|
|
|
|---|---|
|
Är det någon som vet om man importerar en 6-8 månader gammal BMW från Tyskland om alla garantier gäller precis på samma sätt som om bilen hade varit svensksåld? Gäller vagnskada i 3år på sådana bilar så att man kan täckna endast halvförsäkring eller är det något speciellt för BMW sålda i Sverige? "Prova på försäkring" faller ju tyvärr bort som svenska BMW återförsäljare erbjuder vid beg.köp. Återstår att se om man kan fixa en schysst E90 i Tyskland ( bra utrustningsnivå till bra pris ) till hösten. Andra tips? | |
| Vagnskadan är väl något som generalagenten i Sverige ordnar, så det tror jag du går miste om vid import. Likaså den fria servicen i tre år eller 8000 mil. | |
| Hmm, en klar nackdel med andra ord som måste kompenseras mer än väl i så fall. | |
|
Vagnskadegaranti och fri service är tyvärr sånt du får vara utan om du köper importerat, då detta är "Sverige-special". Förslagsvis räknar du ut på ett ungefär vad servicen kostar dig under 2½ år, hur mycket du anser att vagnskadegarantin är värd i reda pengar, bilens inköpspris samt importkostnader och jämför det med en svensksåld bils pris. En snabb beräkning i mitt huvud får mig att tycka att den tyska bilen ska vara minst 25 000 kronor billigare i inköp för att det ska vara värt att importera. Jämför man t ex dessa två hyggligt likvärdiga Länk med ett pris på 409 000 kr och den här Länk med en prislapp på 384 000 så skiljer det just 25 000 och det känns som en minimigräns för att man ska vilja vara utan den svensksålda bilens fördelar. |
|
|
Anders N Ja, det är så man får räkna. Dessutom i ditt ex.så kan man säkert pruta runt 15-20`på den bilen som kostar 409` |
|
| I dagsläget tror jag ännu inte de tyska E90 har sjunkit tillräckligt i pris för att motivera import. Undantaget är naturligtvis om man har särskilda önskemål om utrustning, det brukar vara klart lättare att få tillgodosett i Tyskland än i Sverige, men då kan man kanske fråga sig om det inte är bättre att köpa nytt. | |
|
För mig hade skillnaden behövt vara mer än 25.000 eftersom kostnaden att ta in bilen blir mellan 10-15.000 beroende på var man bor. Dessutom får man räkna in ett lägre andrahandsvärde när du ska sälja bilen igen. Som nockenwelle säger, så är E90 för dyr i tyskland idag för att det ska löna sig. |
|
|
Att importera en bil från Tyskland lönar sig normalt inte särskilt mycket förrän bilen blir ca 3 år gammal och gått 6-10000 mil. Undantag finns ju naturligtvis alltid. Nybilspriserna i Sverige och Tyskland skiljer sig bara marginellt p.g.a olika moms-satser i stort sett Däremot faller en bil i Tyskland på 3 år till 50% av nybilspriset medans en bil i Sverige på samma tid faller till 70% av nybilspriset Detta beror i huvudsak på att folk i Tyskland i allmänhet vill byta bil oftare och att det finns ca 65 miljoner människor i landet tror jag. En tysk bilhandlare lever på att sälja många bilar med liten vinst medans en svensk bilhandlare MÅSTE ha ut mycket vinst på varje bil eftersom det finns så få köpare att det inte går att sälja många bilar Det är dessa skillnader som gör pris-skillnaderna mellan Sverige och Tyskland och dom kommer med andra ord inte att ändras i framtiden. Många hävdar ju att bilpriserna i Sverige och Tyskland närmar sig varandra men jag vill hävda att det enda numera som kan påverka skillnaden är Euro-kursen Hade vi gått med i EMU hade variationerna dessutom försvunnit |
|
|
Håller med om att skillnaderna är små i pris mellan SE och DE när det gäller BMW. Finns andra märken som lönar sig bättre om man bara tittar på pengar. Givetvis så går det ju att hitta klipp i Tyskland men ofta handlar det om att få en bil med rätt utrustning och ofta i bättre skick. Utbudet är som sagt stort...har själv letat en 320d till frugan och då hon vill ha automat så är inte utbudet speciellt stort i Sverige. I Tyskland så finns uppemot 1000st till salu även om man sätter ett maxpris på 17.500€. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.