|
|
|
|---|---|
|
Hej allesammans! Jag har nyligen köpt en 330 xi -01 och upptäckte i samband med dragkroksmontering en vaccumventil i ett utav ändrören till ljuddämparen. Är det någon som vet vad den har för funktion? Med tanke på bensinpriserna vill man att bilen ska dricka så lite som möjligt, men är 1,3l/mil normalt för en 330 aut. ? Kör väldigt snällt och tycker det hade räckt med 1,1l/mil. Jag bryr mig inte så väldigt mycket, för det är en helt underbar bil att köra. | |
|
Fyrhjulsdriften drar en del tyvärr, kör du mycket stadstrafik? Den där vacuumventilen öppnar vid högre varvtal har jag för mig. Mvh |
|
|
Nej, detta är vid blandad körning. Jag får kanske lämna in bilen för en kontroll av samtliga inställningar och värden. |
|
|
Vacuumventilen håller bullernivån nere på låga varv samt stänger när bilen är kall så att katalysatorn skall nå arbetstemperatur så fort så möjligt. Jag rekommenderar en uppgradering av motorstyrningsmjukvaran för att få ner förbrukningen något. Min manuella ser ut såhär: Landsväg: 075-0.78 Motorväg: 0.82-0.85 Blandad körning 0.90 Ren stadskörning 1.00-1.02 Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Hej wendtan! Tack för ditt svar, det låter mycket vettigt. Jag provar en uppgradering. |
|
| Om du har en -01 som inte är uppgraderad lär du märka en större följsamhet vid gaspådrag, främst i det lägre varvtalsregistret, efter en uppgradering. | |
|
Oj, Wendtan...jag ligger ALLTID på 1.03-1.08...blandad körning... / Mvh Joakim Länk |
|
|
Vad tar BMW ungefär för uppgraderingen? / Mvh Joakim Länk |
|
|
Ufo: Uppgraderingen kostar runt 500 kr och tar ungefär en halvtimme. Du får definera blandad körning för mig, jag syftar på 50% landsväg/50% stadskörning. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Kostar kanske 4-500. | |
|
Jag pendlar Äholm-Hbg, ca 3 mil enkel resa, mest motorväg, i början o slutet 2-3 km stadskörning (mest i "Hbg-änden"). Utöver detta kör jag till diverse golfbanor, mest 90-vägar, och lite annat...summa summarum skulle jag gissa på 60-70% motorväg/landsväg... / Mvh Joakim Länk |
|
|
Wendtan o Nockenwelle: förmodar att ni bägge gjort uppgraderingen? Och tycker att det absolut är värt att göra den? Även om förbrukningen inte skulle förändra sig? / Mvh Joakim Länk |
|
|
Jag rekommenderar den varmt. Den gör som sagt en liten skillnad på förbrukningen men framförallt blir gasrespons samt bottenvrid märkbart bättre. Även ett visst pendlingsfenomen vid kall väderlek vid stopp vid rödljus löste sig med uppgraderingen. Bilen blir även märkbart smidigare att krypköra med vid kökörning osv. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Ja, jag har nyligen gjort det och motorn går bättre. Om den drar mindre bensin törs jag ännu inte säga. Jag vill först hinna köra lite normal körning med bilen för att säga säkert, men den drar helt klart inte mer i alla fall. Eftersom du nyligen köpt bilen antar jag att du räknar med att ha den kvar ett tag, och då skulle inte jag tveka att uppgradera. Jag såg på mitt kvitto att det kostade 384 kronor plus moms. Det tycker jag att det är värt. Bilen känns kanske lite piggare också, främst på låga varv. |
|
|
Nja, nyligen är det förstås inte...december 2002... :) Men det låter helt klart som om det vore en idé, speciellt om det inte kostar mer. / Mvh Joakim Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.