|
|
|
|---|---|
|
Vårt instrument har inte funkat på ett halvår men vi har fått tag i ett nytt nu men numrena stämde visst inte. Vad ska min "nya" mätare passa till? BMW nr:62 11-8 356 223 VDO nr:110 008 548/042 Det som skiljer mätarna åt är att den "nya" går bränslet till 90 istället för 80 på gamla samt det nya varvet är 6200 och det gamla 6500 Behöver mätaren någon inkörning eller ska det funka direkt efter montering? MVH Topchop | |
|
Vilka E34:or har 90 literstank? Det kan inte vara så att Mister sålt på dig ett intrument till En E32 med 12 cylindrar? Bara en tanke men kanske helt fel. Lär iallafall inte vara några större problem att byta till ett bättre passande. Vi vet ju vem han är. Johan S #4079 & B.M.W #4079A Chassinummer:DK41 411 www.bimmer.se Länk |
|
|
Nja kanske inte till tolvan då åtminstone vår e32a går till 280 respektive 100 liter. Får väl se under dagen om någon vet. MVH Topchop |
|
|
precis 750 har 102 liters tank och mätare som är graderad till 280. däremot så ska en 735 E32 ha 92 literstank och en mätare som är graderad till 260 km/h. __ ///M som i Mugge. |
|
| M5 E34 har 90 liters tank, har du ///M logga i mitten av instrumentet så är det från en M5:a | |
| du bör kolla så att du har samma generation på bägge mätarhusen. dvs. att bakdelen av instrumenten har samma färg så du kan flytta över chippet som håller service + mätarställningen till det nya huset. | |
|
735a ser det ju då ut att vara, kanske M5. Får titta närmare när hustrun kommer hem, men en M logga borde jag ju sett! Samma generation är det och chippet är bytt. Som synes i första inlägget är allt lika utom ovanstående + ev. M logga. PS. Hastighetsmätaren funkade men inget annat enligt kära hustru. MVH Topchop |
|
|
hur kan man ta miste på ett instrumenthus från en M5? den har röda mätarnålar och är graderad till 320 km/h.... med största sannolikhet är instrumentet från en 735 E32. __ ///M som i Mugge. |
|
|
Du kan dela instrument huset och använda bara baksidan(kretskortsdelen) från det nya och använda själva mätarna från det gamla. Det under förutsättning att baksidan har samma färg (borde vara ljusblått) det är bara mätartavlan som skiljer. Jag har ett M5 instrumenthus i min 525 men det krävde en heldel hackning av kodpluggen. Lars |
|
|
E34 Alpina B10 har 90-liters tank... tänk på det... :-) /Anders BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein,wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Många svar men ingen lösning. OM vi förutsetter att vårt nya instrument är friskt, ska vi kunna använda det då eller inte. Om det kräver hackning av chippet är det inget vi kan så då är det uteslutet. Om vi byter enbart baksidan, skulle det ha betydelse för funktionen? Alltså, enbart hastighetsmätaren går på det nya instrumentet. MVH Topchop |
|
|
byt enbart baksidan så ändras inte funktionen. hälsningar lars |
|
|
Vad är det till för bil??? 540:n eller? Köp ett 740/540 mätarhus i så fall! Det finns det "drivor" av på Karstorps bildemontering! (OM inte Polackerna köpt allt...) jag var där för 6 veckor sedan, o då fanns det.. Jag köpte på mig det jag behövde... Man skall inte grejja i onödan, eller hur :-) Du får säkert pengarna tillbaka för det Du köpt ;-) BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein,wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Bilen är en 540 93a och jag får säkert pengarna tillbaka. Jag undrade igentligen bara vad det kunde vara för instrument och om det möjligen kunde konverteras samt om mätarna ska funka direkt eller behöver dom någon slags uppdatering via några mils körning eller nå't. Det löser sig nog. KRAFTWERK: Vad kostar instrumentet där? MVH Topchop |
|
|
På din bil så skall alla instrumenthus med blå baksida passa. Elektriskt är de lika men det som skiljer är urtavlor och kodplugg. Kod pluggen innehåller bla information om "utväxling" för mätartavlorna. Så mätarna kommer att visa fel om du inte behåller orginal kodplugg och mätartavlorna. Varför jag fick hacka min kodplugg var för att jag ville ha in mitt miltal och chassi nummer samt rätt förbrukning på färddatorn. Detta behöver du inte göra. lars |
|
|
Så med andra ord är det "nya" instrumentet kass åxå eller. Det gamla flippade, dog, vaknade lite igen, dog och slutligen visade helt galna värde innan det togs ur bilen. Det "nya" instrumentet fick den gamla kodnyckeln och monterades sedan. Resultat:Hastighetsmätaren går och visar nog rätt men inget annat rör sig. MVH Topchop |
|
|
Vad händer om du gör självtesten? går alla mätare då? |
|
|
Nej,tvärdöd vid sjävtest. Fortfarande funkar hastighetsmätaren. Ska snart byta instrumentet igen så får vi se hur det går då. MVH Topchop |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.