AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.009

"Burrande" bromsar efter helgens bankörning!?

Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Under helgens träff på knutstorp fick man så äntligen testa bilen på bana. Skitkul verkligen, och jag är rädd för att det gav mersmak. Känns dessutom som att man utvecklades som förare en hel del.

Men till min fråga: Självklart fick ju bromsarna vad dom tålde under bankörningen. Det skumma är att nu när man kör vanligt och bromsar i 70 eller högre farter så uppstår ett burrande ljud från frambromsarna. Väldigt påtagligt vid kraftig inbromsning. Har brosarna slagit sig eller vad är det frågan om?

På bilen (e34 m5) sitter det EBC skivor och greenstuff-klossar. Dessa har inte gått mer än 1500 mil och man tycker ju att dom ska stå pall för belastningen.
Vad kan det vara frågan om?
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Skeva skivor. Svarva om dem och du kan sedan plåga skivorna hur mkt som helst.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Om det inte skakar i ratten så borde inte skivorna vara skeva. Jag skulle tro att beläggen sjunger på sista versen..

" tvätta, tvätta, tvätta.... "

Länk

Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Nej det skakar/vibrerar inte i ratten. Och jag tror faktiskt inte att beläggen är slut. Man kan ju se de yttre någolunda utifrån och de verkar ha minst 8mm kvar.
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Kanske beläggen har fått någon form av beläggning då de har pressats hårt. Det kanske sliter till sig. Men greenstuff klossarna borde ju tåla hyfsat hårda tag...

" tvätta, tvätta, tvätta.... "

Länk

Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Jo det förefaller ju lite märkligt. Två kortare banpass ska ju inte vara några problem tycker man. Har nu kört ca. 40 mil sen bankörning om problemet finns faktiskt fortfarande kvar. Man undrar om det är hålborrningen/slittsarna som gör det burrande ljudet på något vis?
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag skulle också misstänka beläggen. Ett liknande ljud hade jag också på vägen från Knutstorp, men det har försvunnit.
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Frapp:
Det är beläggen som får en glaserad yta av hettan och det tar ett tag att slipa bort. Tyvärr så är inte greenstuff någe vidare - speciellt inte på tyngre bilar. Du borde byta till pagid gula (finns bl.a. hos www.forza.se), de är gjorda till tyngre tyskar...
Angående kritiken på greenstuff så sök på www.rejsa.nu så hittar du flera trådar om belägg som separerar.

M v h
Stephan

Dagbok:Länk
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Tack så mycket stephan. Låter ju bra att fenomenet bör vara övergående om jag förstod det hela rätt. Får man helt enkelt bara leva med det ett tag efter att man kört hårt? Innebär detta på något sätt försämrade bromsegenskaper? Är det ok att köra(läs bromsa) hårt trotts att det burrar? Kan ju bli mer bankörning menar jag:)
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Nu har felet uppdagats!
Tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter så andra kan dra nytta av dem.

Felet visade sig vara att själva bromsklosshållaren (alltså inte oket utan ramen som klossarna ligger i (den som måste skruvas bort om skivan ska av)) hade lossat lite grann. Rätt läskigt faktiskt när man tänker på vad som skulle ha kunnat hända. Dock upptäcktes det i god tid. Båda bultarana på båda sidor hade lossnat lite faktiskt. Detta ledde till ganska kraftiga vibrationer då man bromsade i högre hastigheter.

Vidare kan medelas att greenstuff-klossarna såg ut som skit efter ytterligare några banpass. Jag håller inte dem högt när det gäller bankörning. Men på gatan funkar dom ok.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.