AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
992

Vad händer med TV

Hej jag undrar vad man kan göra när dom släcker ner dom analoga sändningarna, kan man fixa tv:n så att den funkar sen med eller??
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Montera in en digital tv mottagare.
pa
90
patbon
BMW 530 2001
BMW M5 2002
Vart köper man då en sådan som går på 12 volt ??
Alla nya BMW har en kombinerad analog och digital mottagare som går att eftermontera istället för den gamla men den har dock ingen kortplats.

/RS2
patbon:

Finns flera ska det vara med eller utan kort?

med:

Länk

Nokia Mediamaster 112T/120T funkar på 12V och kostar under 1000-lappen.
Har köpt en som jag tänkt montera, men den har blivit liggande omonterad ännu så länge då TV inte är en funktion jag prioriterar så högt.
Jag har också några små tveksamheter som bidragit till att jag inte tagit i detta ännu:

Jag har tänkt montera den på AV-kanalen, vilket betyder att man först får ställa in TV:n på AV-kanalen, och sedan välja digitalkanal med den burkens fjärr. Inte så jättesnyggt tycker jag.
Fjärren är desutom IR och inte radio, så jag måste hitta på något bra sätt att placera burken så att det funkar med IR (kräver fri sikt mellan fjärr och burk)
Sedan är det antennen; jag vet inte om jag kan använda mig av original-TV antennerna, eller om jag måste rigga upp en annan antenn.

Mvh. /Kjell
kjell Svensson:

Om du har en moderna tv slår tven automatsikt när du slår på boxen dvs du behöver inte slå om tv:en. Finns olik varianter på Ir-linkar(rabbit anvånder tråd om jag inte mins fel)som du kan använda dig av.

Om antennen är hyfsat ny(max3år) så ska du inte behöva byta ut antennen.
starre; pratar du inte om en TV med SCART-kontakt till boxen nu? Om inte, så har iallafall inte min TV modul automatiskt omslag, men det hade jag inte velat ha iallafall eftersom jag har en DVD spelare ansluten som jag vill att mina barn skall kunna använda samtidigt som vi ser på en annan TV kanal på bilens skärm...
Japp, jag vet att man skulle kunna köra med en IR-link, det är ett bra förslag. Men Nokians fjärr är så jäkla plastig att jag funderar på att göra en ny snygg liten knappsats och tråddra den till digitalburken i bagaget istället. Men det är lite mer pyssel, så vi får se om det blir av.
Förstår inte riktigt vad du menar med antennens ålder - bytte de modell för 3 år sedan, eller menar du att de skulle degenerera?
Vad jag menade var att TV antennerna i bilen är av diversitetstyp, och jag vet inte om det blir tillräcklig signalstyrka om jag antingen splittar kabeln från den ena antennen eller använder en antenn per modul (jag avser alltså att behålla den analoga mottagaren).

Mvh. /Kjell
pa
90
patbon
BMW 530 2001
BMW M5 2002
Helst med kort plats
Kjell Svensson:

Du har väl scart mellan tv och boxen? detta för att få bäst bild och att den ska automatsikt ska slå över. fjärren är framtagen för att den ska passa alla tyvärr har man kanske dragit ner på vikten ingen beo fjärr jag vet.

Köpte du din antenn för ca:3år sedan behöver di INTE byta ut den, utan ska klara av att ta emot digital kanaler.

Varför behålla den gamla?
starre; vi pratar i bilen nu. Videomodulen har inte SCART, antennerna ligger inbyggda i C-stolparna...

Mvh. /Kjell
kjell Svensson:

Sorry jag fattade det som vi pratade om huset.....
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
För att få fjärren att fungera inne i bilen (med boxen i bagaget) kan man ju göra ett litet ingrepp i digitalboxen & flytta in "ir ögat" i kupén.
TV-antennen ligger inbakad i paketet med trådar osv i bakrutan (sidorutorna bak på Touring). Frågan är ju om den är tillräckligt bredbandig för att ta in både höga och låga delen (band IV/V) på UHF-bandet med lika bra nivå. Den bör klara det redan på "äldre" bilar, dock höll man sig mest på de lägre kanalerna på analogtiden, medan digital marksänd TV kör ända upp på de högsta kanalerna 55-60 och däröver.
Digitalboxar för 12V finns redan några st, flera lär komma och internt jobbar de allra flesta med 9-12V eller däromkring även om de har en 230V-nätdel också. Förmodligen blir boxar av enklare typ utan kortläsare mer eller mindre gratis när tiden för släckning närmar sig och box med läsare kostar inte många hundringar.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.