|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
betriebsanleitung3 |
Sätt dödsstraff på skadogörelse så är det problemet ur världen |
Daviden |
Ja, bra förslag, dödsstraff på skadegörelse. Kanske dödssraff för fartöverträdelse också? Eller varför inte, dödsstraff för alla brott, då kan vi snacka om rättsäkerhet.... 120 på motorväg= raka vägen till kittlande stolen... |
|
På många håll i USA tillämpas "third strike" vilket innebär att tredje gången du blir dömd även för mindre brott som inbrott eller stöld så låses du in på lång tid. Detta för att motivera första- och andragångsförbrytare att välja ny väg samt att stoppa undan dessa som aldrig slutar begå brott. Har inte sett någon statistik på effekten av detta system men det har säkert både ner- och uppsidor. Risken finns ju att den som riskerar att bli tagen för tredje gången blir deperat och begår betydligt allvarligare brott för att komma undan. Detta problem kunde man se när vissa stater hade livstid/dödstraff för kidnappning, dvs samma straff som för mord, då många kidnappningar slutade med att offret dödades. ___ //Ulf |
|
parolof |
Daviden, rättsäkerhet har väl inget med straffskala att göra? Skulle inte skada att ta bort "rabatten" som ges om många brott begåtts heller! |
|
Hörde om en kille i USA som satt inne 25 år för han hade stulit ett par jeans. Dom tillämpa "Third Strike" metoden där. Jag tycker inte synd om honom, även om det kan verka lite väl hårt. Jag menar, han har ju fått två varningar innan, lika fan måste han stjäla. Och i det här landet som det är nu, så verkar det precis som att det är brottslingarna som är offer. Det ska daltas och hålla på och det verkar inte bli någon ändring heller. Dom får ju rymma, starta upplopp och får förmåner så att man tror det mer är en fritidsgård än ett fängelse. |
|
| Men 25 år för ett par jeans!? Third strike eller inte det är väl att ta i? | |
|
Third strike funkar så här... Alla kan göra ett misstag och skärpa sig. Alla kan göra 2 misstag och skärpa sig. 3e gången är det en vana och man får ta sitt straff. |
|
|
Visst är 25år lång tid för ett par jeans men samtidigt så visste mannen reglerna och han valde ändå att sno dom där jeansen. ___ //Ulf |
|
Xicaxo |
jag e skita rädd för att man ska få inbrott i sin bil.. bmw och ganska utrustad.. Navigator, 12" * 2 baslåda, steg m.m... fan.. man kommer ju aldrig ha råd med nya grejer.. har garage... men när jag ställer den någon annanstans.. tar jag bort hela stereon och låter kablarna hänga.. då tappar förhoppningsvis IDIOTERNA intresset.. och går vidare till nästa bil. hade problem med idioter på jobbet innan, eftersom jag kör lastbil och är borta mycket och har bilen ståendes på jobbets parkering 3-5 nätter i veckan.. så blev jag så sne till sist. jag tanka bilen.. körde till jobb.. jobba.. kom tillbax.. och satt mig i bilen.. då va fan tanken tom.. hmm.. hurfan tänkte jag.. sentrallåset låser ju tankluckan.. så jag köpte låsbart tanklock.. nu får jag vidta 2 viktiga åtgärder när jag ställer bilen på jobb. * ta bort stereon * backa upp mot buskarna (tagg buskar) vid parkerings området (gör de inbrott, blir d jävligt att få med sig steg, baslåda ocg stereo.. som ligger i bagage utrymmet) jag tackar gud varje gång jag kommer tillbax till bilen i oskatt skick.. men utan tanklocket fick jag 4 av 5 gånger bensin stopp precis utanför jobbet.. snacka om vansinig man blir då. har flera gånger tänkt sätta mig i buskarna och vänta på tjuvarna med bollträ och tårgas.. men man hade väl fått skaka galler några år för mord då.. som tur e så har jag jobbat så mycket att man inte haft ork att göra detta.. men tanken har slagit mig mer än en gång. kan bara beklaga sorgen och hoppas du slipper råka ut för fler idioter. |
|
Xicaxo: Ta det lugnt med slagträet. har en gammal klaasskompis som fick sitta inne ett tag efter att ha gjort precis det du beskriver med en inbrottstjuv på hans firma. Det var inte första gången tjuven var där, men jag tror att det var den sista... "Lycka är att vara nöjd med vad man har - så skaffa tillräckligt" Hagbard Handfaste |
|
Daviden |
Parolof-> Nä, rättsäkerheten har inget med straffskala att göra, men rim och reson räknar man ju med i ett rättsamhälle, att ett straff står i paritet med det begångna brottet? Så, delar du ut långa fängelsestraff för skadegörelse, hur graderar du då våldtäkt? Mord? Känns en rättstat säker om den ger i princip samma straff för skadegörelse som för våldtäkt? Vilket subjektivt utvalt område ska man härnäst straffa stenhårt isåfall? Den som varit med om en trafikolycka kanske skulle säga fortkörning... |
parolof |
vill inte säga mer än vi är överrens om att "rättsäkerheten har inget med straffskala att göra", det var det jag hängde upp mej på:-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.