AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.139

lyftare 318is m42

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jag varvar min 318is till ~8000rpm och växlar normalt vid 7000-7500rpm men efter några duktiga banpass har lyftarna sagt godnatt (dom har hängt med x antal mil)
Är det bara att byta lyftare och se glad ut eller krävs någon ombyggnad för att kunna ligga på detta varvet?
Jag har läst här på forumet att bmw´s hydraliska lyftare inte ska palla det varvtalet, är det skröna eller sanning bakom det?

/Pelle
parolof
lyftare och kamaxel ska bytas samtidigt
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
jag kanske även ska nämna att toppen är genomgången..
Per-olof, menar du att jag ska kasta ut 2st helt okej kamaxlar för att några lyftare har ballat ur?
Jag kommer att byta samtliga lyftare men vill gärna veta om jag ska sattsa på bättre grejor än std bmw delar.
Hittat lite info på sidor i UK att m42 maskinen är designad till att varvas + 8000rpm, stämmer detta?

/Pelle
parolof
tar du isär toppen, lyftare och kamaxel ska det monteras ihop på samma sätt som det satt från början. d.v.s lyftarna ska sitta där de satt från början, eftersom de slits in mot sin egen nock på kamaxeln så att säga. men det går säkert att "fuska".

varför varvar du till 8000rpm för?
8000 rpm är ju ganska mycket på en i övrigt standard(?) M42.

Original ligger stoppet på 6500 rpm och de chip jag har varit kontakt med har haft stoppet flyttat till 7000 rpm.
Det kan ju spela in. Skrönan kan ju vara sann i detta fall.

Ingen rök utan eld eller hur man säger.

/Anton
Jo
172
JohnC
318is -90
323ti compact
Min bil varvar jag till 7200 - 7300 varv sedan tycker jag att det låter illa så 8000 rpm tror jag är lite i överkant även om jag vet att den tyska trimfirman som sålde mitt chips påstod att motorn klarar 8000 rpm utan modifieringar.

Mitt stopp ligger förövrigt på 7500 rpm.

Frågan är vad man skall justera för att motorn skall klara ett högre varvtal. Balansering av vevaxel, stakar andra kolvar, modifiera lyftare?

För min del spelar det inte så stor roll då mitt maxvrid ligger vid 5600 rpm och växlar jag då vid 7200 rpm så hamnar jag där på nästa växel.

Bilen går förövrigt uteslutande bankörning.

JohnC
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jag har lagt varvstoppet vid 8000rpm just pga jag vill kunna förlänga växlarna, motorn låter inte illa vid vid höga varvtal.
Anton dom chipen du menar är dom sk grupp n chip som bla säljs av Mario. (som ger ngt mer bränsle fast bibehållen tändkurva)

Jag betvivlar att man måste byta ut massa saker för att få underdelen att hänga med upp i varvtals registeret.
Om mina lyftare har packat ihop pga varvet eller just pga ålderdom det vet jag inte...

/Pelle
Jag tror inte heller att underdelen måste modifieras för att hänga med. Men jag jag vet inte säkert.

Det chip jag tänkte var de sk Grupp N chippen, helt rätt. (bilen drog märkbart mer bräsnle med det i..)

Just min bil lät också lite illa när jag drog den till 7000 rpm, men jag är övertygad om att det var kamkedjan som väsnades, inget annat.

Har du programerbart insprutning och tändning när du kan ändra varvtalsstoppet?

/Anton
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Nej det ligger fortfarande på hyllan, jag beställde ett chip från tyskland där man kunde själv ge vissa specar hur man vill ha chippet programerat..Jag kan klart sägas att min is drar ca 1 dl mer vid 90-100km/h och när man gasar så sörplar den duktigt med detta chip. Tyvärr så kunde jag inte mäta bilen på knutan (vissa startmotorproblem) men den går "bra"
Även om jag har ett haltech liggande så fanns där inte en chans i världen till att ha det funkande till knutstorp. (ägt bilen i 2 veckor)

Att styrskenorna till kamkedjan går i sönder är inget ovanligt problem på m42 maskinen, med vissa oljud eller i värsta fall ännu värre problem. Men detta är bytt på min maskin.

Jag hittade solida lyftare till m50 maskinen men inget till m42 på ett snabbsök på google, dock var priset var lite fel för min smak..

/Pelle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.