|
|
|
|---|---|
|
När bilen är kall så är kopplingen rejält slapp, alltså det är ett spel på flera centimeter. Den kopplar visserligen ur (inget skrap eller så när man lägger i en växel), men det är inte med nån större marginal. Dragläget är ganska nära golvet. När man använt kopplingen några gånger minskar spelet men det är alltid lite större än vad det borde vara. Den läcker ingen vätska, åtminstone är det helt torrt runt slavcylindern och jag har inte behövt fylla på bromsvätska. Det har blivit varken bättre eller sämre under året jag haft bilen. Har sökt en hel del på det här men inte riktigt fått svar på: Kan det här bero på att systemet inte är ordentligt luftat? Kan det vara slavcylindern. Kan tycka att den borde läcka om det är fel på den? Troligast huvudcylindern, eller? | |
| Gammal och skitig bromsvätska? | |
| Bromsvätskan byttes förra året har jag fått sagt. Men skulle det verkligen kunna vara orsaken? | |
|
Verkstaden rekommenderade att byta både huvud och slav-cylindern då man inte vet vilken som spökar så nu är det gjort. Men problemet kvarstår efter bytet, dessutom har kopplingen börjat slira efter bytet. Jag trodde att kopplingen ”kröp uppåt” när den blir sliten, alltså att spelet blir mindre och mindre. Är det inte alltid så? |
|
|
Tryckplattan börjar bli utsliten? ¤¤¤¤¤¤¤Iron Maiden¤¤¤¤¤¤¤ |
|
|
Men, som sagt, brukar inte spelet snarare bli mindre då? /Tax |
|
|
Men, som sagt, brukar inte spelet snarare bli mindre då? /Tax |
|
|
Lite trist med Autopower, behöver man hjälp med en teknisk fråga får man knappt nån respons. Skriver man däremot typ ”blev frånåkt av en SAAB” eller ”funderar på att byta till vita blinkers” då vaknar alla… /Tax |
|
|
He,he...Ingen av oss som sitter här och är avlönad direkt för att svara på frågor om "ditten och datten"...Slappna av och börja med att läsa t.ex i den eminenta sök funktionen här på forumet.Överst på sidan. Har diskuterats tidigare på forumet är jag övertygad om..Sedan att säkert säga vad ett dylikt fel är, är ju en gissningslek. Byt allt i kopplingsväg så kanske det löser sig..inkl. pedalstället ;) Mvh Janne. |
|
|
Har som sagt sökt ganska flitigt men inte riktigt hittat svar på frågan. Kanske ingen dum ide att ha en guru på forumet som får betalt för att svara på mekfrågor. Skulle gärna betala en slant för det. /Tax |
|
| min är lite halvslapp hela tiden. kan det vara därför det e så svårt att krypköra med den? den rycker till och håller på.... | |
|
ja du det är du inte ensam om o ha upptäckt men det som jag är stolt över det är att jag repar allt själv o dom nisssarna eller förståsigpåare som låssas svara med undvikande svar dom brukar i regel stå fast själva då det gäller.*ler* |
|
|
tänk huadrulik så kommer du på att det läcker någonstans. *ler* |
|
|
pacningarna kanske?? i cylindern. |
|
|
arving>>>Kan du utveckla vad du menar med ditt första inlägg i denna tråd? Sedan så kanske du sett om du läst hela tråden att han bytt både huvudcylindern + slavcylindern, men problemet kvarstår.. Vilka packningar menar du att han skulle ha bytt?? Sedan så kan jag inte motstå att rekommendera dig att läsa igenom inläggen innan du "postar",ser om inte annat trevligare ut då. Ok,nu blev det kanske lite "besserwisserstuk" på mitt inlägg men det får man "ta" :) Mvh Janne. |
|
|
Ja, jag tror hydrauliken kan uteslutas nu. Nu är frågan enkel, är det inte alltid så att dragläget hamnar högre och högre ju slitnare kopplingen är? Och hur kan jag då både ha sliten koppling och dragläge nära golvet (när bilen är kall)? |
|
| Nu är kopplingen bytt och allt funkar perfekt. Det stora spelet och låga dragläget när bilen var kall är borta. Konstigt tycker jag. Dessutom var det inte så att kopplingen var hel-slut, fanns fortfarande en del material kvar på lamellen. | |
fjamsetramsa |
så skönt att det löste sig...vad har hela kalaset kostat då??? |
| 12k | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.