kan vi kanske ta i en separat tråd? Jag tror inte trådskaparen får så många fler svar på sin fråga, om diskussionen hela tiden styrs in på den här återvändsgatan." Skrivet av Rille igår: "Tack Rolex! Skönt att någon kunde bekräfta mina misstankar om att det inte alls är omöjligt att få små skyltar. Paragrafryttare finns det överallt, men som vanligt räcker det ofta att bara fråga snällt." Ville bara framföra min och övriga medlemmars ursäkt till Rille för att VI styrde in den här tråden på "paragrafryttare"... För att återgå till trådens ursprungliga ämne...Jesperado har tydligt meddelat oss att små skyltar inte är tillåtna. Jesperado gör den bedömningen i sin yrkesroll där han, av naturliga skäl, inte ser någon anledning till att göra undantag. Jesperado försöker alltså att hålla en objektiv syn i sin yrkesroll vilket dels är hans uppdrag och dels något han får betalt för. Han ser det som ett uppdrag där objektiviteten måste gå i första rummet. Uppenbarligen finns det medlemmar här som tycker det är fel. Jag, som är kund hos SBP precis som de flesta andra här på forumet, och kanske också Jesperado, som är den som har det yrkesmässiga uppdraget och ansvaret, är säkert intresserade av att ta del av förslag på andra områden inom SBP´s verksamhet där man kan göra undantag... Vem bestämmer när man gör undantag? Vilka kunder hos SBP skall få ta del av dessa undantag? Frågeställningen till Jesperado vilka lagar/bestämmelser han eventuellt bryter mot när han inte utövar sin yrkesroll är inte relevant här och därför fullständigt ointressant. Det var väl Jesperados yrkesroll vi pratade om...?? Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Jag styrde inte in diskussionen på paragrafryttare. Jag skrev "att dom fanns överallt, men att det oftast räcker att fråga snällt?" Att ni sedan vägrade släppa taget om själva ordet paragrafryttare är er sak. Vem har pratat om Jesperados yrkesroll? Jag vet inte vem han är, eller ens vad han har för arbete? Men efter kilroys utläggning här ovan så ju i alla fall det solklart... Så här med facit i hand är ert beteende inte så svårt att förklara, men det hade ju varit oerhört mycket trevligare om Jesperado (eller hans språkrör kilroy) istället sagt rent ut att "Jesperado jobbar på SBP, och tog därför lite illa upp över ditt ordval gällande paragrafryttare". Istället för att trissa igång en sån här ordvrängar diskussion (igen)? |
|
|
Vad säger man om bilar som ska ha liten skylt men inte fått det? Har inte besiktningspersonen gjort fel då? Det rullar en Silverfärgad MB W220 i Stockholm av US-version, den har stor skylt, som är inpressad i utrymmet avsett för liten skylt, naturligtvis med lackskador som följd, min första importbil, en 93:as Ford Probe, alla 93:or har litet skyltutrymme bak, den frågade besiktningsmannen om jag ville ha liten skylt både fram och bak, självklart svarade jag ja på det, men det kom stora skyltar ändå, troligtvis inte hans fel, sedan dess har jag tröttnat på VV, och deras larviga inställning till mindre skyltar, vad är det frågan om? Någon konsekvens finns inte absolut inte, det gör att moralen sjunker betänkligt, gör rent på den egna bakgården först! För som det är nu, är det bara ett skämt, men det är hanterbart med dom rätta knepen, med det känns som ett CCCP-land;) Mvh Stephan |
|
|
Mitt tips är att säga till besiktningsmannen vid reg.bes att man vill ha en liten skylt, "det får du inte", svarar han då, be då om att han kryssar i liten skylt "så får vi se vad de säger på vv, kanske funkar det eller också inte". Detta sa jag, och det fungerade faktiskt. Även denna besiktningsmannen var lika sur o butter som alla andra besiktningsmän vid SBP (ursäkta Jesperado) men denna övertalning kunde inte ens han säga nej till. Självklart fattar även jag att han får denna fråga jätteofta och blir lika trött varenda gång, men det är trots allt hans jobb. Vill han behålla jobbet så kan han inte bjussa på miniskyltar till höger o vänster och då måste han ta konflikten med bilägaren och antagligen i de flesta fall säga nej, men ibland låter besiktningsmannen sig som sagt att övertalas. |
|
kilroy |
Diskussionen handlar inte om vem eller vilka som förde diskussionen om paragrafryttare vidare. Diskussionen handlar om vem som styrde in diskussionen på ämnet. Mitt tidigare inlägg visar tydligt och odiskutabelt vem det var. Vem har sagt att Jesperado tog illa upp m a p uttrycket paragrafryttare? Han redogjorde för sin syn på det hela bl a genom följande text: " Jag vet vad en paragrafryttare är, jag ville bara höra din tolkning av ordet. Någon som gör sitt jobb enligt instruktionerna istället för att bryta mot uppsatta regler är alltså en paragrafryttare? T.ex. en anställd på Bilprovningen som inte sprider små skyltar omkring sig och därmed riskerar sin anställning utan istället förbehåller de små skyltarna till de som verkligen behöver dom?" Den frågan väntar fortfarande på sitt svar... Dessutom följde denna diskussion: Rille skrev: "Jesperado: Det handlar inte om att bryta mot regler. Det handlar om total brist på flexibilitet, vilket också är själva grundtanken bakom uttrycket "paragrafryttare". Kilroy skrev: "Flexibilitet" verkar enligt Rille vara att bryta mot reglerna ibland, när det passar sig, vid särskilda tillfällen..." Rille skrev: "Precis! Exakt så är det! Du svarade själv på din fråga." Men Rille lille...nu får du snart bestämma dig...nu har vi två budskap från dig...det ena säger att det INTE handlar om att bryta mot reglerna...det andra säger tvärtom... OM man INTE skall bryta mot reglerna...vad innebär då den flexibiliteten som du talar så varmt för? OM man SKALL bryta mot reglerna så kvarstår mina frågor i mitt förra inlägg. Är det inte lite märkligt att man som företrädare för en statlig instans (SBP), där ledorden odiskutabelt måste vara bl a objektivitet och säkerhet, måste försvara det fullkomligt självklara i att man sköter sitt jobb...? Det kravet finns inte bara från arbetsgivaren...det kravet finns odiskutabelt från allmänheten också. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Det är inte två budskap... Det är tydligen bara lite svårt att förklara innebörden av ordet paragrafryttare för någon som inte ens kan tänka sig att använda ord som "flexibilitet" och "regler" i samma mening. Allting är inte svart eller vitt. Det finns många nyanser därimellan. Att det faktiskt åker omkring bilar på vägarna med små regkyltar, trots att dom, enligt alla gällande regler, inte är berättigade till dem tycker jag väl ändå bevisar en del om byråkratin på VV & SBP? Eller? |
|
|
Ursprungsfrågan igen... Om man anser att man har fått fel skylt kan man skicka en bild på bilen och skylten där man ser att en stor skylt inte passar till vägverket. Då gör de en bedömning om man ska ha liten eller stor skylt, oftast inga problem. |
|
|
Kilroy, Jesperado: Har nu använt mig av sökfunktionen. Och i en gammal tråd om registreringsskyltar fick Jesperado frågan om man kunde "övertala" besiktningsmannen att skriva in en liten skylt vid reg.besiktningen? Då svarade Jesperado faktiskt: >> "Du kan ju alltid fråga snällt, men enligt reglerna ska en liten >> skylt beställas bara om det inte finns plats för en stor". Det ligger ju nära till hands att tolka det som att det faktiskt finns en möjlighet att tänja lite på regelverket beroende på vem man frågar? Men tolkningar är personliga. I sammanhanget kan det vara på sin plats att citera mig själv igen: "Paragrafryttare finns det överallt, men som vanligt räcker det ofta att bara fråga snällt". Några likheter? Ja faktiskt. |
|
kilroy |
Rille* Vi förstår mycket väl att det är svårt att förklara varför man saluför 2 diametralt motsatta uppfattningar med några timmars mellanrum...extra besvärande är det ju dessutom att dom finns i svart på vitt i denna tråden. Det är ett fenomen som oftast drabbar politiker samt personer vars fingrar är snabbare än deras hjärnor... Mina frågor, vars existens helt och hållet beror på dina egna inlägg, är fortfarande obesvarade, det gäller även Jesperados fråga. Ditt senaste alster tillför inget nytt. Vem som helst kan fråga vem som helst som har att besluta i frågor om regelverk, om det finns möjligheter att "tänja på regelverket. Det är inte detsamma som att det är tillåtet. Du har en tendens till att kalla diskussioner där du gör bort dig för "ordvrängardiskussioner". Vad det handlar om här är uteslutande dina egna inlägg och dina egna ord. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Kilroy: Jag tror nog att alla förstår att "tänja på regler" inte är tillåtet... :-) Vissa personer gör det... Vissa gör det inte... Vissa tycker om att påpeka att man faktiskt inte FÅR göra det... om och om igen. |
|
|
Hej Dom två gånger som jag har gjort en reg bes på importerade bilar så har besiktningsmannen frågat mig vilken typ av skylt jag vill ha. Senast så visade han tom bild på vilka typer man kunde välja på.. Första gången valde jag liten fram & stor bak men senast så blev det dom "vanliga" EU skyltarna iom att dom passade i bef skylthållare.. Mvh Jimmy |
|
|
Regeln har alltid varit att då det finns plats för en stor skylt ska en stor skylt beställas. Detta har under en längre tid "missbrukats" och en stor mängd fordon som borde fått stora skyltar har istället fått små. Vägverket har sett detta som ett problem och gått ut med stränga direktiv och ett förtydligande om att endast fordon som inte kan ha en stor skylt ska få en liten. Tidigare var det en regel man ibland valde att vara "lite flexibel" med, vilket man inte gärna är längre efter Vägverkets utspel. Jag tror inte att någon tar illa upp för att man frågar snällt efter liten skylt, men ställer man frågan bör man vara beredd på och acceptera ett nej som svar... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Om reglerna säger att finns det plats för en stor skylt så ska en stor skylt beställas så borde det faktiskt inte finnas några bilar med små skyltar på. Jag har iallafall aldrig sett en bil som inte en stor skylt skulle få plats på... För det kan väl inte vara så enkelt så att man bara sätter på en skylthållare för små skyltar och säger - Titta en stor skylt får inte plats! Eller? Det finns ju faktiskt många bilar som inte ens har någon "naturlig" plats för regskyltar i stötfångare och dylikt. Hur gör man då? |
|
|
Jesperado skrev: >> men ställer man frågan bör man vara beredd på och acceptera >> ett nej som svar... Självklart måste man det. Man försökte, men fick nej. Tough luck? Det är bara att "försöka igen" nästa gång, om man nu måste ha små skyltar? I enlighet med det vi konstaterat tidigare --> att det faktiskt förekommer. Men jag TACKAR Jesperado för ett kort och koncist klarläggande från någon som faktiskt vet, istället för någon som bara tycker. Det märkliga är kanske att jag är så engagerad i den här diskussionen, trots att jag personligen är nöjd med mina STORA fina skyltar... |
|
|
GE: Normalt sett handlar det om bilar som importerats från länder där skyltarna har ett annat format och därmed en annan utformning på platsen där skylten ska placeras. Det vanligaste exemplet är USA-bilar som har en fördjupning som är för smal för att den svenska "stora skylten" ska få plats. Visst förekommer det att man innan registreringsbesiktningen bygger om bilen för att få den lilla skylten istället för den stora. Om du med skylthållare menar en lös skylthållare som skruvats på bilen är den inte skäl för en liten skylt, det ska vara fordonets utforming i sig som ger ett begränsat utrymme för skylten, en lös skylthållare kan man byta utan att göra åverkan på bilen. Finns ingen speciellt utformad plats för skylten kan den inte vara för liten för en stor skylt, alltså ska bilen ha en stor skylt. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.