AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.111

Hjullager 325ix

Mi
78
Mix
325ix -88
540iT -94
Är det någon av er supermekaniker som vat av ett någorlunda enkelt sätt att byta framhjulslager på en 325ix ??

Bl
479
Blomman
525D F11 M-Sport -11
118D E87 -09
måste oxå byta lager, men jag vet inte om det är i fram eller i bak. De brummar när jag svänger vänster så de är väl nått lager på höger sida misstänker jag.

Vill oxå veta nått bra sätt =)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Lämna in på verkstad! =)

Förlåt jag kunde inte låta bli ...aj slå mig inte...

Mvh
Mi
78
Mix
325ix -88
540iT -94
Här dräller av humorister.......
Det är naturligtvis så att det går att byta själv, man får väl göra ett eget pressverktyg, det är inga problem. Min ide var att någon snäll människa kanske redan hade gjort operationen och ville dela med sig. När jag gjort det så skall jag gladeligen dela med mig till dom som vill veta. Lagren ligger framför mig på skrivbordet och är på plats på söndag. Lämnar rapport till intresserade på söndag kväll.

Mix

Visa användare
203
makarow
BMW 520IM -99
Jag vet inte hur det ser ut på ix men när jag bytte senast på min e30 ibak så tog jag först bort drivaxeln slog sedan ur navet . Sen plocka jag ur alla kulor och skit i lagret och svetsa fast en tjock plåt i lagerbanan som jag sedan sate en mutter på och gänga på min glidhammare sen är det bara att slå och vips så är den borta. Blev krånglit nu kanske.

Marcus Kylén
marcus@m-tec.se
www.m-tec.se
Hej,

jag är nyfiken, droppa ett msg här eller maila.
Hyvens!
/R
andlar
Kolla här:

Länk

//Andlar
Visa användare
203
makarow
BMW 520IM -99
Läs länken är typ så jag mena. Fasst inte riktigt. (-;

Marcus Kylén
marcus@m-tec.se
www.m-tec.se
Mi
78
Mix
325ix -88
540iT -94
OK, det tog lite längre tid än väntat att byta hjullager, men nu är det gjort.
man får börja med att slå ur navet ur fjäderbenet. Till detta bör man ha en bit rör som passar på navets axel, och ryms i lagret. Då får man ut navet och halva inre lagerbanan. Därefter får man pressa ut lagret ur fjäderbenet, till detta bör också hylsor tillverkas. Lagret sitter som satan, gick nästan inte med en 5-tons press. Det roliga börjar när man skall ta bort inre lagerbanan från navet. Glöm avdragare, det går inte. (Jag köpte lageravdragare på Biltema, den ligger sönderdragen på nån soptipp nu. Tur den var billig.)
Jag gjorde så att jag tog en rörbit och svetsade fast på lagerbanan. I änden på rörbiten svetsade jag fast en bricka med en rundstång på som var tillräckligt lång så jag kunde slå på den. Sedan la jag navet med lagret nedåt på upplag och slog loss det medan det var varmt. Då gick det.
Monterning av nya lager var betydligt enklare. Gör passande hylsor och pressa i lagret i fjäderbenet, därefter pressa i navet.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tack för infon!

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.