|
|
|
|---|---|
|
Hej! Är ute och letar efter en bmw. Har hittat en med en tvåa för trasigt halvljusrelä. Har för mig att jag har läst någonstans att det kunde vara något större fel som leder till detta symptom. Nån lödning som måste göras om eller liknande. Har inte ringt och pratat med säljaren ifråga utan vill ha lite mer kött på benen innan kontakt. tacksam för alla svar! mvh Anders | |
|
Välkommen till forumet! Vad handlar det om för bil? Rent spontant känns det ju dock som att man byter reläet innan man säljer bilen om det "bara" skulle var det. Dock så sitter ljusreläerna till många BMW modeller i den s.k. ljusmodulen (LKM box kallas den också), det är dock ingen billig sak att bara byta ut. På äldre BMW (E34/E32) så brukar lödningarna till reläerna i boxen bli dåliga på äldre dagar, vilket lätt kan åtgärdas på 10 minuter om man kan hantera en lödkolv någorlunda. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
hej och tack för välkomnandet och svaret! Bilen ifråga är en 525i -92. Precis som du så tyckte jag att det verkade skumt när han inte bytt ut den innan försäljning. Nog för att man kan vara lat men inte så lat att man inte byter ett relä. Är det reläkontakterna som släpper från kretskortet eller hur brukar felet se ut? Finns det alltså en egen säkrings/reläbox för belysningen? Är det bara lödning så är det inga problem. Finns det något enkelt sätt att se om detta är fallet? Är inte helt hemma på bmw då jag har kört Audi och VW i alla tider men nu är det dags för en touring som andrabil. |
|
|
LKM modulen är en box som sitter under locket till den vanliga säkringsdosan, kolla här: Länk för en beskrivning hur du reparerar av modulen. Det är som sagt reläkontakterna som släpper från kretskortet, det är stora och lätta lödningar även för en lekman. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Mycket pedagogisk och bra bild! Nu vet jag vart jag ska kolla. Mången tack för hjälpen och de snabba svaren. Gedigen hemsida förresten fanns mycket matnyttigt att hitta här. mvh förhoppningsvis en bmw-ägare inom kort |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.