|
|
|
|---|---|
|
hej jag undrar om en bmw 530 3,0 liters motor klarar av etanol drift? blir det effektökning eller blir det ett minus av detta isf? //Thomas | |
kennie_535 |
ja tror den klarar 100% E85 men då behöver du byta bränsle trycks regulator så du kan öka från 2bar till 4bar men nån effekt ökning får du inte kanske lite lite vid höga varv men den blir nog svagare på lägre TESTA en regulator kostar ca 1700 och den går att ställa om till bensin med en skruv lr mutter bara så kan du välja ska du långt blir de nog lite billigare med E85 |
|
okey, bara funderar lite över hur det fungerar å så. tackar //Thomas |
|
|
Finns billigare, 1000 spänn inkl. mätare.... MvH Thomas |
|
|
ok, jag har hittat för 670kr hittils.. //Thomas |
|
| Här är en sida med frågor och svar om etanol. Länk | |
|
den sidan har jag kollat, värkar bra!! //Thomas |
|
| hej, funkar detta till min e34 530 -89? vad är E85? gärna mer info om hur man gör.. mvh Rolle | |
|
hej rolle, det är en sådan motor jag har i min bmw oxå, och det värkar tydligen gå bra, bara du köper en ny bränsle trycks regulator så du kan åka baren från 2 till 4bar.. skulle vist kosta runt 1000 kr.. E85 är betekningen för etanol //Thomas |
|
|
Rättare sagt 85% etanol och 15% bensin....Därav E85 MvH Thomas |
|
|
kan man verkligen köra på 100% e85? hällde i typ 1/3 e85 å resten bensin i min 535:a å då blev den inte pigg direkt... visserligen med 3 bars soppatryck, kanske skulle ha mer? |
|
|
som kennie_535 säger: den blir lite slöare, prova högre bar antal //Thomas |
|
| detta är rena grekiskan =P | |
kennie_535 |
men bensin innehåller mer energi som kan omvandlas till fart medan E85 inte gör de plus att man behöver mer E85 för att likna bensinen bensinen ligger på 11:56kr (Jet) E85 under 8kr plus att bilen drar ca 20-25% mer så de blir lite under 10 kr milen så om man ska åka långt och kan stå ut med att bilen blir lite slöare så är det billigare men eftersom att det är så lätt på en elektroniskt styrd bil att ändra till bensin så kan de ju vara bra att införskaffa en bränsletrycksregulator en sak till E85 kan vara kinkig att starta bilen när det är 5 grader lr kallare så man bör då ha motorvärmare |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.