AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
818

Vägledning för bilköp?

Hej alla!
Helt ny på detta forum eftersom jag inte äger någon BMW (ännu) men är Tyskfödd och skulle aldrig drömma om att åka nåt annat än Tyskbyggt! ;-)

Har nu kört Audi A6 2,6 ett tag men har sista åren även kört en kompis 318 cab (-97), M3 cab (-02) och nu senast en M5 (-99). Kan inte annat säga att jag blivit smått frälst, även om Audin inte är helt fel. Men M5:an är brutal!!! Nåväl, dags för uppgradering i min egen bilpark!

Jag har blivit med familj så barnvagn, uppblåsbara krokodiler och andra gosedjur får inte plats i sedanen längre. Dessutom gillar familjen att åka stort, snabbt och säkert! Siktet är därför inställt på 530M-pkt Touring eller möjligtvis 540M-pkt Touring årsmodell 2002 och framåt med max 10000mil på mätaren, eller i bästa fall en E60! Så för er förhoppningsvis insatta har jag några frågor som kanske redan är besvarade i andra trådar i detta forum men jag chansar ändå.

1. Gillar i första hand manuell låda, men funkar steptronicen ok, utan större haverier?
2. Har inget emot att köpa en importerad bil och tror att även bilar sålda här hemma kan vara skruvade, men hur undviker jag det i största möjliga mån? Är "kontrollerad mätarställning hos BMW" äkta, eller går det att manipulera huvuddatorn och inte bara det som visas i instrumenthuset? Köper gärna en import då de verkar ha högre utrustningsnivå än de svensksålda.
3. Någon bilhandlare jag bör undvika/med fördel kan handla hos i Sverige?
4. Vid vilka miltal är det stora inspektionen på ovan nämnda bilmodeller och cirkapris på det på "vanligt" serviceställe?
5. Är det nån märkbar skillnad i acceleration/nm mellan 525 och 530? Har inte haft möjlighet att prova ännu.
6. Annat att hålla koll på som är kända problem på dessa modeller? Elektronik? Rostkänsliga ställen? AC?

Självklart är inte bara milen viktiga, utan mitt falköga brukar lätt upptäcka omlackeringar, småbucklor, sandblästrade detaljer och annat som inte är "normalt slitage" för ett visst miltal. Sedan är min inställning att om bilen är välvårdad invändigt är den oftast väl omhändertagen överhuvudtaget=ok köp.

Hoppas jag kan få några sköna tips och undvika onödiga fallgropar vid min första BMW-affär!

Mvh Andreas
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
1. Gillar i första hand manuell låda, men funkar steptronicen ok, utan större haverier?
- Har hört att steptronicen är grymt bra.

2. Har inget emot att köpa en importerad bil och tror att även bilar sålda här hemma kan vara skruvade, men hur undviker jag det i största möjliga mån? Är "kontrollerad mätarställning hos BMW" äkta, eller går det att manipulera huvuddatorn och inte bara det som visas i instrumenthuset? Köper gärna en import då de verkar ha högre utrustningsnivå än de svensksålda.
- "Kontrollerad mätarställning" är bara prat. Gör kontrollen själv istället eller köp bilen hos aukt. BMW-handlare i Tyskland.

3. Någon bilhandlare jag bör undvika/med fördel kan handla hos i Sverige?
- Handla av BMW, det är tryggt och de fixar reparationner inom garantitiden utan tjat.

4. Vid vilka miltal är det stora inspektionen på ovan nämnda bilmodeller och cirkapris på det på "vanligt" serviceställe?
- Olja>Insp1>Olja>Insp2 osv. Intervall ca. 2500 mil. 2000 för olja, 5000 för insp. 2, Insp 1 däremellan.

5. Är det nån märkbar skillnad i acceleration/nm mellan 525 och 530? Har inte haft möjlighet att prova ännu.
- Det sägs att 530 har mer orr och är en alltigenom "fantastisk" motor. 525 är len och tyst med fint toppdrag. 530-bilarna verkar dyrare beg. och Aktsam vill inte försäkra dem.

6. Annat att hålla koll på som är kända problem på dessa modeller? Elektronik? Rostkänsliga ställen? AC?
- Besiktigade min bil igår och de sade "toppskick". Idag är bilen på verkstad för (garanti) byte av bromsskivor fram (vibration vid inbromsning) och man har då upptäckt att hjullagret höger fram låter knastrigt och ska bytas. Annars har jag inte haft några problem.

/M

Min bil:
Länk
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
"2000 för olja, 5000 för insp. 2, Insp 1 däremellan."

Glömde skriva ordet "kronor" efter siffrorna.......

Min bil:
Länk
Länk
Länk

/Udo Dirkelsniff

Länk
Tack för svaren så här långt!

Men att köpa bilen hos en BMW-handlare verkar inte vara nåt hett alternativ, uppskattningsvis 20-30% dyrare än privat?
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
jo men eftersom du inte vet så mycket om BMW, svaga punkter etc så kan du bli riktigt blåst av "fel" säljare. Stirra dig inte blind på priset utan titta noga på säljaren istället ;-)

/M

Min bil:
Länk
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Kolla denna tråd ang. privatköp som gick snett:
Länk

Min bil:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.