AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.470

Balter fotade kompisens bil. Stöldvarning?

Re
456
Real Power
e28 528i -83
Okej. jag kanske är lite paranoid och har en del föruttfattade meningar om balter.

Men.. Denna bil är ju ingen unik bil på nåt sätt. Kan det inte hända så här om det typ är beställningsjobb. Dom verkade lite skumma. De frågade om lov och jag tänkte inte på det först men nog är det lite konstigt beteende. Eller har dom bara skodor från 72 i Lettland?? :O)
Det måste inte va nå skummare än att kompisen din har en bil som är precis en sådan som balten ifråga drömmer om att köpa själv när han får råd.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har aldrig sett någon Skoda i Lettland men det finns säkert...däremot så finns det gott om BMW, allt från 320 -86 till 645i -05 ;)

Ytterst tveksamt om detta skulle resultera i något beställningsjobb. Låter mer som någon bilintresserad turist.

___
//Ulf
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja..Här kan man ju spekulera "hej vilt",men om några veckor så kanske vi kan svaret ;)

Ok..dåligt skrivet av mig kanske,men spekulationstrådar blir ju lätt åt detta håll...

Mvh Janne.
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

haha kan det inte vara så att han sett en bil som är vanlig i hans hemland i sverige och han ville fota den?
Låter ju märkligt om de skulle fråga först om de fick ta en bild och sedan stjäla bilen. Då har de ju på sätt och vis röjt sig själva redan. För det är ju kanske så att misstankarna direkt skulle bli riktade mot dessa personer om bilen skulle bli stulen.

/Martin
Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Martin>>>Nja..undrar jag om dessa personer röjde mer än nödvändigt?

Mvh Janne.
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Balt Mit Wünschen ;-)
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Det är folk som fotat min 320 också. Grannen kom in en dag för nåt år sen och berättade att en person gått runt bilen och knäppt en massa kort. Bilen är fortfarande ostulen och osönderplockad. ;)
Iofs står den på verkstad nu men det är en annan historia...

///BMW - Was sonst!
I.
31
I.D.G.E
318ci -00
Har själv aldrig heller sett en enda skoda i lettland, 80% av alla bilar i Lettland / Riga är just BMW modeller årsmod 2000 och nyare. Har aldrig sett en stad som är så tät på nyare bmw och audi :)

Dom har tydligen förmånliga bilköp där nere, ungefär som våra hempc köp om jag har förstått det rätt..
Ca
31
Carnicx
316 Compact -94
"Kartläggning" dyker upp i huvudet.

Stöldligor som kartlägger vilka bilar som finns var. Tar kort och visar potentiella kunder, sedan beställer "kunden" en av dem. Genom foto har de då regnr och kan därmed lätt hitta bilen. Endast spekulation men kanske inte så långsökt.
Re
456
Real Power
e28 528i -83
Carnicx
Aha! Det var så jag tänkte! =D

Frågan var egentligen om detta kanske var nåt vanligt sätt stöldligor använde för att på smidigaste sätt få med sej bilder på bilar. Jag menar polarn vart ju överlycklig när dom frågade och han hade nog inte kommit på denna anledning om bilen blivit stulen 2 vekor senare.

Det är dock himla tragsikt att folk inte kan få betee sej underligt utan att såna som jag ska tro att dom vill nåt ont. MEN det finns anledning till att man är misstänktsam, tyvärr!! =(

Jag försökte förstå beteendet när jag påstod att letter kör 70tals skodor. Kunde lika gärna varit Lador eller vad som. Lada & skoda = skitbilar. Det som gör det hela ännu mer underligt är ju just om "80% av alla bilar i Lettland / Riga är just BMW modeller årsmod 2000...", varför då fota en -96:a?
I.
31
I.D.G.E
318ci -00
De där 80% är helt tagit ur luften, är bara min uppskattning av vad jag såg under dom månader jag jobbade där nere, det fanns inte många "äldre / sämre" bilar där nere. Sedan är väl 80% rätt överdrivet från min sida, men jag kan säga att det fanns betydligt fler nyare bilar i Riga än i Stockholm som exempel.
Min farmor har fotat min bil och den är inte sönderplockad heller. =)

Förra sommaren för det va "strippen" i Tullinge så gick det omkring ett gäng rysktalande personer som inte va ett dugg intresserad av tävlingen/utställningen. Däremot verkade bilarna med feta fälgar som stod på parkeringarna mycket intressantare.
De tog en jävla massa kort och skrev på ett papper (regnr?). Hur som helst så, va de bort när väl vakterna kom dit.

Jag tycker det är lite fel att man kan få fram var bilen finns med hjälp av regnr och en mobiltelefon/fax m,m så himla lätt. Jag tycker att bilens ägare skulle få avgöra om han vill eller inte vill ge ut sån information.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.