|
|
|
|---|---|
|
Igår när jag var ute och rasta 535:an så började den plötsligt gå konstigt. När jag saktade in vid ett rödljus så märkte jag att tomgången pendlade mellan ca 100-1000 rpm. Den ryckte väldigt konstigt och dog med jämna mellanrum. Sedan när man kom i gång och höll den över 2000 rpm så gick den fint. Även soppapumpen surrade mer än vanligt. Någon som har något förslag på vad som kan vara fel? Är tacksam för snabb hjälp!! " tvätta, tvätta, tvätta.... " Länk | |
|
Ingen...? " tvätta, tvätta, tvätta.... " Länk |
|
Paap Reeder |
... jag skulle börja med att testa så vacumregulatorn är OK. Lossa slangen - sug upp ett undertryck - "lås" med tungan - vänta minst 10 sek så skall vacum bestå. ... sedan skulle jag gå på tomgångsmotorn. Växla +/- på kontaktparet och kontrollera att den stänger och öppnar ... sedan skulle jag mäta bränsletrycket ... sedan skulle jag mäta hur länge trycket håller sig med avstängd motor. Måste hålla minst 10 min ... sedan skulle jag gå på kallstartventilen ... sedan skulle jag släcka och gå in och ta en kall öl och sova på saken MVH /// Paap R |
|
Har varit med om liknande symptom iaf, då var det "plötsligt haveri" på fördelarlock o rotor,nu låter din bränslepump lite skumt, vilket då egentligen tyder på "bränslerelaterade" fel som redan sagts ovan.. Nåväl...Paaps tips är en bra början,nu är det iofs så sent så börja med hans sista tips :) Mvh Janne. |
|
|
Kollade lite på bilen igår, lossade slangen till BTR:n, då stabiliserades tomgång rejält. Kan jag ta och testa med BTR:n från min 518 eller skiljer de sig mellan 518 och 535. De ser likadana ut men det står inte samma nummer på dem. Sedan följde jag Paap Reeder:s sista tips....:) " tvätta, tvätta, tvätta.... " Länk |
|
|
Jag har för mig att det ska va 3.0 även på 518i, men är inte helt säker. Bara en öl? ;) ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Jag ska köpa en Haynes bok idag. Känns som att det kan vara bra att ha... Japp, en riktigt kall tuborg grön...:) " tvätta, tvätta, tvätta.... " Länk |
|
Paap Reeder |
... är membranet spruckket i BTR´n så kommer den att gå fett ty den kommer att suga in bränsle i plenum via vacumslangen "vid sidan av" sensorerna . Hände mig på Essingeleden ... helt totalt plötsligt så blev vä sko alldeles blöt och efter några sekunder började det att lukta äkta 98- oktan i cockpit. Fimpade blixtsnabbt min Philip Morris och körde åt sidan och slet ut dokumentportföljen för nu tänkte jag det var helkört. Resultat: - menbranet var sprucket. Via vacumslangen sög den in bensin i plenum ... SOM SEDAN rann från botten av plenum via plaströret till kupétempmätaren vid vä fot och droppade således ner på mina Armani och rann sedan in mellan tårna. Numera har jag lagt denna plastslang i en "svanhals" typ avgasröret på båtmotorn ... ty detta vill jag inte var med om en gång till. MVH /// Paap R |
|
>>Paap Om membranet är sprucket, borde den inte gå illa då även på högre varv? Det är bara på tomgång och på riktigt låga varv som den går som en potta skit. Tänkte prova med btr:n från min 518 men enligt Bmw så var det inte samma, stämmer det? Har också en slang som går in i fuelrailen från undersidan mellan 2:a och 3:e spridaren, se bilderna nedan. Vad är den till för? Länk Länk " tvätta, tvätta, tvätta.... " Länk |
|
|
Bränsleslang till kallstartventilen.. Mvh Janne. |
|
Paap Reeder |
... min gick i princip bara på varv > 3500 rpm. På den tiden hade jag manuell låda så det vara bara att kasta i 1:an... och fräsa på. Ju saktare man körde desto surare blev tårna ty vid högre varv eldade den upp soppan i cylindrarna istället. Jag har faktiskt med bilder och text "hintat" BMW i tyskland om "denna fara" men .... no response! Helst hade jag önskat mig ett brev typ "Sehr Geehrte Hr Reeder ... Sie wollen ein neues M5 gekriegen. Welche farbe wunshen Sie??" ... men inget har hörts. Detta hände sig vid den tiden när M5 / E34 intruducerades ... så nu börjar jag så smått ana att inget kommer att hända ... så jag får puttra på med min E28/M535:a ... som jag i sig stortrivs med. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.